Tomas J skrev:
Det hade jag inte ens tänkt på att man kunde göra:blushing:(för andra gången), men det låter ju mycket enklare.
Det är dessutom mycket skonsammare mot maskinen, vispa bruk sliter hårt på lagren.
 
Har inte borrat i sten, men däremot hundratals hål i en av försvarets betongbunkrar från andra världskriget. Använde en vanlig 18 V slagborrmaskin (DeWalt). Det var inga större problem, bortsett från armeringen..
 
Givetvis behöver du en Pionjär! Dessa säljs för en spottstyver (nåja) på auktionssiter då och då som tillhört försvaret en gång i tiden. Det verkar vara en sån där maskin som skiljer dig från grannen! :)
 
Anderrrrrsson skrev:
Det är dessutom mycket skonsammare mot maskinen, vispa bruk sliter hårt på lagren.
Jag blandade med vanlig borrmaskin i början. De problem jag fann var att jag tyckte att maskinen gick för fort och att det stänkte utanför hinken. Dock så höll min 199-kronors maskin längre än jag hade hoppats på.

Nu har jag köpt en enkom maskin för att blanda bruk. Den är lågvarvig (tror den går max 450rpm). Köpte den på Jula och den kostade 4-500 kr för några år sedan. Funkar kanon om man kan leva med att man måste använda chucknyckel för att byta visp.
 
Det beror alldeles på hur många och hur grova hål du tänkt borra. Samt bergart... På Gotland (kalk) går det att borra med nästan vad som helst, i Bohuslän eller 08 området (granit) är du körd med elmaskiner... En pionjär heter idag Cobra, Atlas Copco. Bensindriven, kostar inte alls mycket att hyra och orkar 22 eller 34 mm hål, dock ej särskilt djupa då det saknas luft att blåsa hålen med. Det går heller inte särskilt fort, jämfört med en 58 eller pallmatare.
Tänk på att armeringens dimension knappast blir samma som hålets dimension, ett 8mm järn bör sitta i ett 12 - 16mm hål, 50 - 100%. Hålen ska helst inte gjutas med betong, ballasten fastnar lätt och har risig vidhäftning mot berg. Använd ren Portland (cement), så fungerar det bättre.
 
Jag tar upp tråden! Av diverse randiga skäl och rutiga orsaker sitter jag på en Bosch GSH 11 E. Funkar den för att borra ett par hål i ett berg (för att sätta stolpskor) eller riskerar jag att förstöra den?
 
Den borde funka.
 
Tack för svaret!
 
Halvvägs till Kina kommer du nog.
 
Freduardo skrev:
Jag tar upp tråden! Av diverse randiga skäl och rutiga orsaker sitter jag på en Bosch GSH 11 E. Funkar den för att borra ett par hål i ett berg (för att sätta stolpskor) eller riskerar jag att förstöra den?

Jag är nog trög :screwy: ...men varför står det inget om borrning i bruksanvisningen? ej heller finns några medföljande tillbehör, alternativt "matchande tillbehör" som har med borrning o göra....På Bosch hemsida står det inget om prestanda vid just borrning....är det så enkelt att den bara används till bilning???
visst, jag gjorde hål med en SDS-Maxmejsel och en Makita HR4010, men det tog lite tid.....;)
 
Remne skrev:
Jag är nog trög :screwy: ...men varför står det inget om borrning i bruksanvisningen? ej heller finns några medföljande tillbehör, alternativt "matchande tillbehör" som har med borrning o göra....På Bosch hemsida står det inget om prestanda vid just borrning....är det så enkelt att den bara används till bilning???
visst, jag gjorde hål med en SDS-Maxmejsel och en Makita HR4010, men det tog lite tid.....;)
Det är just därför jag ställer frågan!

Jag ska se hur det går i mellandagarna. Maskinen är min på lån så jag vill inte att den ska gå sönder (vilket jag nog inte hade velat om den var min heller).
 
Har kört lite gnejs/granit 20mm med hilti te76p. Skar på fint men mitt 4skärs swedol-borr transporterade inte kaks som önskat. Tryckluft för att blåsa ur hålen med ser jag som nödvändigt. Lycka till med projektet!
 
Det ser onekligen ut som det är en bilmaskin, inte en borrhammare.
Den är gjord för att bila ur golv och väggar med. Roterar inte.
Fästet är standardiserat, så det kan man inte få hjälp av, sitter på massor med olika modeller och med olika inriktningar.
 
Några inlägg raderade. Känner du att din input till en tråd är på nivån "varför googlar du inte själv?" så vill jag be dig att inte svara, det hjälper inte tråden alls. //Mod
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.