H
Kan någon ge mig ett råd
ang. De Walt Slagborrmaskin D21805KS-QS och Makita HP2051F

Vilken skall jag köpa? Vilken är bäst?
 
vad ska du borra i?
kanske en borrhammare är ett bättre val?
 
H
Nimajneb skrev:
vad ska du borra i?
kanske en borrhammare är ett bättre val?
Lite mera än hemmabyggare. har en bra skruvdragare Borsh prof. 14,4, Blå mao.
Anser när man testar blå att de gröna Borsh är lite mot leksakshållet, om du förstår vad jag menar.

Men iband behöver man ett kraftigare borr till hålsågning 105 mm när man skall ha dit en ventil eller dyligt och någon gång vill man borra i tegel och betongvägg, dock inte att man skall riva en hel vägg. ;).

Hyfsat kraftig men borrhammare är nog att skjuta över målet tror jag.
Den skall vara lite mer allround.

Hoppas du begriper vad jag behöver och vad du kan rekommendera. :)
 
Jag var med på jakt efter en ny bra slagborr men ändrade mig i sista sekund då jag fick ett bra pris på en dewalt borrhammare (liten modell). Det är ju helt annat slag i de och hur ofta borrar man utan slag med en sladdmaskin?
Men jag har ju ett stenhus och var tvungen att bila upp mina ventilhål.
 
ska du borra i betong så är det borrhammare som gäller.
Du kan lätt köpa en no-name borrhammare för en 5-600.
Slagborr funkar i gips, kalk, puts o tegel

Har förutom bla borrhamare en 14,4V-VE Bosch Slagborr/dragare, den fixar småhålen i tegel, hålsågen och dom franska skruvarna.
 
Jag har nämnda Makitan, 2051 och kan bara rekommendera den. Jäkligt fin maskin.
 
Mikael_L
HEM2121 skrev:
Kan någon ge mig ett råd
ang. De Walt Slagborrmaskin D21805KS-QS och Makita HP2051F

Vilken skall jag köpa? Vilken är bäst?
Om du aldrig (eller nästan aldrig) tänker borra i betong: Välj i första hand en som har två växlar och/eller lägsta varvtalet (max 1200 rpm = stark nog för att blanda bruk, flytspackel och använda till hålsåg, för att generalisera)

Om du tänkt borra i betong: Ingen av dom, köp borrhammare istället.
 
johanzz
Nimajneb skrev:
vad ska du borra i?
kanske en borrhammare är ett bättre val?
Nu var det inte det TS frågade efter.
Han ställde en fråga om råd av val mellan två specifika produkter
Jag hade alla dagar i veckan valt en kombinerad borrmaskin/slagborr istället för en borrhammare om jag måste välja en.

En borrmaskin väger runt 2kg,,,en borrhammare väger runt 5kg.
Dessutom är en borrhammare inte tillräcklig om du ska bila upp 2km betonggjuten vägbana,,,då ska det kraftigare doningar till.
Rätt maskin till rätt ändamål!!!!!!!!!!!!!!
Sånt har alla seriösa hanverkare fått lära sig!!!

Ska vi förtsätta disskutera slagborr vs borrhammare i denn etråd oxo Admin ??,,,,,jag förslår att den disskussionen förs i en tidigare startad tråd.
Denna handlar om val mellan DeWalt D21805KS-QS och Makita HP2051F.
 
Mikael_L
johanzz skrev:
En borrmaskin väger runt 2kg,,,en borrhammare väger runt 5kg.
Dessutom är en borrhammare inte tillräcklig om du ska bila upp 2km betonggjuten vägbana,,,då ska det kraftigare doningar till.
VA! min borrhammare väger 1,9 kg, men jag har kanske helt fel?
60512928_125.jpg

Och den här väger 11kg, men det måste väl vara fel det med...
29058267.jpg

Sen ska inte du prata om att missa TS' frågeställning ...
Bila upp 2 kilometer vägbana ... prrttfff


Till TS.
Dewalten hittar jag faktiskt inte på internet.

Men Makitan verkar ju bra. Två växlar och med 720W och 1200RPM på lågväxeln är den säkert tillräckligt stark för det mesta man vill kunna göra med en handborrmaskin.
 
Skärpning nu!
Vi skall ha ett trevligt diskussionsklimat. Det här duger inte!

Att borrhammare är ett lämpligare redskap för att borra i betong torde redan vara fastställt. När trådstartaren ger knapphändig information om vad han/hon skall ha maskinen till borde det vara OK med ett förslag om borrhammare. Inte alla känner till att en slagborrmaskin inte är speciellt lämplig för att borra många hål i grövre diametrar i hård betong. Däremot är en större flerväxlad borrmaskin med slag en utmärkt allroundmaskin som funkar hjälpligt till det mesta från brukblandning till borrning med klena diametrar. Tyvärr kan jag inte råda i sakfrågan. Välj en maskin som har möjlighet till stort vridmoment. Mv är ungefär proportionellt mot motoreffekt/varvtal. Möjlighet till högt varvtal kan vara bra när man borrar i trä med klena diametrar.
 
