Hej
Hade elektriker här hemma som felsökte en värmekabel som slutat funka. Säkringen har dock inte gått.
Elektrikern kom fram till att kabeln var ok men att avslutningen har det nog krupit in fukt i. Han kom fram till detta genom att klippa bort avslutningen och mäta ohm mellan ledarna.
Jag tror det var 0 ohm i kabeln innan han klippt avslutningen, men jag minns inte riktigt (man måste ju låta dem jobba själva lite grann i alla fall ;-)).

Men om avslutningen gett kortis, borde då inte säkringen i proppskåpet gått i så fall?

Mvh
Fredrik
 
  • Öppen elektrisk anslutningsdosa med klippta värmekabeländar och färgkodade ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en nyligen klippt värmekabel med avlägsnad ändavslutning bredvid isoleringsmaterial och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är det bara fukt så kan motståndet vara för litet för att en säkring ska lösa ut. Däremot kan ju en jordfelsbrytare lösa ut om det är det som skett?
 
Nej, kabeln bara slutade funka efter ca 8 år. Jag märkte det genom att vattnet frös. Ingen säkring eller jordfelsbrytare löste ut. PS 99% säker på att denna inte hade jordfelsbrytare.
 
Är du säker på att ingen säkring eller Jfb har löst ut. Så vitt jag kan se är det en självreglerande värmekabel och i den ska inte trådarna i slutändan ligga ihop. "Elementet" är det "plastskikt" som ligger mellan dom två trådarna och den ska bli varm hela vägen.Blir den inte varm och du har spänning fram så är det bara att byta ut kabeln.
 
Hej
Jag är väldigt säker på att ingen säkring gått.
Ja den ska vara självreglerande, det minns jag.
Elektrikern dom var här menar att felet låg i avslutningen. Det såg han genom att ohm mäta mellan alla ledare på något vis. Men jag såg att han inte mätte på avslutningssnutten.
Jag har den snutten kvar. Om jag mäter på den (dock kan den ju torkat ur nu) borde jag få få x ohm eller oändligt ohm eller 0 ohm, dvs om jag mäter mellan ledarna?
Borde väl vara 0 ohm om det är i denna det ät kortis?

Mvh
Fredrik
 
Du bör ha avbrott i kabeln eftersom den inte värmer och ingen säkring eller JFB löst ut. Och avbrottet bör ligga i början och inte mot slutet och i avslutningen kan det knappast ge de symptomen däremot skulle det kunna bli kortslutet där. Mät mellan trådarna i bortre änden så ser du om du får något vettigt värde där, i matningsänden bör du få nära avbrott högt motstånd eftersom den inte värmer.

Detta bara som lite test och att det verkar vara galet som du fått det förklarat så vet du lite mer sen hur det funkar. Lösningen bör annars sen bli som elmont skrev att byta kabeln om du har matningen till dosan ok. Inte mycket att labba med man vill ju ha säker funktion när det behövs.
 
Hej
Hittade detta som ursprungliga elektrikern lämnat. Kan detta vara ett avslutningskit? Ser dock ingen smältmassa. Men påminner mycket om den avklippta avslutningen som ni ser.
Men ser även att det står 12 års garanti på papperen. Men det är nog för bra för att hoppas på.
Ska försöka mäta och tabellföra ikväll.
Mvh
Fredrik
 
  • Elektrisk avslutningskit med delar och garantiinstruktioner från Raychem på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det ser så ut, smältlimmet sitter inne i "plasthylsorna" och smälter när man värmer "hylsorna".
MEN värmekabeln ska fungera utan ändavslutning, den är bara till för att det inte ska läcka in vatten och som personskydd. Har du spänning fram så SKA värmekabeln fungera, gör den inte det så hjälper det inte att sätta dit avslutningen.
Ps
Det är mycket svårt att mäta en självreglerande värmekabel och få nått vettigt mätresultat. Det ända som man kan mäta sig fram till är om det är kortslutning i kabeln eller om det är avbrott på ledarna men då måste man ha tillgång till både an och avslutningsändarna.
 
Tackar,
Just nu har jag båda ändarna i dagen. Så då borde jag väl med ohm mäter kunna se om det är kortis eller avbrott om jag mäter metodiskt?
 
Mät mellan ledarna, ska inte vara oändligt, och mät varje ledare mot skärmen..ska inte vara kortis..
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Koppla ihop skärm med ledaren(na) och mät i andra ändan av ledningen så kan du se om det är avbrott i någon av "matningsledarena".
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
är det bara fukt så kan motståndet vara för litet för att en säkring ska lösa ut. Däremot kan ju en jordfelsbrytare lösa ut om det är det som skett?
S Stefan1972 skrev:
är det bara fukt så kan motståndet vara för litet för att en säkring ska lösa ut. Däremot kan ju en jordfelsbrytare lösa ut om det är det som skett?
Det fungerar inte så, ju lägre motstånd desto högre ström. Strömmen (I) är lika med spänningen (U) dividerat med resistansen/ohm (R). Är det noll ohm vilket endast är teoretiskt möjligt, så bör strömmen omedelbart lösa ut säkringen. Om jfb löst ut beror det på att en ström högre än 30mA lyckats leta sig en annan väg tillbaka till transformatorns mittpunkt än den tänkta genom jfb. Förmodligen via marken och upp genom transformatorns jord.
 
