Jag ska borra ett hål genom taket för att installera en köksfläkt. Jag ska ha motor på taket och kåpan i en baldakin på innertaket. Jag kan om jag förstått det rätt inte ha ett flexibelt rör utan ska använda ett vanligt 160mm spiro.

Det jag nu funderar på hur jag ska få hålet helt vertikalt/lodrätt genom både innertak och yttertak.

Det är ett platt papptak som är ungefär 30-35 cm tjockt.

jag tänkte göra såhär:

1) borra hål i innertaket centrerat ovanför hällen.

2) sticka upp en installationsborr (600mm) genom isoleringen tills jag när råsponten (underlag för papptaken)

3) med hjälp av litet vattenpass på den del som sticker ut få installationsborren helt lodrät.
Installationsborr genom ett tak för montering av köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4) när installationsborren är helt lodrätt så borrar jag genom yttertaket.


Vad tror ni?

hur skulle ni gjort?
 
Någon?
 
Det låter som en bra plan tycker ja! Men ja tror att om du kommer att komma åt röret ovanför baldakinen så får du ha ett flexibelt rör första biten men när du skall gå igenom taket måste det vara spiro med brandmatta. Hålet blir väl ändå lite större än vad själva röret blir antar ja? Så om du kör på din idé så borde det funka klockrent sen när du skall montera dit röret.
 
Jag kommer inte komma åt röret så det behöver vara ett vanligt spiro, dvs inte ett flexibelt.

Jag tänker att jag gör hålet i innertaket 210mm så borde jag få ut ett 160mm spiro med 30mm brandmatta. Får väl trycka ihop isoleringen lite precis när den ska passera ut genom hålet, diffar ju 1 cm.
 
Okej. Du kommer att få de kämpigt att dra röret genom hålet men det är ju inte en jätte lång bit du ska trycka igenom iaf. Kolla bara reglerna så att det inte är så att röret inte får vara i kontakt med något brännbart om du inte kolla upp de redan. Kommer inte ihåg vad reglerna säger.
 
Röret kommer inte ha kontakt med något brännbart.

Jag kanske använder sticksåg istället för hålsåg. Då kan jag ju lika väl såga upp 220mm. Då får jag plats med 160mm spiro och 30mm brandmatta runt om.
 
Om innertak och yttertak är parallella som på din bild skulle jag börja med att göra hålet på insidan där det är mest kritiskt. Sedan skulle jag ta bort isolering etc och använda en vinkelhake för att markera var du faktiskt vill ha hålet i yttertaket, och sedan baserat på dessa markeringar hitta centrum och markera var du ska såga i yttertaket.

Jag är rätt säker på att du måste ha brandisolering (stenull) 5cm tjockt runt röret just i genomföringen i taket. Jag fick själv nedslag på detta - dock är det 20 år sedan så reglerna kan ju ha ändrats.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om innertak och yttertak är parallella som på din bild skulle jag börja med att göra hålet på insidan där det är mest kritiskt. Sedan skulle jag ta bort isolering etc och använda en vinkelhake för att markera var du faktiskt vill ha hålet i yttertaket, och sedan baserat på dessa markeringar hitta centrum och markera var du ska såga i yttertaket.

Jag är rätt säker på att du måste ha brandisolering (stenull) 5cm tjockt runt röret just i genomföringen i taket. Jag fick själv nedslag på detta - dock är det 20 år sedan så reglerna kan ju ha ändrats.
Tack!

jag tror att det bara är 30mm brandisolering men jag måste hitta bestämmelsen. Såhär står det på någon av ventshops hemsida.
Textinstruktion för brandisolering av köksfläktsrör med krav på 30mm isolering för att förhindra brand.

Röret kommer inte gå igenom yttertaket utan bara innertaket. I yttertaket sätter jag en TFU 400x600. Det är som en låda som sänks ner någon cm genom råsponten. Egentligen behöver jag bara en markering (typ ett borrhål från en installationsborr) i yttertaket, resten sköter tak/plåtfirman som ska svetsa pappen på genomföringen.

