Om ni det är lutning på yttertaket så skulle jag lägga in en vinkel på spiroröret strax innan så att det anslutet vinkelrätt mot yttertaket. Fast då hamnar hålet på en annan plats …
 
Rickard. Rickard. skrev:
Känns som att ni överdriver noggrannheten en aning, fläktens placering är det som är viktigt men varken röret eller lådan kommer bry sig om dom inte är helt perfekta. Hade det varit mitt jobb hade kunden gärna fått montera kåpan inne och gett ett ungefärligt mått på utsidan. Då hade jag öppnat max 30x30 stoppat ner ett rör i "stosen" och kollat med pass, när det är rakt är det bara att mäta ut lådans placering och såga färdigt.

När det är klart går det att stöka till om det behövs nå drevning och ångspärr nerifrån genom att temporärt plocka ner fläkten.

If it looks straight it is straight ;)
Tusen tack!

Jo jag vet att mitt kontrollbehov är lite utöver det vanliga :)

Känner du till den där lådan TFU?

Östberg skriver i sin monteringsanvisning att lådan ska täckas med plywood.

Fjäråskupan skriver inget om täckning med plywood för den TFU som de säljer.

Jag blir osäker för lådorna ser exakt likadana ut.
 
Rickard.
Jag skulle vara lite försiktig med att klä med plyfa då risken är att fläkten inte kommer täcka vettigt uppifrån, jag ser ingen direkt fördel med det heller då det går fint att jobba mot galvade plåten bara den inte är alltför sladdrig (vilket jag inte tror).
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Okej men är det 400x400 å en firma ska göra hålet å takjobbet så räcker det ju att du göra hål i innertaket och tar bort isolering. Sen som nån skrev gör ett lod märker ut mitten å drar en liten skruv/borr igenom för att markerat hålet sen drar du en farmarskruv utifrån i det hålet. Då är det tätt om det dröjer nån dag tills pappkillarna kommer och gör resten.

Angående plywood på stosen så är det för att papparna skall ha något att festa pappen i. Kolla med företaget om dom vill ha plywood eller inte.
 
Men som sagt står ju inte i monteringsanvisningen från Fjäråskupan att det ska vara plywood på deras TFU.

Illustration av monteringssteg för taksfläktgenomföring enligt Fjäråskupans anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däremot så framgår det av Östbergs monteringsanvisningar för deras TFU att det ska plywood på deras.

Monteringsanvisning för ventilationsgenomföring med markeringar, inklusive en cirklande kommentar "400" vid punkt 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag antar att Östbergs plåt är sladdrigare och därför vill de även ha plywood på, precis som @Rickard. var inne på.
 
Ja så kan de ju va. Men som sagt hör me dom som skall lägga pappen så dom lägger papp på plåt. Dom jobb ja varit på med stosar som skall kläs med papp så har vi varit tvungna att klä dom med plywood först just för att papparna inte hade pappat annars. Nu kanske dom har varit petiga eller nått annat men värt att kolla innan iaf tänker ja.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Tusen tack, jag ska kolla upp det.
 
  • Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
Rickard.
Plyfa är lite a ett standardsvar när man inte behöver ansvara för tätheten uppifrån, och det ska gå så snabbt som möjligt. Det går fint att svetsa/klistra mot plåten och det går även att skruva i den så jag ser ingen direkt poäng.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Plyfa är lite a ett standardsvar när man inte behöver ansvara för tätheten uppifrån, och det ska gå så snabbt som möjligt. Det går fint att svetsa/klistra mot plåten och det går även att skruva i den så jag ser ingen direkt poäng.
Av ren nyfikenhet va menar du med att inte ansvara för tätheten uppifrån? Om en firma pappar på plåt eller plywood spelar väl ingen roll det är väl ändå dom som ansvarar för att det är tätt? Och om det ska gå så snabbt som möjligt så går de väl ändå snabbare att skippa plywooden än att lägga den?
 
Prata med plåtis…som ska fixa taket och han berättade hur man gör, alltså svaret på min fråga.

man använder en krysslaser som lyser uppåt. Då får man först en markering på innertaket sen när man gjort hålet och tagit bort isoleringen så hamnar ju samma kryss i råsponten på taket.

GENIALISKT!!
 
Pfff.....
 
Genialiskt eftersom man måste köpa ett till verktyg man inte visste behövdes. Vill man få det gjort snabbt och enkelt så är nog @MathiasS metod minst lika genialisk.
 
Sant, men just den här plåtisen hade en sån där laser så han lovade att fixa hålet även genom innertaket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.