Hej
Borde slangarna & rören vara täckta med isolering innan man sätter igen hålet?
För att förhindra kondens.
Elementrör


Öppning i vägg visar oisolerade rör och kablar mot en bakgrund av mineralullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet hål i vägg som visar oisolerade elementrör och genomföringar i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet hål i taket som visar oskyddade elementrör och sporadisk isolering runt rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är innerväggar kondensisolerar man väl normalt inte värmerör då det inte kondenserar på dom som det gör på en kallvattenledning
 
Ja det är innervägg.
Ok 👍
Men borde inte det ena röret & ena slangen vara kallvatten?
 
Så länge inte rören är kallare än rumstemperatur så kan det inte bli kondens på dom. Värmerör blir aldrig kallare än så.
 
kimf
Vet inte vad som är "fackmannamässigt" här, men värmen gör ju mindre nytta i väggen, så är väl inte dumt att isolera dem så värmen faktiskt avges i golvvärmen/regulatorerna sen istället ;)
 
Sen egentligen om du har väggen uppe så borde det kanske vara bäst att installera en genomgången Rör i rör eller motsvarande för det är väl så där godkänt med dolda skarvar
 
Bygg en inspektionslucka. Farsan var tvungen o göra de när han fick läcka i golvvärmen och var tvungen och skarva i tak enligt försäkringsbolaget.
 
Ok
Inspektionsluckavär planerad dit. 👍
Ok så kondens behöver jag då inte oroa mig för.
Genomgång av rör i rör förstod jag inte riktigt vad som menas med??
För att inte släppa ut värme kan man isolera, ska jag göra det isf & då hur? Vilken isolering använder man & på vilket sätt??
El ska jag bara låta bli allt?
Viktigaste är ju att det inte blir fukt.
Jag kan ingenting - ber om ursäkt
 
Finns enklare rör isolering att köpa på typ hornbach eller liknande. Bara att trä direkt över röret sen limma ihop. Dom kommer med färdigt lim. Kolla under VVS avdelningen. Glöm inte att ta med dimensionen på rören
 
Jag hade helt klart isolerat båda ledningarna. Varmvatten för att inte behöva värma inne i väggen när du spolar varmvatten. Kallvatten ledningen för att inte få kondens.
Prova spola kallvatten i 10 min och se om det kommer någon kondens på röret.
Glöm inte inspektionsluckan. Så stor så man kan skruva om det skullebehövas någon gång.
 
Johan_falk skrev:
Jag hade helt klart isolerat båda ledningarna. Varmvatten för att inte behöva värma inne i väggen när du spolar varmvatten. Kallvatten ledningen för att inte få kondens.
Prova spola kallvatten i 10 min och se om det kommer någon kondens på röret.
Glöm inte inspektionsluckan. Så stor så man kan skruva om det skullebehövas någon gång.
Det är radiatorrör enligt TS
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Precis, det är rör till radiatorer. Svårt att se men det sitter isolering nedvikt bakom som tidigare suttit runt kopparrören.
Sätter tillbaka det.
Men på ngn av bilderna ser ni att från dem går det mjukare rör/slangar, ska även de isoleras?
 
kimf
Radiator rören måste inte isoleras. Men man gör gärna det för att dem inte ska släppa värme ifrån sig på fel ställe (som i väggen). Så gör som Sammy skrev. Åk och köp rörisolering. Är färdiga i någon skumgummi med häftande tejremsa förmonterad. Tar 5 min att isolera dem på bild. Och kostar någon hundring.

Dra på lite på de "mjuka rören" också. Efter som du förmodligen ska isolera väggen sedan också behöver du inte vara så petig.
Detta är ju bara för att du inte ska elda för kråkorna.
 
Isolera så mycket du kommer åt. Det är ju bara för att minska lite energiförluster, så det gör inget om du inte kommer åt allt eller om det inte blir helt tätt.
Är det en inner- eller yttervägg? Ska väggen isoleras?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.