Excel
Om banken går i konkurs skyddas kunderna av
konsumentkreditlagen

Det innebär att ditt avtal med banken gäller även efter konkursen.
 
Sjörövaren Sjörövaren skrev:
Men utan prutning så kan man väl förmoda att man betalar för mycket? Även Skandiabanken har ju chefer med höga löner som tar ut stora vinster?
Fast skandiabanken har ett system som gör att du får rabatt på räntan för olika saker som du kan räkna ut direkt på hemsidan istället för att behöva fjäska till sig en låg ränta med en banktjänsteman.
 
Jag är inte riktigt säker på att du förstår hur en förhandling går till...
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag är inte riktigt säker på att du förstår hur en förhandling går till...
Hur menar du nu? :)
 
L
Har svårt att se att ett system för ränterabatter är mer rättvist eller bättre. Det handlar ju om en individuell förhandling där bolånetagaren för sin egen talan. Räntan bör rimligen sättas utifrån risken lånet utgör för banken sammanvägt med övriga engagemang man har hos banken.
 
  • Gilla
Sjörövaren
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Har svårt att se att ett system för ränterabatter är mer rättvist eller bättre. Det handlar ju om en individuell förhandling där bolånetagaren för sin egen talan. Räntan bör rimligen sättas utifrån risken lånet utgör för banken sammanvägt med övriga engagemang man har hos banken.
Mer rättvist har jag inte sagt att det är. Dock tycker jag det är betydligt bättre då jag inte gillar systemet med att "pruta" och behöva tjata sig till en bra ränta.

Räntan sätts ju i det här fallet utefter vad du har för risk och övriga engagemang i banken. Skillnaden är ju att du kan se det direkt på internet utan att tjafsa.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
L
Men hur beaktar systemet en kunds benägenhet att använda sitt yttersta påtryckningsmedel? (DVS att faktiskt flytta lånen eller lösa lån i förtid) Ju mer troligt kunden redogör för detta borde sannolikt leda till större rabatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.