Sorry Janne, jag inser nu att jag läst tråden alldeles för snabbt innan jag skrev mitt inlägg. Jag skyller på att det var mitt i natten ;)

Om det bara är några enstaka handtag du skall montera hade jag nog valt att rita av 40x50 ellipsen på dörren och borra med 40 mm borret i mitten. De (0-5) millimetrarna som blir kvar på sidorna kan du sedan ta bort med ett vasst stämjärn. Med tungan rätt i mun och lite tålamod så skall det inte vara några problem.

Om det är många handtag du skall montera är fräsen nog ett smartare alternativ. I så fall tillverkar man en mall av tex en bit en mdf och sedan fräser man ut för handtaget med en kopierfräs där kullagret sitter på skaftet, eller så använder man en vanlig notfräs/pinnfräs kombinerat med en kopierring (i det senare fallet måste hålet i mallen anpassas för att ta hänsyn till kopierringens storlek) . Att köra på frihand kan också funka, men det är lätt att det blir tokigt, speciellt om man inte är van....

Sen kan ju även andra faktorer spela in, som tex att motivera ett inköp av en fräs för frugan ;)
 
ok jag var och tittade på överhandsfräsar idag - funderade på att skippa handtagen och bara fräsa ur i 19 mm MDF dörren 1 cm djupt i form av en rektangel och använda urfräsningen som handtag - men det kanske blir skador i kanten med tiden?

9 dörrar och 50kr per par handtag motsvarar ju en billig fräs - men som sagt man kanske förstör kanten på MDF spåret när man drar i dörrern så att det blir fult.

en annan sak är om man borrar bortde 8mm djup ett runt handtag kräver så går spetsen på borren igenom skivan - vilket innebär att jag måste borra hela vägen igenom och sätta handtag på båda sidor vilket dubblerar kostnaden - eller låta det vara ett hål på baksidan vilket ändå knappt syns.
men det fick mig att fundera på att fräsa även om jag köper handtag då syns ju inget på andra sidan.

Jag kunde dock inte räkna ut hur man skulle fräsa ett snyggt runt hål med överhandsfräsen.

Men om jag förstår Bygga_bo rätt så har man ett tillbehör till fräsen som följer hålet i en mall.

brukar sådana delar följa med till fräs? - kan nån visa ett exempel på kopier ring?
 
Redigerat:
Om du bara fräser ut ett handtag utan att göra mer så kommer kanterna att bli känsliga. Rundar du av dem kan det funka, men då blir greppet i handtaget lidande. Ett alterntiv kan vara att fräsa ut ett rektangulärt hål (du får räta upp hörnorna med ett stämjärn eftersom de blir runda efter fräsningen) och klä insidan med en tunn list i ek eller något annat hårt träslag. Lite pyssel förstås...

Är spetesen på borret du köpt verkligen så långt att det går igenom en 19 mm skiva när du borrar ett 8 mm djupt hål? Mina kvistborrar har betydligt kortare spets än så. Eller är det ett flatborr du köpt? Oavsett vilket så blir hålet ganska litet, och borde enkelt kunna spacklas igen innan du målar dem.

Om du ger dig in på att fräsa så tillverkar du enkelt en mall av en spillbit MDF. I denna gör du ett hål som är lika stort som försäkningen du skall fräsa ut i dörren (dvs 40x50 ellipsen). Lämpliga verktyg för att göra detta är borrmaskin och sticksåg. Sen behöver du förmodligen en fil och lite sandpapper för att "slutjustera". Mallen spänner du sedan fast med ett par tvingar på luckan (dubbelhäftande tejp funkar också) där handtaget skall sitta. Sedan fräser du ut kistan för handtaget genom att låta kopierfräsens kullager följa hålet i mallen. När du har fräst längs med mallens kant får du svepa fräsen lite fram och tillbaks för att städa upp "i mitten". Tänk på att använda en så pass stor spillbit till mallen att fräsens bottenplatta vilar stadigt på den, samt att tvingarna får plats.

Om du väljer att köra med kopierring så får du göra ett större hål i mallen. (En kopierring är i princip ett "rör" som monteras på bottenplattan och omsluter själva frässtålet. Ringen ger samma funktion som kullagret på kopierfräsen. Om du tex använder en 20 mm ring och en en 8 mm pinnfräs så behöver hålet i mallen vara (20-8)/2=6 mm större än hålet för handtaget). Eftersom du står på ruta ett skulle jag valt att köra med en kopierfräs - enklast så.

Men... eftersom det är så pass få handtag det handlar om skulle jag personligen nog valt att borra och fixa till det sista med ett stämjärn. Men visst, vill du lära lite om fräsning är det en bra övning...
 
jo det var en flatsborr - tycker att det borde finnas andra borrar - det du kallar kvistborr är precis det jag är ute efter i borrväg - jag ska fråga om de har sådana på bygghandeln

(handtagets hål är 40mm i diameter lite svårt att se på bilden jag länkade tidigare - så det räcker med att få ett cirkulärt hål)

om jag hittar en kvistborr så kör jag med det - tack för hjälpen!
 
Tiger79 skrev:
Blev nyfiken..

Vad är det för dörrar du har byggt?

Ska bygga en garderobsskjutdörrs vägg men även en innerdörr. Funderar på att bygga innerdörren av två 19mm mdf skivor som limmas och skruvas ihop, den skulle då bli ca 1000mm*2040mm funkar det eller blir det för tungt?
Hej såg att jag inte svarade på din fråga om tyngden

19mm MDF väger ca 800kg per kubikmeter dvs ca 15kg per kvm 19mm tjock

din innerdörr borde då väga runt 60kg vilket är tungt.
är det special dörr i mått etc

jag köpte innerdörr Stable på Beijer för 900SEK och den är lite mer massiv än de billigaste dörrarna

det finns ett alternativ att köpa fanerad MDF via lokalt snickeri - kanske är ett alternativ
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.