Jag köpte en Bosch PTS 10 och betalade under 4.000 för såg + hjulställning (kampanjpris på Bauhaus). Jag är privatperson och flitig byggare. Utan att kunna jämföra med något annat så är jag väldigt nöjd. Den är stabil och bra och avverkar i god takt utan att motorn bromsas nämnvärt.

Att kunna klyva med lutning 45 grader och därmed kunna tillverka sin egen trekantlist var underbart!
Att kunna såga upp och konvertera gammalt virke till önskade dimensioner var fantastiskt.
Med ett medföljande anhåll kunde jag finsåga en till tunna ribbor och göra fina nyckelbrickor. Det blev så finsågat att jag knappt behövde slipa efteråt.

Alldeles inledningsvis klöv jag en gammal bräda och klöv då även en gammal 4-tumspik i sin fulla längde - utan att märka något... Bra skärpa och god härdning alltså. Detta till trots har klingan sågat vidare utan att fadäsen märkts i skärpan.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Martin_B
favino skrev:
Har inte sett eller klämt på denna som swedendro säljer så jag har ingen aning om kvalitén, men kanske kan den vara intressant, billig är den i alla fall..

[länk]
Såg ju rejäl ut och vid första anblick så var den ju extremt billig också. Men så såg jag att priserna visades exkl. moms. Blev lite annat läge när jag valde att priser skulle visas inkl. moms :(

Effekten på 1500w känns ju klart alldeles för klent för en så stor maskin tycker jag. Den har ju t.o.m lägre effekt än Makitan. Min handcirkelsåg har ju större effekt än denna stora stationära maskin liksom.
Fast man kan ju alltid hoppas på att 1500w är uteffekt?
På tillverkarens sida står det:
[ Motor power S1 (100%) / S6 ] - - - [ 1,1kW / 1,5kW ]

Att det var gjutjärnsbord på den lät ju klart väldigt lovande. Den ser stabil ut. Undrar om precisionen finns där också? Känner ej till märket Holzmann så jag vet ej vilken kvalitetsnivå den ligger på.
 
Martin_B
Får inte riktigt ihop det dåliga sågdjupet vid 45° lutning på klingan på Metabon, vilket faktiskt är det sämsta sågdjupet av alla modeller jag har nämnt, samtidigt som sågdjupet vid 90° är det högsta på 87 mm bortsett från Makitans otroliga 93mm.

Borde inte sågdjupet för 45° följa sågdjupet för 90° procentuellt sett? Sen att det skulle kunna skilja ett par, tre millimeter hit och dit p.g.a lite annorlunda konstruktioner skulle man ju kunnat förstå, men här är ju skillnaden enorm!?
 
Martin_B
Nu har jag gjort en liten beräkning på den procentuella skillnaden mellan sågdjup vid 90° och 45°. Och där kan man se att de övriga sågarna pendlar ganska exakt runt 30%, medan Metabon har en skillnad på 43%!!! Mycket märkligt. Undrar om det är fel i specs. eller om konstruktionen ser ut på så sätt?

En intressant grej är att när jag ändrar sågdjup för 45° från 50 till 60 mm och räknar på 60 mm istället, så får jag 31% skillnad på Metabo vilket också skulle överensstämma med de andra. Så det skulle ju faktiskt kunnat vara en felskrivning?

Bosch GTS 10 XC
29%

Makita 2704
31%

DeWalt DWE7491
29%

Metabo TS 254
43%
 
  • Gilla
Neillzz0R
  • Laddar…
Ja det är lite märkligt. Om du utgår från Pythagoras sats med en 45graders-vinkel så får du: x^2 + y^2 = x^2 + x^2 = z^2 => x = z/rot(2) = 0,71*z. Det vill säga sågdjupet bör minska med 29%. Man kan ju dock tänka sig att sågbladet dippar ner i bordet när du vinklar det, om det är konstruerat lite "klantigt" ..

Martin_B skrev:
Nu har jag gjort en liten beräkning på den procentuella skillnaden mellan sågdjup vid 90° och 45°. Och där kan man se att de övriga sågarna pendlar ganska exakt runt 30%, medan Metabon har en skillnad på 43%!!! Mycket märkligt. Undrar om det är fel i specs. eller om konstruktionen ser ut på så sätt?

En intressant grej är att när jag ändrar sågdjup för 45° från 50 till 60 mm och räknar på 60 mm istället, så får jag 31% skillnad på Metabo vilket också skulle överensstämma med de andra. Så det skulle ju faktiskt kunnat vara en felskrivning?

Bosch GTS 10 XC
29%

Makita 2704
31%

DeWalt DWE7491
29%

Metabo TS 254
43%
 
Martin_B
Har kollat lite mer noggrant på detta och nog verkar det som en felskrivning någonstans. Konstigt nog stoltserar Metabo t.o.m i deras egen video med 50 mm haha.

