Ska till att göra ett nytt badrum i sommarstugan och kommer att behöva blanda en massa flytspackel, fix och fogbruk. Hur jobbigt är detta för en vanlig borrmaskin? Har en "slag"borrmaskin från B&D som jag tänkte köpa vispar till och använda. Tror ni att en maskin av detta slag orkar blanda 25 kg flytspackel? Kommer att befinna mig hyfsat avsides ute på en ö och jobba, vill helst inte behöva avbryta för att maskinen inte orkar med. Samtidigt finns det helt enkelt inte pengar till nya coola verktyg.

Ni som har blandat med enklare borrmaskiner, hur har det funkat för er?
 
Det fungerar ganska bra att blanda flytspackel med en vanlig borrmaskin, men helst en lite starkare, kanske över 1000 W. Jag har blandat många säckar med en Ferm tvåväxlad 1100-wattare. Men man kan säkert blanda några säckar med en klenare maskin också, belastningen beror på hur stor visp du sätter på den, och flytspackel är ju ganska lättvispat.
 
Och ta ej 25 kg på en gång.. 13 kg åt gången så går det nog bra.

Jag använder batteridriven 18V Funkade bra flytspackla 21 säckar flytspackel ;)
 
730 W visade det sig att den är på. Kikade runt och väldigt få borrmaskiner är på över 800 W vad jag kunde se. Nu är det väl vridmomentet som är det intressanta i och för sig. Vad gäller att inte blanda hela säcken på en gång så känns det vanskligt. En säck Finja 260 om 25 kg ger knappa 14.5 liter färdigt bruk enligt vad jag kan läsa mig till. Känns lättare att blanda en säck och sedan ha exakt lika mycket vatten för varje blandning än att testa sig fram för varje omgång. :)

Om ni är tveksamma till att den orkar en säck så får jag försöka hyra någon blandare. Även om det rör sig om så lite som åtta säckar.
 
Klart man blandar hela säcken på en gång, det är inte mindre jobbigt för maskinen att dela en säck. Och jag är övertygad om att det fungerar med en maskin på 7-800 W också. Det är mindre tugnt att vispa flytspackel med en liten visp än att köra vanlig dosfräs till exempel.
 
Jag har använt en stor borrhammare av billigaste kvalitet till att blanda åtskilliga säckar spackel, betong, fix och fog. Den kostade ett par hundra på extrapris på Coop.

Ställer man bara in den på "borrning" så är den stark som en oxe då den är så nerväxlad. Den låter som satan så hörselskydd rekomenderas!

Jag har tidgare provat att blanda med vanlig borrmaskiner men upplever att dessa går för fort och ganska snart börjar lukta bränt och blir jäkligt varma om man blandar betong.
(Har provat med en AtlasCopco och en gammal orange B&D).
 
Jag blandade en säck flytspackel i förrgår med min B&D. Jag tror den är på 750W.
Det gick bra, men den blev väldigt varm efter ett tag.Men den får ju svalna lite mellan säckarna så det går nog bra.
Som tidigare nämnts; den behövde inte jobba alls lika hårt som när jag sågade med hålsåg dagen innan.
 
Gott. Då kör jag på med den jag har. :)
 
Finns billiga blandare att köpa för 400.- på t.ex. Bauhaus. Min erfarenhet är dock att varvtalet på dessa är i lägsta laget.
 
Jag köpte en "best tools" blandare på 800watt, väldigt stark. Jag vill ej att mina andra fina borrmaskiner ska ta stryck. för tungt går det annars.
 
Jag har tidgare provat att blanda med vanlig borrmaskiner men upplever att dessa går för fort och ganska snart börjar lukta bränt och blir jäkligt varma om man blandar betong.
He he, känner igen det från min gröna Bosch Slag/Borrmaskin a '500:-
Det går men det är på gärsgårn att den börjar ryka varje gång :)

Fö. så går den för snabbt.
 
spocks_beard skrev:
He he, känner igen det från min gröna Bosch Slag/Borrmaskin a '500:-
Det går men det är på gärsgårn att den börjar ryka varje gång :)

Fö. så går den för snabbt.
Har använt en Bosch borr, och senare en DeWalt borrhammare, för att blanda. Den sista var riktigt bra, gick lite mer lagom fort.

Dock känns det som att med de långa visparna och mycket bruk komemr borrmaskinen att bli om inte bränd så åtminstone sliten av alla sidobelastningarna. Köpte en blandare på Bauhaus för två år sedan (deras billighetsmärke Herkules, 720 Watt). Känns som ett bra köp, dels är den bekvämare att hålla, dels kan jag ta i mer med att flytta vispen i smeten utan att behöva bry mig om effekterna av sidorkrafterna.
 
Är det någon av di där billiga blandarna som man kan montera en chuck på, så att man kan köra stora hålsågar?

Eller billiga borrhammare? Mar de tillräckligt vridmoment för hålsågning?
 
Den billiga borrhammaren jag har följer det med en chuck till och den orkar då med de hålsågar jag monterat på den, dock är den största jag kört bara 130mm.
 
mattiasp skrev:
Är det någon av di där billiga blandarna som man kan montera en chuck på, så att man kan köra stora hålsågar?

Eller billiga borrhammare? Mar de tillräckligt vridmoment för hålsågning?
Om betongblandare & tillbehör och verktyg som borr/blandmaskin 850w gll.

Vet inte vad du har för hålsågar, men denna maskin är klart prisvärd! Vill absolut inte att mina bosch ska ta stryck. Körde en gång med en festo på 1300W, den mådde ej bra!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.