Min farsa tipsade mig om att försiktigt knacka sönder glaseringen med en körnare och sen borra med vanlig borr.
 
Nerre skrev:
Min farsa tipsade mig om att försiktigt knacka sönder glaseringen med en körnare och sen borra med vanlig borr.
Det där lät inte specielt smart måste jag säga.. inget jag skulle rekomendera någon att testa.. stor risk för att slå sönder...:S
 
Kakel är inget problem.
Tejpa på plattan där du ska borra.
Ta sedan vilken borrr som helst och borra utan slag.
Metallborren får du slipa om.
Kakel och betongborrar går att använda till mer än ett hål.

Klinkers är riktigt besvärligt.
Där skulle jag gå på med äkta diamantkit, men man är ju verktygsfreak.
I andra trådar har det beskrivits att det går att få hål med kakelborrar, men att det går åt tre borr per hål, eller var det tvärtom?
 
Wodie skrev:
Det där lät inte specielt smart måste jag säga.. inget jag skulle rekomendera någon att testa.. stor risk för att slå sönder...:S
Nejdå, ingen risk alls. Man behöver inte slå hårt ens, knappt så man behöver använda hammare. Flisorna som lossnar är 2-3 mm i storlek.

Såg i en av de andra trådarna om att borra i kakel att nån brukade använda en spik, men körnaren tycker jag verkar vettigare (den är ju härdad).
 
mariahe skrev:
Det är en handdukshängare som är 80 bred, samt en toarulle hållare som ska upp.
Jag har i mitt badrum satt upp handduksknoppar och toarullehållare samt rörklammor med denna.
http://www.henkel.se/cps/rde/xchg/S...rentredDotUID=000000QUKX&redDotUID=00000120C2

Dock gick den bet på den vägghängda toastolsborsten som har en stor glasbehållare så din handdukshållare han nog bli för tung men du kan ju testa om det håller, gör det inte det så är det bara att skruva upp den sen.

Dock så är det nog inte helt rekommenderad att sätta upp en handdukshållare i bara gipset, svårt att få det helt tätt utan kortling bakom att fästa skruven i och med ett hål i tätskiktet är ju inte så bra. Beror dock på hur nära duschen som hållaren kommer att sitta, tänk på att vattnet kan vandra bakom plattorna i sidled också.
 
Bezt skrev:
Dock så är det nog inte helt rekommenderad att sätta upp en handdukshållare i bara gipset, svårt att få det helt tätt utan kortling bakom att fästa skruven i och med ett hål i tätskiktet är ju inte så bra.
Det är väl bara att fylla hålet med sillikon?
 
B
att borra i fogen brukar gå på två sätt. har man tur så för blir plattan hel. eller så spricker två platter. lite att leva på "the wild side".
 
håller med byggare henke. om det inte är en bred fog och ett litet borr för om du kommer lite snett ut mot en kakelplatta så är det lätt att det hugger till och det spricker.
köp något billigt kakel borr (typ biltemas) borra någre hål och släng skiten sen så har du löst problemet.
 
Henrik_75 skrev:
håller med byggare henke. om det inte är en bred fog och ett litet borr för om du kommer lite snett ut mot en kakelplatta så är det lätt att det hugger till och det spricker.
köp något billigt kakel borr (typ biltemas) borra någre hål och släng skiten sen så har du löst problemet.
Naturligtvis måste man ta det väldigt försiktigt om man borrar i fogen. Litet borr och med låga varv med skruvdragaren. Fördelen med hål i fogen är att det inte blir ett fult hål i plattan när du tar bort det som du en gång satte upp.
 
B
inte kan du ha en skruvdragare när du ska borra!!!!! (HIHIHIHIHI)
 
byggare henke skrev:
inte kan du ha en skruvdragare när du ska borra!!!!! (HIHIHIHIHI)
Jo det går bra att borra i fogen med bra maskin och rätt borr. Det tar lite tid. Vill minnas att jag fäste upp en vägglampa genom att skruva gipsskruven direkt i fogen. Skruven bottnade sedan i våtrumsskivan och i en bakomliggande träregel. Lampan satt inte i duschområdet.
 
Nå´t som är helt fantastisk att borra med i kakel och dessutom riktigt svårt att misslyckas är en Dremmel http://www.jula.se/multislip-med-verktygslada-f0130300md-134628 och ett borrstift för kakel http://www.jula.se/kakel-keramikfras-123321
Det går lite trögt igenom glasyren men det är inga problem och när man fått hål på glasyren så är det som att skära i smör.

Kanske är "overkill" för ett par hål men den är användbar till mycket annat också.

Dock ska man INTE använda den i klinker om nu nå´n får för sig att testa då förstör man borrstiftet.
 
Redigerat:
byggare henke skrev:
inte kan du ha en skruvdragare när du ska borra!!!!! (HIHIHIHIHI)

Det var konstigt att det inte går. Själv gick jag och monterade saker på Akademiska sjukhuset i Uppsala i två veckor. 90% av allt jag satt upp var på kaklade väggar i sköljrum och liknande. Använde en vanlig kakelborr av den biltematyp som det tidigare refererats till. Makita skruvdragare på full macka efter man gått igenom glaseringen. Genom kakel och dubbelgips sen silicon, rödplugg, silicon igen och sen skruv. Trots hundratals borrade hål sprack ingen platta och jag var aldrig orolig för det heller. Ingen tejp användes.

Så åk till biltema och köp kakelborrar montera där du vill ha det. Fördelen med att sätta i fog är väl att man till nöds kan foga igen hålet om man vill ta bort något.

Spricker plattan skulle jag nog påstå att det kan vara plattsättarens fel. Har plattan dålig fixtäckning bakom där man borrar ökar ju risken markant. Kan ju även vara så att man har oturen att hitta en platta som mer eller mindre redan spruckit fast det inte syns. Händer ju någon gång då och då att plattor spricker bara man plockar upp dom ur kartongen. Keramik är ju som glas, skillnaden mellan helt och trasigt kan vara hårfin om man har spänningar, sprickbildningar och liknande.

Som sagt klinkers är lite bökigare då man oftast måste gå på med borrhammare och slag. Brukar gå bra det med, men det känns lite mera osäkert när man borrar så väggarna skakar.
 
Nu har jag köpt kakelborrar på biltema, och universalplugg med skruv och sätta silicon i hålen. Kommer att borra i fogen, den är rätt bred (5mm), detta för att det är mycket lätt att få bort hålen sen, om man tar ner det man satt upp.

Nu är det bara att hålla tummarna för att inte plattorna ovan och under fogen spricker!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.