Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Tack Bossespecial, ska fråga dem om detta. När en påle kostar 5500 kr är det rätt dyrt med en för konservativ konstruktör. Jag skulle framhärdat mot hustillerkaren och försökt ytterligare att få jobba med dig :) Spelar det in att de räknar högt att huset är högt för att vara enplanshus kanske? Pulpetttak och 3,6 m invändigt i den stora huskroppen, 3,2 m i den lägre.
[bild]
Så är det ibland, nu får man följa bygget från bänken istället:p
Det blir väldigt mycket pengar man kan spara om man inte är allt för konservativ. Är det hustillverkarens lastnedräkning i bilden? Det kan vara så att det inte är konstruktören som varit väldigt mycket på säkra sidan utan det kan bero på det underlag han fått från hustillverkaren.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Så är det ibland, nu får man följa bygget från bänken istället:p
Det blir väldigt mycket pengar man kan spara om man inte är allt för konservativ. Är det hustillverkarens lastnedräkning i bilden? Det kan vara så att det inte är konstruktören som varit väldigt mycket på säkra sidan utan det kan bero på det underlag han fått från hustillverkaren.
Precis :p Yes precis, förstod det som att de löser lastnedräkningen inhouse. Huset är ju högt så det kanske är rimligt?
 
Jag känner nog att man varit allt för grov i sin lastnedräkning, för det var ett vanligt tak med takreglar och sedum samt vanliga träväggar har jag för mig?
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Jag känner nog att man varit allt för grov i sin lastnedräkning, för det var ett vanligt tak med takreglar och sedum samt vanliga träväggar har jag för mig?
Precis!
Sektion A-A ritning av en byggkonstruktion med mått och detaljer.
 
Det kan nog vara en bra idé att be dem se över lastnedräkningen samt be grundkonstruktören att se över sina beräkningar. Lyckas man få bort 10pålar är det ändå 50kkr att spara..
 
B bossespecial skrev:
Det kan nog vara en bra idé att be dem se över lastnedräkningen samt be grundkonstruktören att se över sina beräkningar. Lyckas man få bort 10pålar är det ändå 50kkr att spara..
Jättetack Bossespecial, ska försöka få dem att ta detta en runda. Planen är att påla redan i slutet av veckan så jag hoppas de hinner. Borrade stålrörspålar kostar ink moms nästan 7000 kr, iaf de offerter vi fått, så det finns verkligen pengar att tjäna...

Ingen som har erfarenhet av dubbade som beskrivet ovan som alternativ?
 
Problemet med korta pålar är att sidostödet från omgivande mark inte finns, därför bör man borra in pålen i berget alt spänna in pålen i grunden för att ta hand om horisontal stabiliteten. Därför tror jag mindre på pålen med bergsdubb. Alt skulle man kunna utforma plintar i de grundare delarna så att de kan styra de dubbade pålarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.