L Lutte skrev:
Läs allt igen, så trillar nog polletten ner.
Jepp har du?
Står i första inlägg att han vill ha igång de andra uttagen på ett säkert sätt. Och det har TS även skrivit senare att det är så han löser det hela.
 
E
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jepp har du?
Står i första inlägg att han vill ha igång de andra uttagen på ett säkert sätt. Och det har TS även skrivit senare att det är så han löser det hela.
Jag tolkar det som att det inte finns några andra uttag efter det tänkta teveuttaget så då räcker det att helt enkelt isolera de skadade trådarna i matande ände.
 
E El-Löken66 skrev:
Jag tolkar det som att det inte finns några andra uttag efter det tänkta teveuttaget så då räcker det att helt enkelt isolera de skadade trådarna i matande ände.
Gör jag oxå men de andra uttagen på samma säkring. Därav isolera med wago vid skadan. Jag föreslog att koppla loss i matande dosa istället. Och då kommer du med tips om att tejpa ledarna vilket jag protesterar mot. Är det viktigt med ström får man fixa det på ett säkert sätt med skarvsladd är min ståndpunkt.
Men allt är löst för TS så jag skriver inget mer nu.
 
E
snuttjulle snuttjulle skrev:
Gör jag oxå men de andra uttagen på samma säkring. Därav isolera med wago vid skadan. Jag föreslog att koppla loss i matande dosa istället. Och då kommer du med tips om att tejpa ledarna vilket jag protesterar mot. Är det viktigt med ström får man fixa det på ett säkert sätt med skarvsladd är min ståndpunkt.
Det kanske var fel, svårt att känna till förutsättningarna här men jag bedömde tråd skapare @Fairlane som en kompetent och kapabel individ som jag läst om i en annan tråd häromdagen där koncensus rådde att det räckte med 1/3 ledararea på begränsad yta. Då trodde jag hen kunde titta på skadan och utföra en enkel reparation som ju kommer vara synlig där det fattas en bit rör.

Men nu ligger det ju inte 20 uttag efter detta så det finns inget behov av dessa ledare och det är bara att koppla ut ur matande dosa då uttaget inte ens används.

Jag tror TS egentligen visste detta hela tiden.
 
Fairlane
snuttjulle snuttjulle skrev:
Varför inte koppla bort i anslutande dosa då du verkar vara bekväm med wago så får jag känslan du inte inte är främmande med att koppla el. Stämmer inte detta så gör som du tänkte.
Ja, jag är inte helt obekväm, så det blir så när jag tar tag i detta igen.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Då säkringen gick så är det ju troligt att 2 ledare är skadade och förstår inte varför man ska strula med att få igång det akut. Koppla ur i matande dosa och gör rätt från början om man inte har trådar hemma så man kan göra rätt på en gång.
Två skadade ja, nollan rätt illa, fas marginellt. Jord var i bra skick.
Ja, jag stressar inte. Det är inte akut och med tanke på min tur idag så ska jag vare sig köpa en lott eller koppla detta nu. ;)
E El-Löken66 skrev:
Jättedum fråga, och inget illa ment. Men varför tänkte du att du skulle borra istället för att bara skruva rakt i regeln?
Jag hittade inte regeln så jag skapade mig en massa extrajobb istället. Nu kommer jag dock veta var den är så nu kommer jag skruva i regeln när jag lagat väggen. :rofl:
E El-Löken66 skrev:
Givetvis drar man om ledarna i första hand och kanske snävar till svängen på röret lite och sätter en muff om det är möjligt, annars två och en bit rör mellan.

Men jag håller med dig, dåliga tillfälliga lösningar är aldrig bra, skulle tråd skaparen bli påkörd av bussen imorgon är risken stor att väggen bara sätts igen med de skadade ledarna. Och nu behövdes visst inte uttaget heller så egentligen tror jag TS kunde svaret redan innan frågan ställdes.
Ja, jag visste nog egentligen svaret redan, men jag ställer hellre en fråga och får det bekräftat än jag något galet som riskerar något. Blir jag påkörd av en buss imorgon så kommer den som tittar på huset garanterat se att det är ett stort hål i väggen och kapade ledningar med Wago på. :crysmile:
Det här ska lagas ordentligt, inget fuskjobb.

Den här ledningen gick bara till just detta uttag och inget går vidare från det.
Jag har en större och bättre TV i vardagsrummet så det är ingen panik. Jag tänkte bara montera upp den lilla TVn (47") i sovrummet. Nu får jag dessutom ommålat i sovrummet. :crysmile:
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, jag är inte helt obekväm, så det blir så när jag tar tag i detta igen.