H
WOW
Känner att jag måste förtyliga vad den skall användas till.
Verkar som jag skall bortse från hammarfunktionen iallafall. Då lyder jag rådet att köpa en billig variant för just det ändamålet när jag behöver borra mycket i betong.
Har köpt en Best Tools för 600,00 för att blanda färg och murbruk.
Om man nu skall borra för mer krävande jobb, hålsåg 105 mm och i betong väldigt sällan och väldigt lite. Vad väljer jag då Makita eller De Walt. Vilken av modellerna? Makita känner jag personligen dåligt till.

http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/D21805KS/

http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/28_22_29/products_id/176

Begriper mig inte på vilken som är bäst, priset är detsamma.
Skall ge min son en i julklapp :)
 
Redigerat:
Jag hade valt makitan då jag tycker att deras maskiner ofta är lite smidigare än dewalt.
Dessutom var ju priset helt ok.
Dock brukar man kunna hitta dewalt billigt då de kör med diverse driver.

Har du möjlighet så åk till någon handlare och kläm på maskinerna, det är trots allt väldigt viktigt hur maskinen känns och det kan bara du avgöra.

Lycka till!
 
Mikael_L
Förlåt ...

för ...
johanzz skrev:
Nu var det inte det TS frågade efter.
Han ställde en fråga om råd av val mellan två specifika produkter..

...Denna handlar om val mellan DeWalt D21805KS-QS och Makita HP2051F.
så långt har johanzz drygt 100% rätt.

Och jag hjälpte till att istället dra det OT. :(
 
Mikael_L
Jag har en Bosch GBH 2-18RE för att borra i betong. Den är egentligen lite klen med sina 1,7J. Men å andra sidan blir det inte många hål i betong för mig, antagligen några tiotal eller kanske ett hundratal till i mitt liv, så det känns lite onödigt med en alltför dyr maskin. Sen fyndade jag den till 1/4del av ord pris på ClasOlsons utförsäljning, vilket givet starkt bidrog till köpet.

Så nu behöver jag inte försöka borra ett endaste betonghål med slagborrmaskin, vilket jag är glad för. Behöver jag nån gång bila blir jag däremot tvungen att hyra eller låna en kraftigare maskin, alt köpa en sån där billig kina-maskin med bortåt 5J.

Sen har jag en tvåväxlad grön bosch slagborrmaskin som får ta alla andra uppgifter för sladdansluten maskin, såsom blanda bruk och spackel i hink och hålsåg.
Det är bra med två växlar, då de högr varvtalen kan användas till små trä och metallborrar och ev roterande stålborstar eller vad mer man nu skulle hitta på passande för högt varvtal.

Vore jag yrkesarbetande elektriker, t.ex. och ibland var tvungen att köra 100 hål med 74 och 80mm hålsåg till alla dosor skulle jag egentligen helst ha en typ Bosch GBM 13 HRE
gbm13-hre.jpg
eller liknande. Dvs en enhastighets lågvarvig urstark maskin som även kommer åt där det är trångt.

Den mest universella 230V maskinen är nog en 2-växlad slagborr. Skulle man till äventyrs någon gång vara tvungen att borra ett hål i en betongvägg så går det väl, även om det inte är roligt (jämfört med borrhammare).
Den bästa maskinen att komplettera med är nog för de flesta en riktig borrhammare i 2-4 J klassen.

Helst skulle jag ha en lång rad med maskiner hängande på väggen, så jag alltid kunde välja den allra bästa för uppgiften. Men man har ju inte oändligt med väggyta ... *hehe*
 
Jag tycker att båda maskinerna har lite för högt varvtal på lågväxeln. Jag har (bl a) föregångaren till DW-maskinen. Min heter DW 158, men har i stort sett samma spec. Den är för svag för att dra karmskruv med på lågväxel. Leta hellre efter något som har lägre utväxling på lågväxel. De här maskinerna har ca 700w/1200rpm, dvs ca 0.6 vridmomentsenheter. Leta efter något som har mer.

Min starka borrmaskin har lite drygt 3 vridmomentenheter, men den är bara brutal, och går inte att ha till så mycket annat. Å andra sidan tuggar den igenom 115 mm massiv borr, dvs inte hålsåg, genom timmer. Mest för att du skall få ett begrepp om skalan.

För övrigt håller jag Makita högre än Dewalt, men det är nog andra som tycker tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.