T
Hej,
Jag har idag en https://historia.jula.se/produkterna/byggsåg/ - En Atika som servat mig väl i renoveringen av ett hus, bygge av garage, vedbodar osv.
(Notera att länken är Jula Historia :) )

Jag har funderat på att uppgradera sågen med lite DIY typ detta
Alltså göra en större skiva med bättre anhåll.
MEN - nu är jag osäker på om det blir bra eller man ska satsa på en bättre såg innan pensionen.

Vad köper man om man vill ha något bättre än min antika såg och tillverka lite hobby-prylar som bikupor, potatislådor, vinkällarinredning och annat liknande snickeri?
Det är oxå bra om man man kan klyva en 1200-skiva själv, möjligen med bock om den är lång.. OSB typ..
Även möjlighet att montera fingerjoint-klinga vore bra (tror det kallas Dado - som denna https://www.amazon.com/8-BOX-JOINT-BLADE-SET/dp/B000ASGV1E)
- eller om jag lär mig göra dessa med en fräs.. men verkar lättare med Dado för folk som inte är snickare..

Tips på bordssåg mottages tacksamt men budgeten är begänsad till 5-6k .. så jag kanske hoppas på för mycket... kanske kan stretcha en smula på budgeten....
Adet: Denna https://www.proffsmagasinet.se/mask...we7485rs-xc-bordcirkelsag-med-sagbord-2310082 har jag sneglat lite på men den tar inte Dado.. det finns säkert andra...
 
Redigerat:
K
Jag är extremt nöjd med min Dewalt 7492. Dock dyrare än din budget så 7485 kanske kan vara intressant. Kommer inte ihåg alla skillnaderna på rak arm men lite klenare motor och kanske lägre max såghöjd typ. Jämför och kolla om det kan vara intressant. Jag kör utan dewalt benen, har ett egenbyggt arbetsbord där den står i liv med arbetsbordet, gör också att jag har ett bra utmatningsbord trät landar på.

Har tidigare kört Bosch PTS 10 och även om dewalten är dubbelt så dyr så är den helt jäkla överlägsen av dom två i alla fall.

Dado sågning är lite mer arbete med vanlig klinga men jag sågar ett snitt på vardera sida där jag vill ha dom och sen kör jag många sågningar mellan sidorna med liten förflyttning i sidled. Tar lite mer tid men blir bra ändå! Med en liten mejsel/stämjärn putsar man enkelt ”botten” platt och fin från klingans ränder som blir.
 
Redigerat:
I Europa använder vi inte dado blades, vi har bordsfräsar istället, typ.

Ytterst få europeiska sågar går att använda med dados. Måste man promt, får man skaffa en notklinga.

Bordssågarna som finns tillgängliga i byggladorna (dvs Makita, Bosch, DeWalt, metabo etc) är egentligen för byggen och inte snickeri, men det går att använda hjälpligt.

Mitt tips är att försöka hitta en såg med riktiga 19mm spår för anhållet.
De flesta i varuhusen har "läppar" över spåren, vilket gör dom smalare.
 
T
Hej och tack för kommentaren.
hur hittar man en såg med 19mm spår för anhåll?
Inte något som verkar beskrivas på nätsidorna, sen skulle det vara intressant att höra varför detta är viktigt, om du har lust att förklara.. jag behöver lära mig..
Jag har oxå insett att det jag kanske letar efter är en "justersåg" och såg denna https://duab.se/maskiner-verktyg/sn...vmS0nrwY1CWi9FlQHUUCdAzdQzduMf-xoCzEIQAvD_BwE
Dyrare än budget men kanske bättre köp eller vad tror ni?
Det är den sista såg jag köper i mitt liv hoppas jag så det ska helst inte bli tokigt..
Har tex dewalt 7492 19mm spår? - den verkar oxå vara en trevlig såg..
 
T
Tack - hur står en sådan craft sig mot DeWalt'en (7492)?
 
