T
M mnils skrev:
Jag har en 2.3mm tjock klinga på sågen DWE7492 nu och det är ca 15mm gängor kvar på axeln som sticker ut så nog kan man ha en dado stack på den ifall man nu tvunget vill, kikade du inte på herr Zehnders videos som jag länkade till?

Jag köpte en kerfmaker istället, så himla mycket dados kommer jag nog inte behöva göra, funderade tidigare på DW7670 8" Dado stack när Amazon hade den för 1620kr i höstas men lät bli. Du måste även byta ut plattan runt sågbladet till DWE7402DI eller tillverka en egen.
Hej,
Jo jag kollade men det var lite svårt att hitta vad jag sökte - mycket bra videos som jag kommer behöva ett tag att gå igenom. Kerfmaker kan jag inget om men det kanske är en lösning - jag vill egentligen bara göra fingerskarvar till lådor på ett enkelt sätt men tänker en "klingbredd" är lite smala springor.
När jag letat på nätet har jag mest snubblat på dado men det kanske är fel..
Jag kan inte så mycket men har inte råd att köpa fel..
 
Har du hunnit köpa såg än? Om inte kan du få lite billigare än vad sidorna visar.

https://www.bauhaus.se/bordsag-dewalt-dwe7492-250mm-230v#go-to-description

På bauhaus kan du prismatcha mot denna: https://protools.se/sv/dewalt-dwe7492-bordssag-250-mm

Beslutar du dig för lillebror kan du köpa på hornbach: https://www.hornbach.se/shop/Bordssag-DEWALT-DWE7485-QS-1850W/10247292/artikel-detaljer.html

Och prismatcha mot amazon https://www.amazon.se/DEWALT-DWE748...ocphy=1012397&hvtargid=pla-878536393621&psc=1

Lillebror finns som set med bord också. För närvatande är den billigare på bauhaus jämfört med hornbach. Så där går också att få till en prismatch.

Bauhaus har 12% billigare än konkurrentens pris och hornbach har 10% billigare
 
T
Hej och tack för uppdateringen!
Jag slog till på proshops erbjudande för 7790:-
Få first och betala senare samt svergiefrakt blev 49:- till.
Klarna verkar ta betalt för den tjänsten nu men inte om man vill ta klarna lån - suger lite..

Hur eller hur så har jag köpt och kommer plåga er alla med hur man gör bra finger-joints med denna såg :)
Det ska bli kul att packa upp och göra ett par bi-lådor!
Frågan är vad jag gör med min gamla Jula Atika - har fungerat bra för mig och känns fel att slänga sågen..
Går det att sälja för en billig peng till någon annan som behöver och är lika fattig som jag när det begavs?
 
T turbo100 skrev:
Hej och tack för uppdateringen!
Jag slog till på proshops erbjudande för 7790:-
Få first och betala senare samt svergiefrakt blev 49:- till.
Klarna verkar ta betalt för den tjänsten nu men inte om man vill ta klarna lån - suger lite..

Hur eller hur så har jag köpt och kommer plåga er alla med hur man gör bra finger-joints med denna såg :)
Det ska bli kul att packa upp och göra ett par bi-lådor!
Frågan är vad jag gör med min gamla Jula Atika - har fungerat bra för mig och känns fel att slänga sågen..
Går det att sälja för en billig peng till någon annan som behöver och är lika fattig som jag när det begavs?
Makulera ordern snabbt om det går. Jag var otydlig! Menade att du i så fall kunde köpa den på bauhaus och sen hänvisa till proshop för att ta del av bauhaus prisgaranti. De hade då gett 12% lägre pris än proshop!
 
T turbo100 skrev:
Hej och tack för uppdateringen!
Jag slog till på proshops erbjudande för 7790:-
Få first och betala senare samt svergiefrakt blev 49:- till.
Klarna verkar ta betalt för den tjänsten nu men inte om man vill ta klarna lån - suger lite..

Hur eller hur så har jag köpt och kommer plåga er alla med hur man gör bra finger-joints med denna såg :)
Det ska bli kul att packa upp och göra ett par bi-lådor!
Frågan är vad jag gör med min gamla Jula Atika - har fungerat bra för mig och känns fel att slänga sågen..
Går det att sälja för en billig peng till någon annan som behöver och är lika fattig som jag när det begavs?
Grattis till köp! Befinner du dig i Skåne köper jag gärna Atikan :)
 
T
T Trafikverket1 skrev:
Grattis till köp! Befinner du dig i Skåne köper jag gärna Atikan :)
Jag passerar skåne då och då så det skulle kunna vara möjligt.. :)
 
T
Nu till klinga.. verkar följa med 24 tänders klinga vilket jag gissar är för klyvning på bygge.
Duger denna Biltema https://www.biltema.se/soksida/?query=16-2503 239:-
Ska ha till formplyfa, plywood och snickerivirke...

