Brännde upp två st 199-kronors maskiner på en vecka när jag blandade betong. Köpte därefter en lågvarvig PowerTool (på ÖB tror jag) för en femhundring och den har gått i ett par år nu.

/V
 
Jag har en Power Super Duper lågvarvig "borrmaskin/blandare" med handtag både här o där, inköpt på Rusta en gång i tiden för ca 200kr. Den har blandat åtskilliga hinkar med bruk och håller fortfarande, men varje gång känns som den sista...
 
Någon som har prövat Bauhaus billiga Einhall (eller hur det nu stavas)? De tar 595:- och den är på 1100W och 550rpm. Duger den att blanda betong med (60-70 liter åt gången = en säck)? Ska inte blanda mer än 5-6 säckar.
 
Jag skulle inte rekommendera någon borrmaskin till bruksblandning. Dom brukar inte palla det i längden.
På förra firman brändes det ett antal maskiner på just detta, och då pratar vi Bosch och Hilti maskiner.
 
Det är ingen borrmaskin utan en blandarmaskin avsedd att blanda bruk och färg med. Men säljkillen på Hornbach sa att den inte var mkt att ha när det gällde större mängder betong. En säck, 25kg, ger ju ca 60-70 liter = 150 kg betong, och det är ju lite grann att dra runt.

Men jag köpte en iaf, brinner den upp får jag väl gå tillbaka med den...
 
Dr.SiC skrev:
Det är ingen borrmaskin utan en blandarmaskin avsedd att blanda bruk och färg med.
Ah, ok. Läste bara lite hastigt i tråden..

Dr.SiC skrev:
En säck, 25kg, ger ju ca 60-70 liter = 150 kg betong, och det är ju lite grann att dra runt.
Pratar vi vanlig torrbetong på 25 kilos säckar, så får du ca 13 liter färdigt bruk per säck, och det väger ca 27,5 kg.
 
En säck cement, kanske?
 
Ja, kanske, men han skriver betong. Finns det fortfarande folk som blandar själva..?
 
Klart vi pratar cementsäckar men det ska ju bli betong, och det är klart man blandar själv. Gå in i "Grund & Markarbeten" så kommer ni stöta på flera :)
 
Sådärja, då har man blandat 7 säckar cement med ful-handblandaren från Einhell och jag måste säga att jag är positivt överraskad. Enormt vrid och den blev knapp ljummen fastän jag blandade ca 150 kg betong åt gången. Iof gick ena handtaget av men maskinen har ju tre handtag så det gick ändå.
 
Nu har jag förvisso inte läst grund och markarbeten, men jag köper alltid färdiga säckar, procentar dock med lite cement.
Men att åka å hämta en skäpkärra sand skulle jag aldrig göra.
Skall de till mer än en kubik så får de bli en bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.