Jag var i samma situation som dig med en lägenhet från 60-talet och betongväggar som lika gärna kunde vara gjorda för en bunker. Slet som tusan med en BRA slagborr av bättre märke och hög prisklass, men när jag slutligen köpte en borrhammare så ångrade jag bara att jag inte gjort det tidigare. Jag köpte den billigaste jag hittade på Jula (tror det är samma modell som slacker länkade till), och den gick genom betongen som smör när jag med slagborren fick slita i flera minuter per hål när jag satte upp lister. I en lägenhet så kommer du inte behöva använda borren speciellt ofta, köp du den billigaste borrhammaren du hittar och om den skulle ge upp så har du ändå inte förlorat speciellt mycket.
 
Redigerat:
Satsa på en röd meec+ på jula, jag köpte en rejäl sådan borrhammare i våras och med den har jag borrat 20mm hål och spräckt totalt 6 ton granit till bärbara bitar.

Jag tipsade min svåger om den och han köpte en likadan till ett liknande jobb. Sen kom en av hans arbetskamrater förbi med sin Hilti för att stajla, dom upptäckte då att jula-maskinen var mer effektiv än hiltin, som var i samma storleksklass, men jag vet inte hur gammal. I vilket fall några goda betyg för denna billiga borrhammare, som i våras kostade ca 450:- i kampanjpris.

Viktigt att du kompletterar med borr av bra kvalite. Du skulle kunna testa att börja med att köpa ett bra borr till den maskin du har, och sen när du borrar ska så se till att borret inte blir så varmt att det blånar, ha en skål med vatten att doppa i emellanåt.
 
Kontrollera att borrhammaren har variabelt varvtal. Finns inget värre än när en sån börjar på typ 800rpm då borret kommer studsa omkring.
Den här blir säkert bra: http://www.jula.se/borrhammare-erh750vf-000211
Köper du VF varianten får du dessutom en fotboll och ett fotbollsmål på köpet :)
 
Tack för tipsen. Är det ngn som testat biltemas Borrhammare (850 W repektive 900 w)? Ej angivet om de har variabla varvtal dock...
 
Hej,

jag har Biltemas 850 watts borhammare men vad jag minns så är den inte steglös. Har en rätt kraftig slagborrmaskin också och den har alltid räckt till för att borra i mina väggar så borrhammaren har jag bara använt för "mejsling". Har också för lite erfarenhet av "proffsverktyg" för att kunna svara på om den är bra eller dålig. Räckte till för att mejsla ut vad jag behövde i min garageplatta i varje fall.
 
Kan bara hålla med de flesta här. Har du riktig betong så är en slagborrmaskin i det närmaste en oanvändbar leksak. Själv har jag med stor framgång haft en billig (500-600 kr) borrhammare från Classe i snart sju år. Den har borrat hundratals hål och dessutom blandat en del flytspackel och fungerar fortfarande utmärkt.

Köp en billig borrhammare, tror inte att du kommer att ångra dig!
 
Ja, det blir nog den där billiga på Jula.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.