En liten spekulativ fundering. När jag renoverar mig fram genom kåken så är det ju uppreglade golv på betongplatta nästan över allt. När man öppnar sådana konstruktioner. Borde man inte kunna lägga ner lite slingor pex-slang i utrymmet under golvet. Som någon slags fattigmanslösning på golvvärme? Då hela luftutrymmet under golvet värms upp så borde man kunna ha högre framledningstemperatur och på så sätt inte behöva så lång slang. Och detta kanske inte är att betrakta som den huvudsakliga värmekällan. Kankse i kombination med de gamla radiatorerna som man kan spara.

Det känns ju som att det skulle vara så enklet att installera när man ändå har konstruktionen öppen. Och ska man inte ha något undergolv i spån så har man ju inget att lägga konventionell golvvärmeslina i.

Välkommen att såga min tokiga ide jäms med fotknölarna :)
 
Pass på , slangen måste vara diffitionstät och inte släppa i syre. Aldrig någon typ av rör/slang som inte är det till värmesystem, allt av metall järn/stål börjar rosta
 
Det var en intressant aspekt. Men visst brukar det förekomma pex i radiatorsystem? Eller är det någon annan plastslang som används då?

I vårt hus som är från 70-talet så har man på flera ställen (badrum, entrehallar mm) lagt rörslingor i golvet som sitter seriekopplande med radiatorerna på något vänster. Det fungerar ju utmärkt. Golven blir komfortabla och varma, men den huvudsakliga uppvärmningnen sker via radiatorerna.
 
Det finns PEX och pex. Det rena PEX röret är inte gastäta. Det vandrar in syre som får radiatorer att rosta sönder på några få år. Och det finns annat i systemet som kan rosta också.
PEX som är avsett för värme har en eller flera beläggningar som gör röret syretätt.
 
  • Gilla
Gripe
  • Laddar…
Vanlig golvvärmeslang ska inte överskrida 43 graders framledningstemperatur.

Men lägg glespanel på golvreglarna och golvvärmeplåtar i det samt slang. Sen golvspån på det.
kostnaden för gles och plåtar blir försumbar och så får du riktig golvvärme.
Men som sagt, max 43 grader fram.....
 
Men om jag inte vill addera bygghöjd. Och om jag inte vill ha golvspån (av samma anledning). Tänk golvreglar med golvplank på här.

Vad är det som begränsar till 43 grader? Är det själva slangen som åldras för fort?
 
O Olf Oggler skrev:
Men om jag inte vill addera bygghöjd. Och om jag inte vill ha golvspån (av samma anledning). Tänk golvreglar med golvplank på här.

Vad är det som begränsar till 43 grader? Är det själva slangen som åldras för fort?
LK's golvvärmeslang klara i vart fall av max 60 grader.

Du behöver sätta fast slangen på något sätt.

Man kan sätta gles där man lägger slang i spåren emellan brädorna. (De är nog det alternativet som bygger minst)
Oavsett hur du gör så kommer du addera bygghöjd motsvarande minst slangens diameter. Du måste även ha något som golvet kan vila på så slangen inte är en bärande del av konstruktionen.

Luft är en dålig ledare av värme, man brukar räkna att luft isolerar, bl.a därför använder man värmespridningsplåtar för att förbättra värmespridningen från slangen. Ju mer du har som isolerar värmekälla desto sämre blir regleringen, det tar lång tid för det att bli varmt, och när det väl är varmt så kommer det ta tid att reglera ner, vilket gör temperaturen kommer svänga.
 
Men om jag bara klamrar slangen på sidan om golvreglarna. Eller lägger slangen under golvreglarna. Eller drar slangen genom borrhål i golvreglarna. Då bygger det ju ingen höjd. Och vad spelar det för roll om luften isolerar så att säga. Värmen har väl bara två vägar att gå. Antingen värmer man upp betongen. Eller så går värmen upp i rummet. Oavsett vad så är det ju ingen värme som går förlorad. Den försvinner ju inte ut ur huset. Det är alltså källare under betongvalvet.

Värmeplåterna har man väl för att värmen sprids extremt dåligt när det är konventionellt installerad golvvärme. Då ligger ju slangen väldigt grunt i spår direkt under övergolvet. Utan plåtar skulle det ju bli varma spår i golvet. Om slangarna ligger fritt i utrymmet under golvet så kommer ju värmen att sprida sig helt optimalt med hjälp av konvektion under golvet. Därmed behöver man inte heller lägga så tätt mellan slangarna, tänker jag.
 
