NU! Har någoting hänt iaf.... Ska försöka att inte röra den under en kvart och se om den vill vara med och leka sen....
Tror dock fortfarande att det är något fel på den där ventilen... Kanske kärvar den... Borde man byta ut den?
 
  • Diskmaskins kontrollpanel med felkod visande klockslaget 2:32 och upplysta programindikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr började den blinka igen... Så problemet återstår :(
Mer Hjälp uppskattas!
 

Bästa svaret

A
det är inte ovanligt att byta denna aquastopventil
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det är inte ovanligt att byta denna aquastopventil
Jag har börjat förstå det när jag kikat lite på nätet. Det roliga var att när jag packade upp och installerade maskinen för 4 år sedan så var den där ventilen det första jag tänkte att den kommer ju vara riktig skit. Kul att man fick rätt :p
Men jag knackade på den några ggr igår kväll med en väl avstämd hammare och nu har den öppnat sig igen verkar det som för nu har jag lyckats diska 3 st maskiner varav 2 var från barnkalaset :p

Jag får försöka luska lite på nätet om det finns någon DYI på om det kanske går att överbygla bort den funktionen. Känns som att den där ventilen inte kommer laga sig själv med tiden... :(

Eller om någon här på forumet kan något så får ni gärna hojta! Mvh / Tobias
 
A
detta är ju inloppsventilen så du måste ha en ventil som öppnas elektriskt och med rätt flöde.
Jag har fått för mig att jag hört någonstans att det är väldigt lång funktionsgaranti på dessa så kolla med bosch

-avstämd hammare- som finjustering med 12kg släggan
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
har haft samma fel på min Bosch diskmaskin någon månad nu, gogglar mm satt skölj funktionen på 0 rengjort filter mm, men inget hjälper,någon som har svar på detta problem ?
 
Vad heter din modell?
Mvh Mats Adelman
 
Bosch
SMU51M12SK
 
Hur gick det för dig? Jag har exakt samma problem på samma maskin (5.5 år gammal). Fick igång den några minuter men nu började den blinka igen. Bytte du slangen eller köpte du ny maskin?

T tobbbias skrev:
Jag har börjat förstå det när jag kikat lite på nätet. Det roliga var att när jag packade upp och installerade maskinen för 4 år sedan så var den där ventilen det första jag tänkte att den kommer ju vara riktig skit. Kul att man fick rätt :p
Men jag knackade på den några ggr igår kväll med en väl avstämd hammare och nu har den öppnat sig igen verkar det som för nu har jag lyckats diska 3 st maskiner varav 2 var från barnkalaset :p

Jag får försöka luska lite på nätet om det finns någon DYI på om det kanske går att överbygla bort den funktionen. Känns som att den där ventilen inte kommer laga sig själv med tiden... :(

Eller om någon här på forumet kan något så får ni gärna hojta! Mvh / Tobias
 
W wikander1 skrev:
Hur gick det för dig? Jag har exakt samma problem på samma maskin (5.5 år gammal). Fick igång den några minuter men nu började den blinka igen. Bytte du slangen eller köpte du ny maskin?
Hej, tyvärr så är svaret att jag köpte en ny maskin. Fick aldrig någon ordning på maskinen och tröttnade på den.
 
Ok.
Gissar då att du provade att byta slangen för inkommande vatten utan resultat?
 
W wikander1 skrev:
Ok.
Gissar då att du provade att byta slangen för inkommande vatten utan resultat?
Menar du aqua-stoppet? Det gjorde jag aldrig.
Problemet var att jag hade inte tid eller ork att försöka laga maskinen själv. Utan jag behövde en fungerande maskin direkt. Har 3 barn. Finns inte på kartan att handdiska :p
 
Exakt den. Har två barn själv och känner paniken komma. Haha.

T tobbbias skrev:
Menar du aqua-stoppet? Det gjorde jag aldrig.
Problemet var att jag hade inte tid eller ork att försöka laga maskinen själv. Utan jag behövde en fungerande maskin direkt. Har 3 barn. Finns inte på kartan att handdiska :p
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
Hej,
Jag hade samma fel på min Bosch diskmaskin och tänkte dela med mig av hur jag löste problemet:
Jag följde instruktionen i denna videon och körde med fön i ca 30 minuter ner i zeolith-systemet, sedan kom den igång igen.

Synd bara att jag inte gjorde detta innan jag hade servicetekniker här (990kr).
Han sa att reparation skulle gå på 3800 kr + arbete. Det var betydligt billigare att köra fönen i 30 minuter, trots elpriset just nu. :)
 
  • Gilla
Jörgen Frohm och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Råkade ut för detta tidigare idag. Efter en del trixande lyckades jag lösa mitt problem genom att torka ut zeolitefiltret med en hårfön. Detta i enlighet med den tyska videon. Kopplade dock inte bort några kontakter inne i maskinen, utan gick direkt på uttorkning med hårfön.

Tänkte att det kan vara bra att testa innan man kopplar in en reparatör eller köper en ny maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.