Jag konstaterar att slagborren (bosch gsb 18v-2-Li) inte räcker till för något mer avancerat än enkel håltagning i tegel och betong. Så det har blivit dags att investera i en kombihammare för de riktiga grovjobbet. Dvs borrning och bilning i betongplattan och tegel.

Jag hade tänkt lägga 500 - 1000 kr på maskinen. Men vad är bäst? En bättre begagnad blå bosch i 750w-klassen, ca 2,5 kg, knappt 2 joule slagkraft. Eller en ny röd Meec, 1500W, ca 5 kg, ca 4 joule slagkraft.

Maskinen kommer att användas sällan.

Jag söker tips, råd och erfarenheter.

Är det bättre med en lite lättare maskin, eller är det bättre med tyngd och kraft när man bilar? Sladd eller batteri? Går någon av maskinerna att använda till kärnborrning?
 
S
en b&d KR705K 750 W räcker gott.
jag skulle aldrig köpa en bilmaskin.
batteri skulle jag köpt om man använde maskinen ofta.

bilmaskin är så olika ibland vill ha en mindre och ibland behöver man största möjliga
 
Är det inte en Hilti 1000 så är det inte värt att ha en tycker jag. Bättre att hyra en när den behövs än att jobba med för liten maskin.
 
Det är väl som vanligt en kompromiss. Ska man borra mycket i tak och väggar är en femkilos maskin kanske inte så kul att jobba med. Vid bilning i t ex golv är ju tyngden en fördel. Satsa på en blå bosch. Vet dock inte om en ny maskin ligger i din prisklass, men en beg känns lite som ett osäkert kort om man inte vet vad den varit med om innan.
 
Jag hade tänkt ha bilfunktionen till lite småbilning då och då. T.ex vidga upp hål till kanske 50mm för kabelgenomförningar, ta loss fastmurad marksten, ta ner kakel och lägga ner kanalisation i en betongplatta. Då vill jag inte gå och hyra en maskin även om en hyr-hilti är dubbelt så snabb som min maskin. Ska jag bila ur 20 kvm golv så är det dock okej att gå till Cramo.
 
Patrick E skrev:
Det är väl som vanligt en kompromiss. Ska man borra mycket i tak och väggar är en femkilos maskin kanske inte så kul att jobba med. Vid bilning i t ex golv är ju tyngden en fördel. Satsa på en blå bosch. Vet dock inte om en ny maskin ligger i din prisklass, men en beg känns lite som ett osäkert kort om man inte vet vad den varit med om innan.
Det är därför den nya Meecen är ett alternativ. 3 års garanti gör att man har en maskin för 3 år iallafall oavsett vad man gör med den. En blå bosch för samma pris lär vara 5 år gammal. Jag hade tänkt lägga 500-1000kr.
 
Det jag var ute efter med frågeställningen var mest vad det är för upplevd skillnad mellan en proffsborrhammare och en budgethammare, och hur mycket för och nackdelar man har av ökad slagkraft och tyngre maskin.
 
Det blev en ful, röd, lätt begagnad Meec för trehundrafemti spänn på tradera komplett med kvitto. Den är tung som ett as och man vill helst inte starta den utan hörselkåpor men den åt sig genom tegel hur lätt som helst.

Det är en SDS+ maskin. Går det att använda den till kärnborrning, dvs håltagning i betong? Det finns ju billiga hålsågar på aliexpress. Och hur gör man då. Antar att man måste stänga av hammarfunktionen, sätta på någon form av extra chuck och sedan såga och kyla om vartannat.
 
Chuck i SDS blir ganska sladdrigt och jobbigt att använda. Hur jag vet, har en chuck liggande som endast har provkörts.;)
 
Håller med om att chuck med SDS adapter blir lite väl o-exakt. Men det är toppen att kunna köra visp och ex dosfräs med borrhammaren.
 
M
Det handlar lite om hastigheten på maskinens rotation också i förhållande till storleken på kärnborren man vill använda. Om man nu vill eftersträva optimal effekt vill säga.

diamonddrillrpms.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OBS - "OD Size" är i Tum
 
Redigerat av moderator:
Egentligen är det väl fråga om hur många mm/sek skären är gjorda för i resp material?
 
M
ja.
 
Jag eftersträvar ett hål i betongen till låg kostnad :).

Så frågan är väl egentligen on jag kan köpa en kärnborr för 50$ på aliexpress, en SDS+ chuck och göra ett hål i 15 cm betongbjälklag med min befintliga maskin. Helst utan att kladda med rinnande vatten. Eller är iden dödfödd, och det är bättre att låta ett proffs fixa det alt hyra en maskin avsedd för ändamålet.
 
M
Jag tror inte idén är dödfödd, men krånglig. Och krångligheter är ju helt acceptabelt ibland, speciellt när man gör saker åt sig själv :D

Kanske är det så att din gamla slagborrmaskin passar bättre, om du nu kan stänga av slagfunktionen på den. Den har väl vanlig chuck?

Edit - kollade igen och såg att det var en batterimaskin - kanske inte så passande ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.