Det finns bjälklagsplåt där merparten av höjden hamnar "nedåt"
 
Min poäng var ju lite att man kunde seriekoppla värmeslingorna under golvet med radiatorn som redan sitter i rummet. På så sätt slipper man ju shunt och sådant trassel. Men det innebär ju att slangen kommer bli ganska varm. Och det innebär i sin tur att det måste ligga gansksa glest med slang under golvet. Annars blir det för hög effekt i golvet. Och har man glest med slang så måste värmen kunna spridas med konvektion undet golvet. Jag tänker mig att man kanske har, ja, inte vet jag. 80cm mellan slangarna under golvet. Något sådant kanske?
 
J Jan_G skrev:
Vanlig golvvärmeslang ska inte överskrida 43 graders framledningstemperatur.

Men lägg glespanel på golvreglarna och golvvärmeplåtar i det samt slang. Sen golvspån på det.
kostnaden för gles och plåtar blir försumbar och så får du riktig golvvärme.
Men som sagt, max 43 grader fram.....
Någon begränsning vid 43 grader finns inte vad jag vet? Har du någon länk till en värmeslang som inte klarar mer än så?
Däremot brukar golvtillverkarna inte tillåta att golvytan blir varmare än 28 grader, vilket i de flesta fall motsvarar en framledningstemperatur runt ca 40 grader. Men det är när man har 'riktig' golvvärme där slangen ligger inbakad i golvet. Lägger man slangen löst under ett uppreglat golv så spelar det ingen roll om det blir 60 grader.
 
B
O Olf Oggler skrev:
Min poäng var ju lite att man kunde seriekoppla värmeslingorna under golvet med radiatorn som redan sitter i rummet. På så sätt slipper man ju shunt och sådant trassel. Men det innebär ju att slangen kommer bli ganska varm. Och det innebär i sin tur att det måste ligga gansksa glest med slang under golvet. Annars blir det för hög effekt i golvet. Och har man glest med slang så måste värmen kunna spridas med konvektion undet golvet. Jag tänker mig att man kanske har, ja, inte vet jag. 80cm mellan slangarna under golvet. Något sådant kanske?
seriekopplar du slangarna får du en hel del tryckfall i ledningar (mer pumparbete).

Skippar man den värmefördelande plåten kommer du få väldigt hög temp på vissa ställen i golvet, och dålig värmeöverföring generellt.

Visst en golvvärmeshunt och reglercentral kostar litegrann, men köper man från Tyskland och kan montera delarna delvis själv så är det inte så dyrt.

Dessutom så får man ett tempsystem med lägre snittframledningstemp om man har golvvärme och kopplar in såsom man bör, speciellt om man behåller radiatorerna. Har man en värmepump i systemet, så innebär ju det bättre COP och lägre elkostnad i längden också.
 
Det där med tryckfallet hade jag inte tänkt på faktiskt. Det är ju tvårörssystem så det berör nog inte själva cirkulationspumpen. Men däremot kanske flödet genom golvslinga och radiator blir väldigt slött.

Framledningstempen är inte så kinkig eftersom det är fjärrvärme i det här fallet.
 
useless useless skrev:
Någon begränsning vid 43 grader finns inte vad jag vet? Har du någon länk till en värmeslang som inte klarar mer än så?
Däremot brukar golvtillverkarna inte tillåta att golvytan blir varmare än 28 grader, vilket i de flesta fall motsvarar en framledningstemperatur runt ca 40 grader. Men det är när man har 'riktig' golvvärme där slangen ligger inbakad i golvet. Lägger man slangen löst under ett uppreglat golv så spelar det ingen roll om det blir 60 grader.
Japp, kolla med Uponor som tillverkar slangen som ligger i mina golv och de VVSare som lade in den innan internet blev en fluga.
Hade en annan röris här för ca 10 år sen som la ny slang som sa exakt samma sak.
Sen bytte jag panna 2018, de sa samma sak. Inte över 43 grader i framledningstemperatur när slangen ligger i träbjälklag. Skulle tro att det är mindre vanligt, då de flesta gjuter in den och då är kyleffekten så bra att det inte påverkar slangen.
 
Fast det är ju inte en begränsning på grund av slangen, utan på grund av att golven inte tål för höga temperaturer.

Så här skriver Uponor om sina Comfort Pipe Plus:

Applikation:
- Golvvärme och lågtemperaturradiatorer
- Avsedda för värmesystem med en kontinuerlig drifttemperatur på maximalt 70 °C (momentant maximalt 95 °C)
- Drifttryck maximalt 6 bar (0,6 Mpa)
 
  • Gilla
Gripe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.