Hej,

En fundering angående bolån vid husköp. Låt oss säga att vi skriver kontrakt, betalar handpenning och får bottenlånet beviljat av banken. Jag antar att pengarna för bottenlånet inte betalas ut förren strax innan vi får tillträde till huset. Det kan ju röra sig om några månader. Om man nu skulle bli arbetslös eller något annat inträffar under denna tiden, kan banken då ta tillbaka lånebeslutet?

Om de kan det så innebär det ju att man inte kan betala huset. Då kommer man ju att bli skyldig till kontraktsbrott och dessutom förlora handpenningen (och kanske ännu mer).

Är detta scenario möjligt? Kan banken göra så? Eller finns det någon klausul i köpekontraktet som skyddar mot detta?

Mvh,
Mattias
 
har ni fått lånet och ni skrivit kontraktet kan de inte dra sig ur.

banken betalar ut på överlåtelsedagen direkt till den andre parten. (Så gjordes i mitt fall åtm)
 
Nanny Fine
danielr112 skrev:
har ni fått lånet och ni skrivit kontraktet kan de inte dra sig ur.

banken betalar ut på överlåtelsedagen direkt till den andre parten. (Så gjordes i mitt fall åtm)

Det är fel!!! Banken kan visst ta tillbaka ett lånelöfte om du blir av med jobbet och banken anser att du inte längre har förmåga att betala tillbaka lånet! Eller iaf omvärdera det. Det står förmodligen på ditt lånelöfte att löftet gäller under förutsättning att inget drastiskt händer med din ekonomi.
 
Nanny : det står inte med i mitt fall. när jag hade skrivit kontraktet så kunde de inte dra sig ur. jag frågade specifikt om det.

men har du bara lånelöfte kan de ändra sig. Så var det i mitt fall.
 
S
Jag tycker det är jävla taskigt läge när man köper hus med lånade pengar, men det är verkligen så att man sitter i skiten om man skrivit på ett kontrakt och "något" händer innan det är dags för banken att betala ut...
Det står dessutom oftast i lånelöftena t.ex.:
"Detta löfte baseras på att samtliga uppgifter du har lämnat till oss samt de vi inhämtat är korrekta och INTE FÖRÄNDRATS VID TIDPUNKTEN FÖR UTBETALNING AV LÅNET eller att kompletterande information som kommer ligga till grund för vår definitiva kreditprövning inte ändrar vår bedömning"
Alltså väldigt öppet för lånebolaget att göra som de vill, detta är en formulering men de flesta banker kör med något liknande. Det klingar rätt illa när man väger in att köpekontraktet också är bindande! Rätt taskigt läge egentligen...

Du har ingen rätt att dra dig ur affären men banken har all rätt att ångra sitt lånelöfte... (Pratat med våran mäklare om detta och resultatet är alltså att om du inte får lånelöftet så kan säljaren begära ersättning för verkliga kostnader t.ex. dubbelboende + lägre försäljningspris, handpenningen behåller dessutom mäklaren och täcker den upp summan så får man tillbaks överblivet belopp...)
 
Nanny Fine
Daniel: Som sagt så står det i ditt lånelöfte vad som gäller. Enda chansen att gardera sig är att begära lånevillkor i avtalet, men då är man inte riktigt såå attraktiv som köpare längre....... iaf inte om det finns fler spekulanter att välja emellan.
 
vem vill låna ut pengar till en annan som inte kan betala? Det gör jag i alla fall inte ... och inte banker heller :). Är det så konstigt?
Är man osäker på sin ekonomi så får man vänta tills det ser mer stabilt ut. Är det så konstigt?
Man vet ju i förväg vilka risker man tar när man skriver på en köpekontrakt som ska betalas med bankens pengar .... kontantinsats som banker kräver att du har är en garanti att du har råd att baka ur kontraktet på egen bekostnad. Låter rymligt?
gaia
 
Nja, att lånelöftet inte gäller om förutsättningarna för ens betalningsförmåga ändras är väl ganska naturligt. Det var inte så jag menade. Jag skiljer på lån och lånelöfte. Innan man skriver kontrakt ska man alltid, som det står, "kontakta banken för att försäkra sig om att lånet kan beviljas".

Låt oss säga att man har lånelöfte, vinner en budgivning, kontaktar banken och får grönt ljus. Därefter skriver man kontrakt och gör sedan en låneansökan hos banken som beviljas. Överlåtelsedag sätts till tre månader fram i tiden.