K
T turbo100 skrev:
Hej och tack för kommentaren.
hur hittar man en såg med 19mm spår för anhåll?
Inte något som verkar beskrivas på nätsidorna, sen skulle det vara intressant att höra varför detta är viktigt, om du har lust att förklara.. jag behöver lära mig..
Jag har oxå insett att det jag kanske letar efter är en "justersåg" och såg denna [länk]
Dyrare än budget men kanske bättre köp eller vad tror ni?
Det är den sista såg jag köper i mitt liv hoppas jag så det ska helst inte bli tokigt..
Har tex dewalt 7492 19mm spår? - den verkar oxå vara en trevlig såg..
Oklart vad @F_man menar med 19mm spår för anhållet (paralellanslaget), men 7492 har 19x10 t-spår som kan användas för det rappliga medföljande vinkelanhåll (gör en kapsläde!), fjäderbrädor etc. Parallellanslaget löper inte i/på bordet utan löper på kuggskenor som sitter på kanten.

E ergonomen skrev:
Finns även denna: [länk]
Spännande att du bara droppar en länk, du har inga tips, för/nackdelar eller liknande att dela med dig av? I annat fall blir diskussionen väldigt knapphändig om man bara ska skicka länkar på allehanda produkter som finns och är dubbelt så dyra som TS budget…

T turbo100 skrev:
Tack - hur står en sådan craft sig mot DeWalt'en (7492)?
Vid första anblick så verkar det vara skillnad på motorns effekt och på klingans dimensioner - du får jämföra faktan själv helt enkelt (eftersom annan info uteblev från den som skrev inlägget).
 
T
Jag tackar för denna input.
Visst ska jag jämföra specar men jag vet ju inte riktigt vad olika saker betyder för mig som användare.
Jag har många gånger varit dummsnål och då detta sannolikt blir den sista såg jag köper i mitt jordeliv tänkte jag detta köp skulle bli bra.
Igen tack för kommentarer
 
K kniv skrev:
Oklart vad @F_man menar med 19mm spår för anhållet (paralellanslaget), men 7492 har 19x10 t-spår som kan användas för det rappliga medföljande vinkelanhåll (gör en kapsläde!), fjäderbrädor etc.
Exakt det som skrivs av Kniv. Jag vill kunna ha ett rejält vinkelanhåll (de som följer med byggsågarna kan man enligt mig in princip kasta).
Ordentliga "spår" gör att du kan göra kapslädar och jiggar enklare.

Är spåret rakt, utan "läppar" i överkanten, kan man skaffa bra vinkelanhåll från t.ex. Kreg eller Incra.
 
K
F F_man skrev:
I Europa använder vi inte dado blades, vi har bordsfräsar istället, typ.

Ytterst få europeiska sågar går att använda med dados. Måste man promt, får man skaffa en notklinga.

Bordssågarna som finns tillgängliga i byggladorna (dvs Makita, Bosch, DeWalt, metabo etc) är egentligen för byggen och inte snickeri, men det går att använda hjälpligt.

Mitt tips är att försöka hitta en såg med riktiga 19mm spår för anhållet.
De flesta i varuhusen har "läppar" över spåren, vilket gör dom smalare.
Ändå extremt stor skillnad på anhåll och vinkelanhåll.

Och för att även tala samma språk gällande dina ”läppar” över spåren så heter det ”t-spår”.
Går alldeles utmärkt att köra vinkelanhåll från Incra i bordssågar med t-spår, ett t-spår som är 19mm brett är det på smalaste delen. Så inga problem med för smala spår med vare sig Bosch GTS 10, Dewalt 7845/7492 eller Makita 2704!
 
Fair enough. Axminstern är tyst (induktionsmotor). Jag har en bosch byggsåg och har sneglat på den som uppgradering (har inte trefas i min verkstad så utbudet toppar ut här någonstans). Det som talade emot i slutändan för mig var nån negativ kommentar om anhållet, och det är anhållet jag har mest problem med på boschen (föregångare till xc, har glömt namnet) . Den kan låsa lite snett så man måste kontrollera parallelliteten noga varje gång man flyttar den. Dewalt verkar bättre på den fronten.
K kniv skrev:
Oklart vad @F_man menar med 19mm spår för anhållet (paralellanslaget), men 7492 har 19x10 t-spår som kan användas för det rappliga medföljande vinkelanhåll (gör en kapsläde!), fjäderbrädor etc. Parallellanslaget löper inte i/på bordet utan löper på kuggskenor som sitter på kanten.



