Som ni kanske vet startade jag en tråd tidigare om att elda sly. Jag har röjt min tomt och nu under dagen har jag eldat konstant i 3 tunnor. Det syns knappt någon skillnad på högen.

Hur mycket tror att det skulle kosta att få högen borttransporterad?
Jag bifogar några bilder så ni får en uppfattning om högens storlek.

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Herr.k
  • Laddar…
Provat lasta på släp och spänna ner det med spännband i omgångar så du komprimerar det. Man får plats med mer än man tror om man trycker ihop det
 
En lastbil med grip och flak brukar kosta ca 1000:-/timme så om du inte bor för långt från bebyggelse skulle jag gissa att det tar 2-2,5 timme att ta bort och slänga om de får plats med det på ett lass.
 
Har fått en offert på 1250kr i timmen plus moms. Sen ska man dessutom väga avfallet och betala en avgift för det. Dom ville inte lämna fast pris. Hade hoppats på runt 2000kr allt som allt.
Är någon sugen så hör av er :)

Skämt och sido, någon som vet vart man kan höra av sig förutom till såna här större företag som inriktar sig på grovsopor? Borde finnas billigare tycker jag.

s
 
Lägg ut en annons på blocket där du erbjuder lite pengar för att köra bort det. Det kanske finns någon som gör det för en tusenlapp.
 
Anna1984 skrev:
Har fått en offert på 1250kr i timmen plus moms. Sen ska man dessutom väga avfallet och betala en avgift för det. Dom ville inte lämna fast pris. Hade hoppats på runt 2000kr allt som allt.
Är någon sugen så hör av er :)

Skämt och sido, någon som vet vart man kan höra av sig förutom till såna här större företag som inriktar sig på grovsopor? Borde finnas billigare tycker jag.

s
Om detta är nära behöver ni ju inte betala för mer än transporten.

http://www.risoflis.se/

Finns speciella lastbilar med flishugg på som hämtar så här små högar och flisar på plats och kör direkt till värmeverket.
Med lite tur kan ni hitta något sådant företag nära er....
 
Zixten skrev:
Om detta är nära behöver ni ju inte betala för mer än transporten.

[länk]

Finns speciella lastbilar med flishugg på som hämtar så här små högar och flisar på plats och kör direkt till värmeverket.
Med lite tur kan ni hitta något sådant företag nära er....
Tack, det där är värt att kolla upp.
 
Elda?
 
  • Gilla
imported_dr
  • Laddar…
Jag hyrde in en flistugg med två pers en hel dag för några år sedan för att flisa en hög som var något större än din. Har för mig att det gick på ca 3000. Kommer dock inte ihåg om det var med eller utan ROT (no pun intended...) Då hade jag dessutom en rejäl hög trevligt flis att göra vad jag ville med. De kunde tagit med sig fliset också men jag behöll det gärna. Den där rishögen kommer lämna en flishög på ca enåenhalv meter i höjd och ett par meters diameter kan jag tänka mig.
 
En flistugg låter ju som ett jäkligt bra förslag. Hur lång tid skulle det ta att flisa ner min hög tror du?
 
Det där eldar du lätt upp på en till två dagar med en medhjälpare. En hugger ner slyn till lagom munsbitar (en machete är inte fel men liten yxa duger) och en lassar på elden. Klart plus om någon hjälper till med att servera kaffe/mat. Ett stort tips är att göra upp flera (3-4) eldar annars blir det svårt att trava upp slyet ovanpå. Du skall trava glest i botten så luften kommer in och så inte lägga på för mycket åt gången, se till att det brinner med öppen låga. Det blir helvetiskt varmt, svårt att gå nära. Två gamla tomdunkar motorolja som du fyller med diesel som tändvätska och så en massa gammal reklam som veke i botten typ 1x1 meter blir bra veke. Bred ut en matkasse med reklam i botten, häll på en liter diesel och låt dra innan du tänder. Under tiden det drar bygger du en luftig brasa genom att trava sly cirka 1-1.5 meter långt så skall du se att högen är borta snabbt.
 
Jag har inte tillgång till vatten så jag vågar inte elda upp det. Kan lätt ta sig då det är skog och gräs hela vägen runt.
 
Vad är anledningen att du inte bara tar en släpkärra o kör några vändor till tippen?
 
För att med en släpkärra skulle det bli ett 20 tal vändor till tippen och jag har mer än 3 mil, enkel resa, till närmsta tipp :(
 
Vänta till januari och annonsera på blocket,det står väldigt mycket lediga kranbilar då
pga säsongsjobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.