Men, om man efter en månad, dvs. två månader innan inflyttning, förlorar jobbet helt oväntat (ingen ovanligt nuförtiden), vad händer då? Betalar banken fortfarande ut det beviljade lånet, eller sitter man där och har betalat handpenning och riskerar att säljarna stämmer dig?
 
Jag ser några lösningar - baka och förlöra handpenning eller genomföra köpet och direkt sälja vidare, eller baka ur efter besiktningen på grund av fel / ökad renoveringsbehov man inte räknat med i starten ( den möjlighet skall vara inskrivet i köpekontrakt).
Är huslån beviljat så blir du ju ägare till ett hus och banken har en täckning för huslånet . Frågan är om du kan betala tillbaka så som du kom överrens med banken. Så länge banken får sina räntor och amorteringar på bestämda tider är allt OK. Om du inte betalar kommer banken att försöka få sina pengar tillbaka genom att sälja huset om du inte gör det själv.

Det är egentligen inte bankens problem att du inte kan behålla huset för dom får sina pengar på ett eller annat sätt i alla fall medan du får vara beredd på en förlust. Det är ditt risk och ditt ansvar när du lånar pengar och banken bara kollar din ekonomi så gott det går för att säkra sina pengar.
Du kan diskutera med din bank hur kan man göra för att minimera en förlust i en situation du beskriver.
Jag tror att det bästa är att genomföra köpet och sälja vidare .... ?
gaia
 
Nanny Fine
gaia skrev:
Jag ser några lösningar - baka och förlöra handpenning eller genomföra köpet och direkt sälja vidare, eller baka ur efter besiktningen på grund av fel / ökad renoveringsbehov man inte räknat med i starten ( den möjlighet skall vara inskrivet i köpekontrakt).

Du kan väl inte backa ur köpet pga besiktning när det egentligen handlar om lånet? Högst omoraliskt! :mad:
För övrigt brukar besiktningsvillkor endast sträcka sig ca 2 veckor efter kontrakt, så om du blir arbetslös efter 1 månad så får du nog stå där ändå...
 
Har nån erfarenhet av att tvingas begå kontraktsbrott?

Jag ställde frågan till min bank eftersom vi var oroliga över tiden mellan handpenning och slutfinansieringen, vilken för oss är 4 månader. Banken svarade att det har hon aldrig varit med om under hela sin tid som långivare (hur lång tid det handlar om vet jag ju förstås inte). Men på henne lät det väldigt otroligt att sånt händer, även om det teoretiskt inte är omöjligt. Hon sa t o m att "sånt gör vi inte" till oss. Detta var krångliga regelryttarna SBAB. Men med det sagt så känns det hemskt obekvämt för oss så länge inte slutfinansieringen är klar och påskriven av båda parter. Speciellt i dessa oroliga tider. Man vet ju egentligen inte riktigt vad banken menar med att allt ska vara som när lånelöftet skrevs. Får man omorganiseras hos samma arbetsgivare?... är det när man startar ny provanställning nånstans som problem uppstår?

Jag skulle gärna vilja höra från någon med erfarenhet at det värsta scenariot. Finns ni?
 
nightzero skrev:
Nja, att lånelöftet inte gäller om förutsättningarna för ens betalningsförmåga ändras är väl ganska naturligt. Det var inte så jag menade. Jag skiljer på lån och lånelöfte. Innan man skriver kontrakt ska man alltid, som det står, "kontakta banken för att försäkra sig om att lånet kan beviljas".

Låt oss säga att man har lånelöfte, vinner en budgivning, kontaktar banken och får grönt ljus. Därefter skriver man kontrakt och gör sedan en låneansökan hos banken som beviljas. Överlåtelsedag sätts till tre månader fram i tiden.

Men, om man efter en månad, dvs. två månader innan inflyttning, förlorar jobbet helt oväntat (ingen ovanligt nuförtiden), vad händer då? Betalar banken fortfarande ut det beviljade lånet, eller sitter man där och har betalat handpenning och riskerar att säljarna stämmer dig?
Det är som du säger viktigt att skilja på ett lånelöfte (som kan fås utan att du har kontrakt att skriva på för en speciell fastighet) och på ett beviljat lån. Du skriver ju själv i första inlägget att du undrar om vad som gäller när du fått ett bottenlån beviljat. Svaren i tråden som handlar om lånelöfte har därför inte så mycket med din fråga att göra.

Beslutet om du ska få lånet eller ej är fattat när du får lånet beviljat. Det görs ingen ny kreditprövning vid utbetalningen av lånet. Sedan har förstås banken möjligheter att säga upp kreditavtalet ifall något dramatiskt skulle inträffa, men det har den ju även efter utbetalning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.