Montageanvisning för takgenomföring med fyra steg visande montering, placering, tätning och slutresultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag skulle gjort så att först borrat ett lite hål hela vägen, sen det stora hålet nere men behållit det lilla hålet ute. Sen kan du ha en sytråd från yttertaket och en tyngd inne. Då ser du om det blivit rakt. Om det inte är helt rakt kan du flytta det stora hålet ute. Det är mitt enda tips.
 
K Karl Olssvan skrev:
Jag skulle gjort så att först borrat ett lite hål hela vägen, sen det stora hålet nere men behållit det lilla hålet ute. Sen kan du ha en sytråd från yttertaket och en tyngd inne. Då ser du om det blivit rakt. Om det inte är helt rakt kan du flytta det stora hålet ute. Det är mitt enda tips.
Om man tänker sig att finlira på det viset, vilket jag ser som helt överdrivet, så är det väl bättre att bara borra hålet i innertaket och sedan loda in centrum på yttertakets hål. Istället för att borra ett hål fel menar jag. Det är ju det man har ett lod till.....:)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ni som ha jobbat lite med spirorör, finns det en viss mån i muffarna att dra röret lite åt någon sida?

Avlippsrör (som jag arbetat med) är ju i princip helt styva men de kan ju dras lite i muffen med bibehållen funktion.

De takfirmor som jag varit i kontakt med säger att de gör hål i yttertaket men inte i innertaket. Känns ju helt rimligt när det finns typ en vind att arbeta på men i mitt fall behöver ju båda genomföringarna göras i ett svep eller åtminstone underifrån först. Därtill hör att jag inte tex på en vind kan använda ett flexibelt spiro för att länka samman genomföringen i yttertaket med innertak.

Jag måste alltså gör hålet i samma veva som takfirman kommer (jag vill ju inte ha ett hål i yttertaket i väntan på att firman kommer).
 
Jag skulle säga att spirot gärna vill vara "rakt" och att det är bättre att skapa sig lite marginal med ett större hål.

Det låter som att du kan göra ditt hål i innertaket och sedan lämna resten till företaget som monterar huven? Då behöver du ju inte bekymra dig om detta problem. Hålet i yttertaket kan ju göras rätt stort också.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack.

Jo hålet i yttertaket kan jag lämna till företaget men de vill nog gärna ha en markering (på taket) var de ska göra hålet.

Hålet på yttertaket ska vara 400x400mm men jag antar att att hålet kan göras 410x410 för att få lite justermån för att därigenom säkerställa att röret slutligen kan sättas helt rakt.

Jag tänker att firman sätter ner lådan (TFU) med ett längre spirorör (typ 100 meter) med brandmatta monterad den del som går igenom taket (30-40 cm). På den nakna delen kan jag med vattenpass säkerställa att genomföringen och röret hamnar helt i lod.
 
Ok, ja om avtalet med firman är att de ska ha en markering skulle jag fortfarande borra hålet invändigt där du ska ha det (det är ju ofta inte flexibelt) och sedan bara loda in sidorna (kl 12, 3, 6, 9) och göra en markering på yttertakets insida. För att flytta hålet till yttertaket är ju både lod och vinkelhake lämpligt, beroende på avstånd mellan taken.
 
Rickard.
Känns som att ni överdriver noggrannheten en aning, fläktens placering är det som är viktigt men varken röret eller lådan kommer bry sig om dom inte är helt perfekta. Hade det varit mitt jobb hade kunden gärna fått montera kåpan inne och gett ett ungefärligt mått på utsidan. Då hade jag öppnat max 30x30 stoppat ner ett rör i "stosen" och kollat med pass, när det är rakt är det bara att mäta ut lådans placering och såga färdigt.

När det är klart går det att stöka till om det behövs nå drevning och ångspärr nerifrån genom att temporärt plocka ner fläkten.

If it looks straight it is straight ;)
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.