SÅGKLINGA FÖR CIRKELSÅG, 250MM
16-2503
  • Adapterring storlek:
  • Hål Ø:30 mm
  • Tjocklek:2,8/2,0 mm
  • Tänder:60 st.
  • Diameter:250 mm
 
T turbo100 skrev:
Jag passerar skåne då och då så det skulle kunna vara möjligt.. :)
Tack men hittade en begagnad såg i torsdags som jag slog till på!
 
K
T turbo100 skrev:
Nu till klinga.. verkar följa med 24 tänders klinga vilket jag gissar är för klyvning på bygge.
Duger denna Biltema [länk] 239:-
Ska ha till formplyfa, plywood och snickerivirke...

SÅGKLINGA FÖR CIRKELSÅG, 250MM
16-2503
  • Adapterring storlek:
  • Hål Ø:30 mm
  • Tjocklek:2,8/2,0 mm
  • Tänder:60 st.
  • Diameter:250 mm
Varför byta klinga? Ska du kapsåga är det ju egentligen en kapsåg du ska ha…

Jag tror du får lika fina/fula snitt med en billig klinga från Biltema som du får av den som följer med, kommer nog bero mer på hur du håller skivorna mot anhållet snarare än klingas beskaffenhet, antal tänder eller dess skärvinkel
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F Freniño skrev:
Makulera ordern snabbt om det går. Jag var otydlig! Menade att du i så fall kunde köpa den på bauhaus och sen hänvisa till proshop för att ta del av bauhaus prisgaranti. De hade då gett 12% lägre pris än proshop!
Proshop har väl ingen fysisk butik, och ligger än mindre i Sverige.
Vilket jag har för mig är krav från Bauhaus sida gällande lågprisgarantin.
 
T
F Freniño skrev:
Makulera ordern snabbt om det går. Jag var otydlig! Menade att du i så fall kunde köpa den på bauhaus och sen hänvisa till proshop för att ta del av bauhaus prisgaranti. De hade då gett 12% lägre pris än proshop!
Missade ditt inlägg - dumt av mig.. jag är generellt ganska kass på att nyttja prismatch och sånt men får bättra mig. Trist att missa rabatter..
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Missade ditt inlägg - dumt av mig.. jag är generellt ganska kass på att nyttja prismatch och sånt men får bättra mig. Trist att missa rabatter..
Det är inte möjligt, Proshop - Bauhaus.
Kanske funkat med Hornbach men gissar dom har Sverige som krav.
Proshop ligger i Danmark.
 
T
K kniv skrev:
Varför byta klinga? Ska du kapsåga är det ju egentligen en kapsåg du ska ha…

Jag tror du får lika fina/fula snitt med en billig klinga från Biltema som du får av den som följer med, kommer nog bero mer på hur du håller skivorna mot anhållet snarare än klingas beskaffenhet, antal tänder eller dess skärvinkel
Du har nog rätt - bara att jag känner mig i ett "bying flow" nu...
Så köra 12mm Form/plywood med 24T klinga är alltså inga problem?
(Kapsåg har jag en äldre Makita som funkar bra till --> 6", den har ingen dragfunktion vad det nu heter)
 
T turbo100 skrev:
Du har nog rätt - bara att jag känner mig i ett "bying flow" nu...
Så köra 12mm Form/plywood med 24T klinga är alltså inga problem?
Det kommer funka fint.
Bosch GTS 10XC kommer med 24t klinga och den har jag använt till allt som klyvts under de år jag ägt den. (y)
 
K
T turbo100 skrev:
Du har nog rätt - bara att jag känner mig i ett "bying flow" nu...
Så köra 12mm Form/plywood med 24T klinga är alltså inga problem?
(Kapsåg har jag en äldre Makita som funkar bra till --> 6", den har ingen dragfunktion vad det nu heter)
Jo absolut! Har kapat mycket plywood (och mdf) med min, 6mm till 21mm, och det har funkat fint. Har du strikta krav på inget fiberutslag för formplywood så borde du i så fall köra sänksåg och skena på den skivan, inte bordssågen imo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.