Okej, menar inte att den glappar när den är låst.
När den är upplåst så går den att röra 2 mm i framkant jämfört med bakkant och skapar därmed osäkerhet var nånstans den är parallell med klingan. Menar du att när man låser den så blir den parallell? I såna fall är det ju ett icke-problem att den är lite slapp när den inte är i låst läge.
 
O
vectrex skrev:
Glappar gör det inte när du låst fast det. I så fall är låsningen för löst ställd. Det rubbas inte när det väl är låst!
Precis. Det är lätt att missa. Det går en gängstång rakt igenom hela anhållet. I en den bortre änden av sitter en lättrad fjäderbelastad ring. Skruva på den för att spänna. När du snäpper ned låsbygeln i andra änden så drar den i den borte delen och låser båda. Är den för löst ställd så nyper den inte i den sidan utan bara vid låsbygeln och då flexar hela anhållet.
 
O
tompaah7503 skrev:
Menar du att när man låser den så blir den parallell?
Nästan. När gängstången är tillräckligt spänd så drar den in V-blocket på den bortre sidan mot rälsen. Eftersom V-blocket är vinkelrät mot rälsen så rätar den upp sig. Så det fungerar hjälpligt men är ändå ganska irriterande eftersom det blir ett extra moment att kontrollmäta. Efter ett tag får man dock lite känsla för det hela.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Okej. Kanske får klämma på den lite till. Hade också velat kolla på en DeWalt-maskin med kuggstängerna men har ingen i närheten som säljer.
Tack alla i tråden som bidragit med information! (y)
 
tompaah7503 skrev:
Okej. Kanske får klämma på den lite till. Hade också velat kolla på en DeWalt-maskin med kuggstängerna men har ingen i närheten som säljer.
Tack alla i tråden som bidragit med information! (y)
Ingen Beijer i närheten? De har dewaltsågen.
 
Hade en GTS10, sålde den och skaffade en GTS10XC.

Är nöjd, stark och med ok storlek på bordet, anhållet går att justera som nämnts.
Tycker inte anhållet är så dåligt som många deWalt-användare? anser.. :rolleyes:
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Anhållet är faktiskt riktigt bra (jag har dock bytt ut det mot ett incra TS-LS) för att vara en byggsåg. Det stora problemet med sågen tycker jag främst är spåren i bordet som är helt oanvändbara.

Har byggt ett eget bord till min GTS 10XC samt bytt ut anhållet mot ett incra.
Uppgraderat bordssågsarbetsbänk med ett nytt incra TS-LS anhåll och ett egenbyggt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
vectrex skrev:
Anhållet är faktiskt riktigt bra (jag har dock bytt ut det mot ett incra TS-LS) för att vara en byggsåg. Det stora problemet med sågen tycker jag främst är spåren i bordet som är helt oanvändbara.

Har byggt ett eget bord till min GTS 10XC samt bytt ut anhållet mot ett incra.
[bild]
Ser seriöst ut. Har du någon tråd med beskrivning av bygget?
 
Tyvärr inte men skulle kanske kunna göra en om tillräckligt många är intresserade!
 
  • Gilla
andy999 och 9 till
  • Laddar…
Håller med heimlaga. Ska man klyva ordentliga reglar mm så är en byggsåg både stabilare och kraftigare. Man kan helt enkelt mata på. Med de mindre/kompaktare sågarna måste man vara lite varligare. Dessutom tål stålplåten lite tuffare tag, vilket det bland blir när man ska hantera tunga och långa reglar. Sen är anhållen lite veka och oprecisa ibland, men pratar vi bygge och inte finsnickeri är det inte ett problem. Jag hade en magnetfot som jag fäste i bordet som ett yttre stöd till anhållet på min, blev riktigt bra.
Nackdelar är att de tar stor plats när de inte används, bordet är inte plant utan lite konvext, precision i anhåll och vinkel när sågen tilltas är ok men inte topp och spånuppsamlingen kunde vara bättre, men den gör sitt jobb.
 
vectrex skrev:
Tyvärr inte men skulle kanske kunna göra en om tillräckligt många är intresserade!
Det vore väldigt intressant! Är också sugen på en GTS 10XC men med förutsättningen att det byggs ett nytt bord, så en tråd med lite mer bilder, tips & tricks och kanske saker du skulle gjort annorlunda eller är missnöjd med vore mycket uppskattat.
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 1 till
  • Laddar…
Kilensnickare skrev:
Håller med heimlaga. Ska man klyva ordentliga reglar mm så är en byggsåg både stabilare och kraftigare. Man kan helt enkelt mata på. Med de mindre/kompaktare sågarna måste man vara lite varligare. Dessutom tål stålplåten lite tuffare tag, vilket det bland blir när man ska hantera tunga och långa reglar. Sen är anhållen lite veka och oprecisa ibland, men pratar vi bygge och inte finsnickeri är det inte ett problem. Jag hade en magnetfot som jag fäste i bordet som ett yttre stöd till anhållet på min, blev riktigt bra.
Nackdelar är att de tar stor plats när de inte används, bordet är inte plant utan lite konvext, precision i anhåll och vinkel när sågen tilltas är ok men inte topp och spånuppsamlingen kunde vara bättre, men den gör sitt jobb.
Det är 2 helt olika saker som kräver 2 helt olika maskiner.
Såga tappar, fingerskarvar (Box-joints) osv. för möbelsnickeri kräver en helt annan såg än att klyva grova långa byggreglar utan några större krav på precision.
 
Vilken såg har en schysst linjal som man kan se ordentligt? Min Ryobi är svart med vita streck och siffror under en ganska tjock skiva akrylglas som strecket är ritat på. Kanske man borde byta, tips om vilken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.