Anledningen till att jag förespråkar lim istället för skruv är att tröskeln rör sig när man går på den, (och av temperatur/fukt såklart)

Då känns det som (rätt) lim kommer hålla bättre än en skruv som kan arbetas loss (hade det varit trä under så hade jag förespråkat skruv, men med betong/plugg så hade jag alla gånger använt lim)
 
Skumma inte, det blir bara värre. Varför har tröskeln bågnat? Gör det att lösa genom att höja dörrbladet istället? Antingen med justerskruv på gångjärnet eller genom att stoppa i små brickor (sillögon) i "myntinkastet" på gångjärnen.
 
verktygsgurun skrev:
Skumma inte, det blir bara värre. Varför har tröskeln bågnat? Gör det att lösa genom att höja dörrbladet istället? Antingen med justerskruv på gångjärnet eller genom att stoppa i små brickor (sillögon) i "myntinkastet" på gångjärnen.
Ja vart skulle den ta vägen om inte uppåt. Det är helt riktigt att man kan höja dörren på det viset men då är frågan om när tätningslisten inte räcker till. Limma/skumma med stämp mot taket och förstånd så blir det bra.
 
Mikael_L
Ja nu har jag borrat 2st 6mm hål och pluggat och skruvat. Jag tyckte det drog lite mesigt, så jag tror jag får "stämpa" lite samt dra åt skruvarna allteftersom de närmaste dagarna.
Jag får väl återkomma med rapport om slutresultatet så småningom.
 
cecar33 skrev:
Ja vart skulle den ta vägen om inte uppåt. Det är helt riktigt att man kan höja dörren på det viset men då är frågan om när tätningslisten inte räcker till. Limma/skumma med stämp mot taket och förstånd så blir det bra.
Vad menar du med uppåt? Menar du tröskeln som bågnar uppåt? Ja det fattar jag med att den bågnar uppåt, men varför?
Jag hade inte tryckt i skum även med stämp. Men vad vet jag har ju bara kastat i en 9000 dörrar och fönster....
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Vad menar du med uppåt? Menar du tröskeln som bågnar uppåt? Ja det fattar jag med att den bågnar uppåt, men varför?
Jag hade inte tryckt i skum även med stämp. Men vad vet jag har ju bara kastat i en 9000 dörrar och fönster....
?????????????
 
Mikael_L
verktygsgurun skrev:
Vad menar du med uppåt? Menar du tröskeln som bågnar uppåt? Ja det fattar jag med att den bågnar uppåt, men varför?
Ja det är ju en bra fråga ... :|

Jag vet helt enkelt inte, trots min signaturtext ... ;)
 
Vill minnas att jag hade samma problem efter att ha skummat en karm. Limmade ner tröskeln med PL400 och stämpade. Den sitter fortfarande som berget.
 
Mikael_L
Nu med 2 skruv i + lite stämp under natten så har den blivit lite rakare, men fortfarande tar det i litet.
Nu tycker jag dock att tröskeln är såpass rak att det istället tyder på att dörrbladet kanske sitter aningens för lågt. För lite marginal måste det ju finnas ...

Jag borde kanske justera lite på gångjärnen istället?

Är det någon som känner till denna sorts gångjärn?
Det sitter en liten insex-skruv på varje, är den till för att justera gångjärnshöjden på något vis?
 
  • altan-d-troskel-g-j.jpg
Man skruvar av hatten och lossar på låsskruven som är synlig sedan kan du skruva på insexskruven i gångjärnet. Men innan du börjar med det kolla springan upptill på dörren är den parallell hela vägen så är det ok att höja dörrbladet annars så är det karmskruvarna som du skall skruva på
 
Mikael_L
cecar33 skrev:
Man skruvar av hatten och lossar på låsskruven som är synlig sedan kan du skruva på insexskruven i gångjärnet.
Ahhh, så fiffigt. Nu skruvade jag av "hatten" - toppen på gångjärnet- och däri ser jag ju alltså en lite halvkraftig insex. Så det är denna som skruvas på för att höja/sänka. Bra.
Och insexen som syns på min bild är låsskruven.

OK, jag fattar, men jag ordar lite om'et nu, ifall andra med liknande problem hittar tråden i framtiden.

Dörren sitter bra i karmen, allt i våg och lod. Men jag ska i alla fall kolla en gång till innan jag börjar justera, även diagonalmätning. Det är ju alltid bäst att justera det som är fel först. :)
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror mysteriet är löst!

