Tycker du att sommartid/vintertid ska avskaffas?

  • Ja

    164 Röster 74,2%
  • Nej

    51 Röster 23,1%
  • Indifferent

    6 Röster 2,7%
  • Antal röster
    221
ricebridge skrev:
Sommartid/vintertid är höjden av mänsklig arrogans. När inte tiden passar våra vanor, så ändrar vi tiden, inte våra vanor. Helt befängt.
Vänta lite här...tid är ett koncept som människan hittat på och är den enda djurart använder sig av. Om vi inte hade rätten att ändra den som vi ville så vore det väl mycket märkligt. Tycker du att skottår också är "höjden av arrogans"?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag röstar också för att vi ska ha sommartid året runt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Saknar helt klart alternativet avskaffa vintertid!
 
Paxman skrev:
Vänta lite här...tid är ett koncept som människan hittat på och är den enda djurart använder sig av. Om vi inte hade rätten att ändra den som vi ville så vore det väl mycket märkligt. Tycker du att skottår också är "höjden av arrogans"?
Jämförelsen haltar. Att inte kunna gå upp en timme tidigare för att nyttja ljuset utan att klockan ställts om är inte samma sak som att vi inte vill flytta julafton ett datum var fjärde år.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Att avskaffa vintertid är mycket mer komplicerat än att avskaffa sommartiden, eftersom det är sommartiden som är avvikelsen från normen. Det kommer knappats bli någon förändring, men skulle det bli det så är det sommartiden som ryker...inte vintertiden.
 
Trodde inte det fanns de som ville hålla på att ställa om klockan. Jäkla meck, speciellt om man har småbarn.
Sommartid året runt tycker jag.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Micke_xyz skrev:
Jämförelsen haltar. Att inte kunna gå upp en timme tidigare för att nyttja ljuset utan att klockan ställts om är inte samma sak som att vi inte vill flytta julafton ett datum var fjärde år.
Wut? :x
 
Paxman skrev:
Att avskaffa vintertid är mycket mer komplicerat än att avskaffa sommartiden, eftersom det är sommartiden som är avvikelsen från normen. Det kommer knappats bli någon förändring, men skulle det bli det så är det sommartiden som ryker...inte vintertiden.
Varför då? Vi bestämmer väl i så fall själva vad klockan ska vara.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Micke_xyz skrev:
Varför då? Vi bestämmer väl i så fall själva vad klockan ska vara.
Som jag skrev tidigare: vintertid är "normaltid". Denna är stipulerad i den förordning som styr vad vi ska ha för tid jämfört med resten av världen:

"Regeringen föreskriver i förordningen SFS 1979:988 ’Förordning om svensk normaltid’ att den för tidsangivning inom landet gällande tiden (svensk normaltid) skall vara den av Bureau International de l’Heure fastställda normaltiden Temps Universel Coordonné (UTC) ökad med en timme."

På senare tid har man infört sommartiden av olika skäl, och det lär vara mycket mer komplicerat att ändra normaltiden än det som tillkommit senare.
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Dubbelpost av någon anledning...
 
Paxman skrev:
Wut? :x
Jag tror Ricebridge tycker det är lite märkligt att man inte kan gå upp en timme tidigare utan att ställa om klockan.
"Åh vad ljust o fint det är ute. Synd att klockan bara är sex. Jag kan ju inte gå ur sängen om det inte står minst 07:00 på klockan".
Det är väl bara att ändra sin vana och gå upp klockan sex?

Skottåret däremot gör att vi antingen slipper fira jul på sommarn eller flytta julafton ett datum var fjärde år (plus alla andra mer årstidsbundna högtider som t.ex. midsommar).
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
På senare tid har man infört sommartiden av olika skäl, och det lär vara mycket mer komplicerat att ändra normaltiden än det som tillkommit senare.
Men varför skulle det va mer komplicerat bara för det står i en lagtext eller för att det heter "normal"?
Självklart ska Sverige inte ensamt avskaffa tidsomställningen. Men när vi får med övriga Europa spelar en timme hit eller dit för Sverige ingen roll.
 
Håller med, det är ju vintertid som borde avskaffas. Kan tyvärr inte ändra omröstningen nu.

Redigering: Jo det kunde jag visst, har ändrat frågan nu!
 
Micke_xyz skrev:
Jag tror Ricebridge tycker det är lite märkligt att man inte kan gå upp en timme tidigare utan att ställa om klockan.
"Åh vad ljust o fint det är ute. Synd att klockan bara är sex. Jag kan ju inte gå ur sängen om det inte står minst 07:00 på klockan".
Det är väl bara att ändra sin vana och gå upp klockan sex?

Skottåret däremot gör att vi antingen slipper fira jul på sommarn eller flytta julafton ett datum var fjärde år (plus alla andra mer årstidsbundna högtider som t.ex. midsommar).
Våra liv styrs ju av aktiviteter som i sin tur styrs av den tid vi "enats" om att ha. Det känns lite naturromantiskt att säga att vi kan väl bara stiga ur sängen när det ljusnar. Dessutom skulle det innebära att Norrlänningarna aldrig går och lägger sig på sommaren och aldrig kliver upp på vintern.
 
Micke_xyz skrev:
Men varför skulle det va mer komplicerat bara för det står i en lagtext eller för att det heter "normal"?
Självklart ska Sverige inte ensamt avskaffa tidsomställningen. Men när vi får med övriga Europa spelar en timme hit eller dit för Sverige ingen roll.
En sedan länge etablerad standard är givetvis mer komplicerad att ändra än tillägget till den samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.