End skrev:
Men jag har faktiskt stött på en del klinkers som varit alldeles för hårda, rätt så hopplöst. Ja nog är det kanske irrelevant, för TS säger att det är kakel, så det var ingen bra tips jag gav TS. Har fortfarande senaste klinkersomgången i huvudet.
Bingo...

Vad gäller att körna (finns det verbet?) i kakeln så rekommenderar jag åter kakelborren. Den har en fin härdat spets, som om man lägger lite tryck på den precis när man börjar borra, snyggt river sönder glasyren och skapar bra styrning. Kanske läge med en bild på en kakelborr:

19-2082_m.jpg
 
Redigerat:
Då får det bli kakelborr, sedan Hiltin :)
 
Borra ett större hål i kaklet med kakelborr, du kan inte ha samma diameter som hålet som ska borras i väggen. Det finns billiga set med "diamantdosborr" för kakel/ klinkers. Kolla Biltema eller Jula. Kyl med vatten (blomspruta).
För betonghåltagning har jag kört med Biltemas hammarborrmaskin a 650 kr samt Biltemas långa SDS-borr, skulle ta upp ett 120 mm hål för ventilation i gjuten betonggrund, 40 cm tjocklek... Hamnade MITT på en sten av granit... Men biltema-borren och maskinen höll alldeles utmärkt, även om det blev varmt och tog 2 timmar...
 
Lånade en väska från en butik som förutom färg, tapeter och olika golvmaterial även säljer kakel. Väskan innehöll ett antal rörborrar (från 10 till 76 mm diameter) med diamant samt en styrplatta, se bifogad bild.

Borra hålet i kaklet med något större diameter så att den borr du sen använder för att borra i betongväggen inte skadar kaklet. Använd vatten för att kyla diamantborren och lycka till.
 
  • borr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
END
det är skillnad på vad du använder för borr också.
 
Jag använde vanlig kakelborr som phl visar, dock med bitsfäste, har ingen aning om vad det var för märke, köpte det i USA för några år sedan. Men det var ett riktigt budgetset så jag tvivlar på att det var riktig tungstenkarbid på spetsen men jag kanske har fel, skärpan var dock inget vidare men det har fungerat rätt bra i vanlig kakel tills jag stötte på stenhård tjockt italiensk klinkers.
Men till saken, det är helt rätt, till kakel ska man inte ha slag så TS kan bortse från mitt inlägg.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.