Kolla här nu när han vinklar klingan 45°, så ser den ut att snällt luta utan konstigheter. Direkt efter mäter han med måttband, och tittar man noga så ser det faktiskt mer ut som 6 cm än 5.

Videon framspolad till rätt tid


För övrigt har jag noterat en annan intressant grej! Övriga andra sågar jag nämner lutar klingan åt vänster, dvs ifrån parallellanhållet. Medan Metabo's maskin lutar klingan åt höger, mot parallellanhållet.

Det vanligaste är ju som sagt vänsterlutning idag, så man kanske bör akta sig för högerlutade klingor för säkerheten? Är ju lite för och nackdelar med bägge.
 
Lite tankar från en möbel/finsnickare med anställning och eget litet hobbysnickeri i 10+ år nu.

Jag har erfarenhet av större justersågar ned till worksite sågar samt mina egna kombimaskiner.

Först bör man fundera på vad man skall använda sågen till och vad man skall såga. Vilka projekt tänker du använda sågen till har du några andra sågar och kan du motivera kostnaden?

Min egna och högst personliga inställning är att alla worksitesågar är plastiga, rappliga och överlag rätt otrevliga att arbeta med. Dålig precision, bullrig och mycket vibrationer. Jag undviker helst dessa sågar av ovan nämnda anledningar. Mest erfarenhet har jag av dewalt men jag har sågat på det mesta ute på plats bosch, makita osv. Dewalt har det vettigaste anhållen med sin kuggstångsförflyttning.

Jag själv sågar helst på justersågen på jobbet eller den gammla gjutgjärsklyvsågen från 50 talet om man skall klyva brädor, reglar eller ekplank osv stabil som urberget och tuggar igenom en 3" planka utan att sucka. Efter det är det festools sänksåg som används oftast, 65:an om det är lite tjockare bökigare grejer och 55:an ja den funkar till det mesta.

Vad sågar jag med på fritiden då.

Jag ärvde en liten almoge/slöjd/möbel hobbyverkstad av min farfar. Jag har under utvecklingen av detta haft en bitvis tight budget och möjlighet att använda maskinparken på jobbet. Jag använder främst en såg hyvel kombo emcorex 2000 samt en äldre hembygd klyvsåg med justerbord. Och en TS 55:a klarar man sig inte utan. Med detta har jag klarat mig genom åren och sällan har jag saknat en portabel liten såg. Det enda som har varit lite bökigt genom åren har varit att hantera helskivor mdf/plywood men där kom återigen ts55:an som en skänk från ovan.

Skall vi summera det hela lite så finns det massor av begagnade emco, kitty, ejca, Scheppach osv som kan vara ett gott alternativ till en ny worksitesåg trefas är helt klart att föredra om man skall klyva annat än granreglar. Man får rannsaka sig själv lite och komma fram till vad man värderar mest.

Funderar ni över något så fråga på.
 
  • Gilla
pär h och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
Jag har tänkt att använda sågen kanske mest när jag skall tillverka köksluckor, ett par dörrar och liknande "möbelsnickeri" eller vad man nu skall kalla det. Sedan kommer jag nog behöva klyva till riktigt tunna remsor också, allt från 1 mm och uppåt, till exempelvis när jag skall jämna till plankväggar, få bjälklaget i våg osv.

Självklart vill jag även kunna klyva ner 45x220'or på kanske 4,2 meter, i 45x45'or vid behov. Eller göra en 3" plank smalare genom att klyva av kanske ett par centimeter från en sida.

Sågen bör alltså klara de vanligaste arbetsmomenten vid renoveringar och finsnickeri. Så jag vill så klart att den både skall ha kraft tillräckligt, men först och främst stabilitet och precision. Så när jag väl ställer in den på ett mått, så skall den hålla sig där om jag så klyver 100 bitar, utan att behöva dubbelkolla resultat var 3:e bit.

3-fas vill jag skippa, så vida inte den mest perfekta, mest stabila högprecisionssågen med en maxvikt på ca. 50kg skulle finnas till salu för under 4-5.000 kr. För då får jag väl offra 220v anslutningen. :)

Sedan är det ju bra om jag kan lyfta den hit och dit. Den bör ju inte väga mer än högst 50 kg, då jag måste kunna flytta den själv. Vikten är ju oftast inga problem. Men en stor och otymplig såg på 50 kg kan vara betydligt värre att lyfta än kanske 150kg i form av en portfölj med ett skönt handtag.

Så mina val har väl kortats ner till Makita 2704, Dewalt 7491, Bosch GTS 10 XC och Metabo TS 254. De verkar ju alla ha för och nackdelar tyvärr, frågan är vilken som har minst nackdelar.

Boschen lockar mig lite, men jag undrar om inte skjutsliden sticker upp liiiite ovanför övriga bordsskivan, vilket ju skulle vara en stor nackdel, för då blir inte bordet helt plant.
 
