R
Hej

Jag har två diskmedelsdispenser som ska sitta i diskbänken i kök och tvättrum, dvs jag ska borra i de ena fallet ett 28mm hål och ett 22mm i diskbänkarna. Hur borrar man ett såpass stort hål, finns de speciella borr till detta? Kan nån länka snälla!
 
P
Hålsåg.
 
R
GustavGBG skrev:
Jag har använt en sådan här håltagare.

[länk]

Fungerar jätte smidigt men kanske lite dyrt för bara ett hål.

Skruvhålsstans tror jag att verktyget heter.
En sån har jag men den kan bara göra hål för blandare och det hålet blir aldeles för stort!
 
Stegborr?
 
Hålsåg med kylning av sågen eller hålpunch.
 
Roland112 skrev:
En sån har jag men den kan bara göra hål för blandare och det hålet blir aldeles för stort!
Den länkade är ju 28 mm
 
R
ja just, den va ju 28mm, tack men är detta alltså enda sättet?
 
R
hur funkar ett stegborr? Gör man först ett litet hål med metallborr och sen sticker man i stegborret och låter det borra tills man når en viss diameter på stegborret??
 
  • Gilla
Christel Ekelund
  • Laddar…
Roland112 skrev:
hur funkar ett stegborr? Gör man först ett litet hål med metallborr och sen sticker man i stegborret och låter det borra tills man når en viss diameter på stegborret??
Exakt så.
 
GustavGBG skrev:
Jag har använt en sådan här håltagare.

[länk]

Fungerar jätte smidigt men kanske lite dyrt för bara ett hål.

Skruvhålsstans tror jag att verktyget heter.
Jag skulle säga att en sån är det enda vettiga sättet ja. Tror IKEA säljer dem för en relativt billig peng (finns så klart i ett par olika dimensioner).
Annars kanske hyra/låna från någon köksleverantör?
 
R
jo jag köpte den på ikea men den är bara för själva blandaren och kan inte göra hål med mindre diameter =(
 
R
jag fann en trissa som man har när man borrar ut för spottar i taket fast denna är för metall och har en diameter på 28, den borde väl va bra?
 
hålsåg i rostfri diskbänk är svårt, stegborr brukar funka. Hålsågen kan hugga mot slutet och då kan man göra sig illa.
En sån där punsch har jag aldrig provat, så den kan jag inte uttala mig om.
 
R
letar nu stegborr som går upp till 28 mm men svårt o hitta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.