Det är själva karmen som sjunkit.

Alltså så här är det.
När vi monterade dörrar och fönster så monterade vi altandörren på sån där skumplast som läggs under syllen. Det kändes smart, men var ev en dålig idé. :x
Tanken var att fuktisolera tröskeln från betongen samt få tätt mellan tröskel och betong, då cellplasten pressas ihop lite.
När detta skulle göras så tänkte jag att det är nog lite dumt att tröskeln inte har fast underlag under, utan kommer fjädra lite varje gång man kliver på den. Så jag sågade till två små träfyrkanter, ca 40x50mm och någon mm tunnare än skumplasten. Och så tog jag ut två hål i plasten och försänkte träbitarna där.

Men nu har alltså hela karmen pressats ner (kanske för att hela huset har satt sig, dvs alla skumplast under syllarna har med tiden pressats ihop lite mer.) och då pressar ju de där träbitarna upp tröskeln i mitten.

Nu har jag sågat till två flacka kilar (1-2 grader vinkel) och hamrat in under karmsidostyckena och därigenom fått upp hela karmen några mm, så nu löper dörren så fint så.


Läxa lärd. Ha bra stöd under karmsidostyckena, vid dörr och fönstermontage.
Överväg om det verkligen är smart med något mjukt material under trösklar. Lite takpapp hade kanske varit det bästa, ev tätat med lite fog sen.
 
Mikael_L skrev:
Jag tror mysteriet är löst!

Det är själva karmen som sjunkit.

Alltså så här är det.
När vi monterade dörrar och fönster så monterade vi altandörren på sån där skumplast som läggs under syllen. Det kändes smart, men var ev en dålig idé. :x
Tanken var att fuktisolera tröskeln från betongen samt få tätt mellan tröskel och betong, då cellplasten pressas ihop lite.
När detta skulle göras så tänkte jag att det är nog lite dumt att tröskeln inte har fast underlag under, utan kommer fjädra lite varje gång man kliver på den. Så jag sågade till två små träfyrkanter, ca 40x50mm och någon mm tunnare än skumplasten. Och så tog jag ut två hål i plasten och försänkte träbitarna där.

Men nu har alltså hela karmen pressats ner (kanske för att hela huset har satt sig, dvs alla skumplast under syllarna har med tiden pressats ihop lite mer.) och då pressar ju de där träbitarna upp tröskeln i mitten.

Nu har jag sågat till två flacka kilar (1-2 grader vinkel) och hamrat in under karmsidostyckena och därigenom fått upp hela karmen några mm, så nu löper dörren så fint så.


Läxa lärd. Ha bra stöd under karmsidostyckena, vid dörr och fönstermontage.
Överväg om det verkligen är smart med något mjukt material under trösklar. Lite takpapp hade kanske varit det bästa, ev tätat med lite fog sen.
Är det måhända något liknande som jag gjorde tidigare i höst som öven du gjort?

Jag har klyvt till ett par klossar för att förhindra att tröskeln sviktar då man kliver på den! Sen har jag drevat med vanlig isolering. Anledningen att dörren hänger i luften är att golvet på insidan och bron på utsidan är så hög.

Jag har hittils inte hunnit flytspackla och klinkra invändigt så kan enkelt fixa detta på ett bra sätt , men vet inte hur det skulle vara?!

DSCN1771_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
lorens skrev:
Är det måhända något liknande som jag gjorde tidigare i höst som öven du gjort?

Jag har klyvt till ett par klossar för att förhindra att tröskeln sviktar då man kliver på den! Sen har jag drevat med vanlig isolering. Anledningen att dörren hänger i luften är att golvet på insidan och bron på utsidan är så hög.

Jag har hittils inte hunnit flytspackla och klinkra invändigt så kan enkelt fixa detta på ett bra sätt , men vet inte hur det skulle vara?!

[bild]
Se till att du har ordentligt stöd längst ut under tröskeln, under de lodräta karmstyckena.
Så att dörrkarmen inte kan pressas ner.
Sen kan du även ha nåt/några fler stöd i typ mitten av tröskeln på samma höjd som ute vid kanterna om du vill. Alltså för att förhindra att tröskeln sviktar om man går på den.

Det är vad jag har lärt mig nu, den hårda vägen. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.