H Haas84 skrev:
Nej. Eftersom räntorna inte sätts för än på tillträdesdagen så ger inte banken ett fast erbjudande nu.
Vill man binda redan nu måste man köra en räntesäkring. Det tar banken extra för. Alltså ett påslag på räntorna.
Jag har jobbat på bank och självklart lämnade vi en offert med ett datum på, nu minns jag inte om det var 7 eller 14 dagar som de var giltiga.

Går bankens pris, alltså dess interna pris på räntorna, upp under tiden så har de rätt att justera för det, men oftast så håller de sig på samma nivå som när offerten görs.

Många gånger fick vi "äta" en liten höjning för att få en nöjd kund och slippa lägga tid på att tjafsa om 0,02% tex.
 
H Haas84 skrev:
Nej. Eftersom räntorna inte sätts för än på tillträdesdagen så ger inte banken ett fast erbjudande nu.
Nu var det ju ett par år sedan men jag har fått en ränta som banken stod fast vid även fast listräntan steg 25 punkter innan tillträdet.
 
M mlb88 skrev:
Jag har jobbat på bank och självklart lämnade vi en offert med ett datum på, nu minns jag inte om det var 7 eller 14 dagar som de var giltiga.

Går bankens pris, alltså dess interna pris på räntorna, upp under tiden så har de rätt att justera för det, men oftast så håller de sig på samma nivå som när offerten görs.

Många gånger fick vi "äta" en liten höjning för att få en nöjd kund och slippa lägga tid på att tjafsa om 0,02% tex.
Om man sen gör det när de väl är tillträde är en annan sak.
Men banken har klargjort att de kan ändras i fall deras marginaler minskar under tiden.
Vill man sätta exakt det man fått nu är de säkring som gäller. Det kan dock bli en dyr affär om ingenting höjs under tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.