Hej

Håller på att kolla runt efter en vettig borrskruvdragare.
så en annons på K-rauta i deras nuvarande nyhetsblad(http://k-rauta.se/kundtidning/nr4):

Dewalt DC740KA, 2st 1,3 Ah Bat.
1495:-

Är det en bra deal? Räcker batterierna? osv
Eller är det ngn annan modell på dewalten som är "bättre".

Eller kanske ngt annat märke som har bättre prestanda i denna prisklass?

tacksam för synpunkter!
Martin
 
Tjeena.

Hehe så du är på väg in i skruvdragar träsket ;) som du säkert kommer att få höra är dewalten bäst, men 1,3 Ah är lite lite batteri för en bra dragare.

thumbnail.php

Hos http://www.drift-underhall.se/ får du ge 2100 för och får två 2Ah batterier med. Jag har en likadan och är hel nöjd.

Mvh Jante
 
Glöm den: NiCd batterier, bara 1,3Ah...

Ta istället Bosch GSR 12 eller 14 med två 2,6Ah NiMh batterier och bra drag. Den brukar man kunna få för under 2000. Kolla med classe, jula, bauhaus osv.
 
Om en liten stund kommer du att ha blivit rekomenderad alla forumisters egna skruvdragare och utförliga instruktioner om hur du köper den billigast (inklusive utläggningar om tull, moms, kompis-pris mm).

Jag passar väl på och slår ett slag för min egen blå Bosch 14,4v med två st 2.0Ah batterier. 1995:- (rea) på K-Rauta för nåt halvår sedan. Helt OK dragare.

För att du ska få ett alternativ så såg jag att Bauhaus hade en AEG 12v med två st 2.7Ah batterier för 1695:- i senaste bladet. Förmodligen en bra maskin det också.

Bäst är väl att åka runt och klämma och känna på ett par kandidater och välja den som känns rätt. Har du tid kan du sen vänta någon månad för att se om den dyker upp på rea i något reklamblad, det är ju inte helt ovanligt.

Zephir
 
Jag var faktiskt juste och rekommenderade Bosch istället för Makita  ;)

Fast det kommer nog att bli som du säger ::)
 
Då rekommederar jag Makita, Fein, Festool, Milwaukee, Dewalt och Flex. 12-18V, minst två ackar, MiMH eller LiIon, minst 2,5Ah. Resten är en smaksak.
 
Då rekommederar jag Makita, Fein, Festool, Milwaukee, Dewalt och Flex. 12-18V, minst två ackar, MiMH eller LiIon, minst 2,5Ah. Resten är en smaksak.
För under 2000:- ::)
 
zephir skrev:
Då rekommederar jag Makita, Fein, Festool, Milwaukee, Dewalt och Flex. 12-18V, minst två ackar, MiMH eller LiIon, minst 2,5Ah. Resten är en smaksak.
För under 2000:-  ::)
Det här är det närmaste jag kommer (i Europa). Ca 2200, men det var ju "under/runt 2000"

http://www.hundt-direkt.de/katalogseiten/KAT300016.html
 
Får det till ganska precis 2300 inkl. frakt men håller med om att det är en bra deal. Mycket fin dragare den där Makitan.

Zephir
 
apan skrev:
Hej

Håller på att kolla runt efter en vettig borrskruvdragare.
så en annons på K-rauta i deras nuvarande nyhetsblad([länk]):

Dewalt DC740KA, 2st 1,3 Ah Bat.
1495:-

Är det en bra deal? Räcker batterierna? osv
Eller är det ngn annan modell på dewalten som är "bättre".

Eller kanske ngt annat märke som har bättre prestanda i denna prisklass?

tacksam för synpunkter!
Martin
kolla efter en beg... då kan du få en 3000 maskin för runt 1000:-
jag har köpt många beg skruvdragare och dom har funkat kanon!
 
maskin johan skrev:
[quote author=apan link=1141086207/0#0 date=1141086206]Hej

Håller på att kolla runt efter en vettig borrskruvdragare.
så en annons på K-rauta i deras nuvarande nyhetsblad([länk]):

Dewalt DC740KA, 2st 1,3 Ah Bat.
1495:-

Är det en bra deal? Räcker batterierna? osv
Eller är det ngn annan modell på dewalten som är "bättre".

Eller kanske ngt annat märke som har bättre prestanda i denna prisklass?

tacksam för synpunkter!
Martin
kolla efter en beg... då kan du få en 3000 maskin för runt 1000:-
jag har köpt många beg skruvdragare och dom har funkat kanon![/quote]
Se bara till att:
1) Det inte finns den minsta risk att den är stulen/lånad/kvarglömd på bygget.
2) Batterierna är i gott skick. (Hur nu det skall gå till) 2 st nya batterier kostar ungefär lika mycket som en ny maskin med 2 batterier.

Själv skulle jag aldrig köpa begagnat om jag inte personligen känner säljaren, och litar på denne. Nästa gång är det mina grejor som nån vill sälja på blocket!
 
Hej!

Tack för alla svar!

Och jag som trodde att det skulle hagla lovord om dewalt. Men inte ett enda  ;)

Så nu håller jag på att kolla på Boschen och Makitan som rekommenderats.
Boschen fanns i både 12 och 14v, men det skillde bara ngn hundring.
14-dragaren verkade mindre o smidigare???

Vad skulle ni säga är viktigast? Att man lägger krut på antal Volt (12 el 14) eller starkare Bat.?

Tja!
 
apan skrev:
Boschen fanns i både 12 och 14v, men det skillde bara ngn hundring.
14-dragaren verkade mindre o smidigare???

Vad skulle ni säga är viktigast? Att man lägger krut på antal Volt (12 el 14) eller starkare Bat.?
Att 14V skulle vara mindre och smidigare betvivlar jag. Ofta är det samma maskin fast med lite skillnad hos de interna komponenterna...samt att 14V har ett något störe/tyngre batteri, men den skillnaden är marginell.

Om du skall välja efter volt eller Ah så tycker jag du bör titta främst på Ampertimmarna. Visst är det liten skillnad i styrka mellan 12 och 14 V men den skillnaden går ej att jämföra med 1Ah vs. 2,5Ah.

Oj det blev kanske lite invecklat, ska samanfatta mig:

-Satsa på många Ah i batterina för lång hållbarhet.
-12 eller 14 spelar inte så stor roll; 12 är lite lättare, 14 är lite starkare, men skillnaderna är små.
 
När det gäller Bosch GSR 12 och GSR 14,4 volt så kan jag säga att 14,4 voltaren vägen 100 gram mer och det är inte mycket.
 
Jag glömde en sak:
Det är bra med en chuck som tar 13 mm. De brukar finnas i 13 och 10 mm versioner. Med min något begränsade erfarenhet i ämnet (jag har bara en av varje) vill jag påstå att 13 mm-chuckarna är kraftigare och lättare att spänna ordentligt hårt. Om man borrar i metall, kan det vara bra att borret sitter hårt när det går igenom materialet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.