Två skadade ja, nollan rätt illa, fas marginellt. Jord var i bra skick.
Ja, jag stressar inte. Det är inte akut och med tanke på min tur idag så ska jag vare sig köpa en lott eller koppla detta nu. ;)

Jag hittade inte regeln så jag skapade mig en massa extrajobb istället. Nu kommer jag dock veta var den är så nu kommer jag skruva i regeln när jag lagat väggen. :rofl:

Ja, jag visste nog egentligen svaret redan, men jag ställer hellre en fråga och får det bekräftat än jag något galet som riskerar något. Blir jag påkörd av en buss imorgon så kommer den som tittar på huset garanterat se att det är ett stort hål i väggen och kapade ledningar med Wago på. :crysmile:
Det här ska lagas ordentligt, inget fuskjobb.

Den här ledningen gick bara till just detta uttag och inget går vidare från det.
Jag har en större och bättre TV i vardagsrummet så det är ingen panik. Jag tänkte bara montera upp den lilla TVn (47") i sovrummet. Nu får jag dessutom ommålat i sovrummet. :crysmile:
Det är bara att knacka lite lätt vågrätt så får du ett humm var reglarna är sen kommer de flesta stå med samma CC-mått, ordentlig belysning kan ofta visa det också sen finns ju även regelsökare.

Och då det är gips är det bara till att slå på skruven och skruvmejsel till det kommer motstånd, sen skruva och känna att det drar.
Finns inget motstånd har du missat.
 
Nissens
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jepp har du?
Står i första inlägg att han vill ha igång de andra uttagen på ett säkert sätt. Och det har TS även skrivit senare att det är så han löser det hela.
Och då föreslår du att han skall dra förlängningskabel till TV:n???
Hur i allsin dar löser det TS problem menar du???
 
Nissens Nissens skrev:
Och då föreslår du att han skall dra förlängningskabel till TV:n???
Hur i allsin dar löser det TS problem menar du???
Läste du hela mitt svar? Att OM det är viktigt med ström dit så dra en skarvsladd.
Annars gör så rätt som möjligt och då koppla ur i matande ände om han är bekväm med det.
 
tommib
Du kan ju snäppa en öppningsbar skarvmuff över flexslangen och sen dra om ledarna. Iofs är det typ samma jobb som att klippa bort det skadade stället och dra om ledarna så det spelar kanske inte så stor roll. Tänkte mest tipsa om att produkten finns till alla icke-elektriker.
 
  • Gilla
optimum och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Jaja, det blev en intressant kväll. Nu ligger jag ungefär 100 mil längre bort från målet än vad jag gjorde imorse.
Nu ska jag slappa lite och sen kommer jag ta tag i det här lite längre fram. Jag kommer dra ny FK från matande dosa, koppla ihop de två delarna av flexslang, laga väggen, spackla, måla, byta envägsuttaget mot ett tvåvägs och sen ska jag skruva upp tv-ställningen i regeln!

Att klaga hjälper inte, så jag tänker positivt. Jag kommer få en nymålad vägg! :cool:
 
  • Gilla
Linkanfixar och 10 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jaja, det blev en intressant kväll. Nu ligger jag ungefär 100 mil längre bort från målet än vad jag gjorde imorse.
Nu ska jag slappa lite och sen kommer jag ta tag i det här lite längre fram. Jag kommer dra ny FK från matande dosa, koppla ihop de två delarna av flexslang, laga väggen, spackla, måla, byta envägsuttaget mot ett tvåvägs och sen ska jag skruva upp tv-ställningen i regeln!

Att klaga hjälper inte, så jag tänker positivt. Jag kommer få en nymålad vägg! :cool:
Onödigt jobb. Du skall ju sätta TV:n över hålet ;)
Gör ett litet lönnfack istället.
 
  • Gilla
  • Haha
Semiproffset och 2 till
  • Laddar…
I bästa fall är hålet lite på sidan så att den bästa lösningen är att köpa en ännu större TV....?
 
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Jag kan inte låta bli att hånflina över den korkade svenska vanan att ha ledningar i löst hängande slangar inom väggarna. Jag vet att det är tillåtet men ändå idiotiskt. Ledningarna ska installeras i vertikala eller horisontella korridorer som man gör i många andra länder.
 
Fairlane
Köpte ny TV till vardagsrummet för några månader sen. Den här duger gott i sovrummet. Väggen ska lagas såklart. Ville bara inte lämna något elfel i väggen.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Så gör man ju här med? Måste vara vanligare än att rören dras på tvären.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.