Spännande att du bara droppar en länk, du har inga tips, för/nackdelar eller liknande att dela med dig av? I annat fall blir diskussionen väldigt knapphändig om man bara ska skicka länkar på allehanda produkter som finns och är dubbelt så dyra som TS budget…



Vid första anblick så verkar det vara skillnad på motorns effekt och på klingans dimensioner - du får jämföra faktan själv helt enkelt (eftersom annan info uteblev från den som skrev inlägget).
 
K
E ergonomen skrev:
Fair enough. Axminstern är tyst (induktionsmotor). Jag har en bosch byggsåg och har sneglat på den som uppgradering (har inte trefas i min verkstad så utbudet toppar ut här någonstans). Det som talade emot i slutändan för mig var nån negativ kommentar om anhållet, och det är anhållet jag har mest problem med på boschen (föregångare till xc, har glömt namnet) . Den kan låsa lite snett så man måste kontrollera parallelliteten noga varje gång man flyttar den. Dewalt verkar bättre på den fronten.
Rimligt att ljudnivån är bättre på den, men svårt för TS att komma fram till den slutsatsen utan lite hjälp och att djupdyka i dB tabeller och specifikationer ;)

Bosch PTS10 har jag kört tidigare och den va ganska kass på anhållet, lätt att de blev snett eftersom för att låsa anhållet så var det bara en kort klämma som löpte i en ganska vid skena på kanterna av bordet. Där är dewalten så mycket bättre genom att sitta fast på långa kuggskenor som går på kugghjul, vilket gör att den alltid kommer vara parallell mot klingan. Makitan är okej men tyckte den var något klumpigare än dewalten.

Man ska dock komma ihåg att det är som tidigare sagts byggsågar och inga stationära maskiner, varför vissa kompromisser kommer behöva göras. Man får fråga sig själv om vad det är som är viktigast och välja maskin därefter. De duger dock oftast mycket bra till vad vi hobbysnickare sysslar med, så det är ofta orimligt att motivera inköp av en stor maskin som tar mycket plats, kostar 20k+, kräver 3-fas och inte går att flytta undan så lätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
ergonomen
  • Laddar…
Ts, du kanske har trålat gamla trådar redan, men det som brukar rekommenderas är att hålla utkik på blocket efter en gammal Inca-bordssåg, typ Inca major. Då kommer du ner i pris. Dock kan de nog vara lite i minsta laget för större skivor.
 
T
E ergonomen skrev:
Ts, du kanske har trålat gamla trådar redan, men det som brukar rekommenderas är att hålla utkik på blocket efter en gammal Inca-bordssåg, typ Inca major. Då kommer du ner i pris. Dock kan de nog vara lite i minsta laget för större skivor.
Hej,
Jo kollar lite där oxå -
typ denna.. https://kvibergs.se/event/lotdetail...med-bankstativ-och-forlangningsbord-bra-skick
Priset är inte långt från dewalt och undrar vad som är mest för pengarna egentligen.
Jag kan inte ha en fast såg utan behöver boden som mekgarage ibland så det är bra att kunna stuva undan sågen.
Svåra val..
 
T turbo100 skrev:
Hej,
Jo kollar lite där oxå -
typ denna.. [länk]
Priset är inte långt från dewalt och undrar vad som är mest för pengarna egentligen.
Jag kan inte ha en fast såg utan behöver boden som mekgarage ibland så det är bra att kunna stuva undan sågen.
Svåra val..
Inca gjorde fantastiska mindre maskiner för snickeri men just deras små bordsågar hade jag undvikit eftersom klingan inte går att luta (man lutar istället bordet vilket inte är någon höjdare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.