Jag är helnöjd med min Makita 2704, nackdelen är att justeringen för att höja/sänka klingan kärvar när sågen stått oskyddad ute allt för länge i regn, det är kanske meningen att den ska vara lite skyddad iaf!:surprised:
 
Martin_B
Har funderat mycket på Makita 2704, men blir en aning avskräckt av bland annat ineffekten på 1650w. För samtidigt som den har den högsta sågdjupskapaciteten på 93mm, så är sågen den överlägset svagaste (åtminstone på pappret) av de jämförbara modellerna.
Samtidigt, när man läser användarrecensioner, så är det ingen som klagar på att styrkan inte räcker till, tvärt om, de tycker den är väldigt stark?
 
Den är stark nog för det mesta, nu har jag förvisso "bara" klyvit 75mm flambjörk som mest, den var nedtorkad till 8%, inget hinder alls, gick otroligt bra, men med en vass klinga..... 199:- från biltema, lika bra som orginal.... men en viss prisskillnad:)
 
Martin_B
Ja det är märkligt. Makita måste ha lyckats ordentligt med den motorn. Tittar man på Dewalten exempelvis, lämnar den bara 970w, så det är inte omöjligt att Makita lyckats få upp den där i närheten faktiskt.
 
Makitan har det skrivits om flera gånger här på forumet. Har en själv och är i princip nöjd, men några minus har den:
- zero-clearence inlägg, hopplöst jobbigt att göra
- klyvanhållet, spåret i bordet och klingan är svårt att trimma in för 100% parallellitet, nästan nöjd efter många timmar
- klyvkniv finns bara i en tjocklek och en utformning, som är högre än klingan för att fästa klingskyddet på
- dammupptagningen är kass även med en bra sug, nått är galet med dammlådan i maskinen och original klingskyddet har ingen funktion avs damm

Det är inget fel på maskinen, men skulle jag köpa en ny idag, skulle jag titta lite extra på ovan detaljer på konkurrenterna innan jag bestämde mig.
 
Martin_B
Kilensnickare skrev:
- zero-clearence inlägg, hopplöst jobbigt att göra
Jag förmodar att det beror på maskinens stora sågdjupskapacitet och att det blir trångt och komplicerat p.g.a det?

- klyvanhållet, spåret i bordet och klingan är svårt att trimma in för 100% parallellitet, nästan nöjd efter många timmar
Märkte själv att klyvanhållet/parallellanslaget kanske inte var den bästa tänkbara när jag kände på maskinen. Undrade själv hur man skulle få precision i det.
Kan fortfarande inte begripa varför inte andra tillverkare gör som Dewalt med sin kuggstångsjustering. Det löser liksom en hel del problem för användaren.

Det är inget fel på maskinen, men skulle jag köpa en ny idag, skulle jag titta lite extra på ovan detaljer på konkurrenterna innan jag bestämde mig.
Hade gärna plockat alla godbitar från varje maskin och gjort en egen supersåg,...tyvärr är det ju inte så enkelt :)
Får försöka hitta lösningen som är minst irriterande/dålig för min del, för perfekt kommer det nog aldrig bli om man inte kan tänka sig att betala enorma summor.

Dewalt 7491 verkar vara bra, men väldigt dyr. Sedan har den väldigt stora nackdelar elektroniskt. Ingen mjukstart, ingen snabbstopp, ganska dålig uteffekt om man jämför med Metabo exempelvis, etc. Så fast den verkar bra så har den en hel del nackdelar som man tycker hade varit enkelt att fixa för tillverkaren, och som jag tycker snarare borde vara standarden idag.
 
Redigerat:
Martin_B Martin_B skrev:
Har funderat mycket på Makita 2704, men blir en aning avskräckt av bland annat ineffekten på 1650w. För samtidigt som den har den högsta sågdjupskapaciteten på 93mm, så är sågen den överlägset svagaste (åtminstone på pappret) av de jämförbara modellerna.
Samtidigt, när man läser användarrecensioner, så är det ingen som klagar på att styrkan inte räcker till, tvärt om, de tycker den är väldigt stark?
Angående Metabo ts 254 så tyckte jag att det var en bra maskin med tanke vikten och att hjulen så att man kunde flytta på en enkelt med låg vikt och bra watt tal.
Men efter att ha sågat 45x 145 7 st längder på 4 meter gav den nästan upp till än mindre bredd och sen är benen som man drar fram i en bajonett fattning som inte går att låsa fast så ibland måste man kolla på benen då den börjar att bli ostadigt med tanke på markens lutning.
Att sänka klingan är ok men att höja den träffs 2 händer då utväxlingen är dålig gjort och hur länge kommer detta att hålla.
Den ut skickande anhållet efter klingan är för kort och konstruktionen dåligt gjord . lite dåligt då detta är tysk tillverkat tror jag .
Inget jag rekomenderar för utom hobby .
Häls Lasse
 
  • Gilla
Sturmtiger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.