V/A avgifter på 5tkr/mån kan vara felräkning, låter orimligt högt om det inte är tex asylboenden som är proppat med folk? Hur många lgh är detta beräknat på i ditt fall?
 
peternicklas
De enda som tillåter detta är de kommuner som har gratis vatten men de betalar en chablon för avloppsvattnet.
 
peternicklas
thomas33 skrev:
Du betalar både för inkommande vatten och avlopp, när du har kommunalt VA. I Halmstad betalar vi även för tomtens storlek!
Det gäller bara om du har dagvatten kopplat till fastigheten.
 
Det lönar sig från dag 1 så länge räntan på anskaffningsvärdet+driftkostnaden är lägre än besparingen.

Angående djup på brunn så är markens egenskaper helt avgörande. Bor själv i ett område där 70st fastigheter(blandat sommar och åretruntboende) delar på en grävd brunn. Hade för några år sedan 6m3 per dygn, nu är det högre.

Det stämmer att det blir annorlunda om det är flera som vattnet betjänar. Då krävs kontroll vart 3år samt att hyresvärden(eller samfälligheten i mitt boende) bekostar eventuell rening.

Angående förbrukningen var den främst baserad på en hyresfastighet med 8st lägenheter fördelat på 4parhus. Men flera andra hade liknande kostnad per lägenhet. Klart det är skillnad om det är en ensamstående eller tonårsfamilj. Eller om det finns en trädgård att vattna.

Hur som helst har jag fått svar på min fråga. Tack ska ni ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.