Garningen Garningen skrev:
Det fungerar inte så, ju lägre motstånd desto högre ström. Strömmen (I) är lika med spänningen (U) dividerat med resistansen/ohm (R). Är det noll ohm vilket endast är teoretiskt möjligt, så bör strömmen omedelbart lösa ut säkringen. Om jfb löst ut beror det på att en ström högre än 30mA lyckats leta sig en annan väg tillbaka till transformatorns mittpunkt än den tänkta genom jfb. Förmodligen via marken och upp genom transformatorns jord.
Jo det är jag helt med på men jag menade bara att lite fukt som säkerligen kan ge noll ohm på en vanlig multimeter inte nödvändigtvis måste utlösa en säkring. Det kanske bara blir lite varmt och ryker lite. En jordfelsbrytare kan ju dock reagera.
En normal säkring är alltså ingen garanti till att man slipper brand till exempel.
 
S Stefan1972 skrev:
Jo det är jag helt med på men jag menade bara att lite fukt som säkerligen kan ge noll ohm på en vanlig multimeter inte nödvändigtvis måste utlösa en säkring. Det kanske bara blir lite varmt och ryker lite. En jordfelsbrytare kan ju dock reagera.
En normal säkring är alltså ingen garanti till att man slipper brand till exempel.
Jo men är resistansen 0 ohm så går säkringen om den fungerar ögonblickligen. Och du har absolut rätt i att det kan börja brinna utan att säkringar går, detta kan bero på massor av saker. Vanligt är varmgång pga övergångsresistanser. Men i detta fallet fanns ingen jfb, den reagerar vid, hör och häpna! -jordfel. Strömmen måste alltså ta en annan väg tillbaka till transformatorn än genom jfb. Den kommer inte reagera vid t.ex. en övergångsresistans som orsakar en glödbrand.
 
Hej
Nu har jag mätt upp kabeln.
Enligt mig så verkar den hel.
Den är 32 m lång och ger 1276 ohm från var ände mellan ledarna.

Nedan har ni en lång redogöresle för olika kombinationer.
Jag har en liten multimeter som kan visa bla Ohm där jag kollat mellan olika mätområden 200 ohm - 2000K ohm
(Elektrikern som var här tror jag bara hade en "summer" som pep om det var kortis då han kollade kabeln)

Mina resultat är som följer och jag försökte hitta på alla möjliga kopplingar. Båda ändarna är alltså i dagen så det är lätt att mäta. Vid start har jag haft alla ledarna och skärmen spretandes åt alla håll utan kontakt.

Den avklippta avslutning
Ledare 1 mot ledare 2 = oändligt
Ledare 1 mot skärm = oändligt
Ledare 2 mot skärm = oändligt
Så inget som tyder på fel där trots allt. Det var ju denna elektrikern som var här misstänkte var felet. Den kan ha torkat ur sedan vi klippte den för två dagar sedan förståss.

Måter från klippt avslutningsände
Ledare 1 mot skärm = oändligt
Ledare 2 mot skärm = oändligt
Ledare 1 mot ledare 2 = 1276 ohm

Mäter från matningsände
Ledare 1 mot skärm = oändligt
Ledare 2 mot skärm = oändligt
Ledare 1 mot ledare 2 = 1276 ohm

Nu fixade jag en kopplingskabel som uppvisar motståndet 1,6 ohm, Denna använde jag för att koppla ihop ledarna i olika kombinationer.

Avslutningsände, ledare 1 kopplad med ledare 2 mäter från Matningsände
Ledare 1 mot ledare 2 = 3 ohm
Ledare 1 mot skärm = oändligt
Ledare 2 mot skärm = oändligt

Avslutningsände, ledare 1 kopplad med skärm, mäter från Matningsände
Ledare 1 mot skärm = 1287 ohm
Ledare 1 mot ledare 2 = 1276 ohm
Ledare 2 mot skärm = 3 ohm

Avslutningsände, ledare 2 kopplad med skärm, mäter från Matningsände
Ledare 1 mot skärm = 6 ohm
Ledare 1 mot ledare 2 = 1277
Ledare 2 mot skärm = 1278

Matningsände, ledare 1 kopplad med ledare 2, mäter från Avslutningsände
Ledare 1 mot ledare 2 = 5 ohm
Ledare 1 mot skärm = oändligt
Ledare 2 mot skärm = oändligt

Matningsände, ledare 1 kopplad med skärm, mäter från Avslutningsände
Ledare 1 mot ledare 2 = 1274 ohm
Ledar1 mot skärm = 1278
Ledare 2 mot skärm = 4

Matningsände, ledare 2 kopplad med skärm, mäter från Avslutningsände
Ledare 1 mot ledare 2 = 1277
Ledare 1 mot skärm = 4
Ledare 2 mot skärm = 1278

Visst är det märkligt att kabeln slutat fungera för ovanstående tyder väl på att allt är ok.
Eller reagerar någon på längden 32 m och 1276 ohm?
Ursprungliga elektrikern har inte fyllt i installationsprotokollet tyvärr.

Vad jag ser i installationsprotokollet tycks ursprungliga elektrikern använt en T2 blå. Men angående garantin står det att för att 12 års garantin ska gälla för värmegolvet ska protokollet skrivas i av en behörig elektriker. Detta är ju inget inget värmegolv.

Vad tror ni, låter väl som om det bara är att ragga rätt på en elektriker som kan:
1) Sätta ihopp avslutningen igen, funkar inte det så;
2) Byta kabeln.

Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.