Eftersom det är SKANSKA som ligger bakom så kanske det finns någon i bolaget som ev har lite koll på hur man håller ner kostnaderna.......
Enkla lösningar är väl bra...varför krångla till det när man inte behöver...ungefär som att laga något som inte är trasigt...
 
andersmc skrev:
Det är ju väldigt intressant. Jag förmodar du är insatt i projektet. Berätta gärna mer om exakt vad det är man skurit ner på för att få ner priset.
Jag går förbi ett Boklok-område när jag ska till affären. Det har stått där i ungfär ett år och det har redan varit oroande många lösspröjs som lossnat.
Har inte varit inne så övrig kvalitet vet jag inget om, men jag gissar att det kanske inte finns nån skiva bakom gipset?
 
haavard skrev:
Jag går förbi ett Boklok-område när jag ska till affären. Det har stått där i ungfär ett år och det har redan varit oroande många lösspröjs som lossnat.
Har inte varit inne så övrig kvalitet vet jag inget om, men jag gissar att det kanske inte finns nån skiva bakom gipset?
Tror du verkligen att de bygger utan skiva bakom gipset? Hur ska det då gå för de människor som ska bo i de husen? Jag har visserligen hört talas om att det finns sådan hus, men knappast i Sverige. I USA möjligen, där är ju husen billiga.

Jag skulle gissa på att det inte finns isolering i mellanväggarna. Är det nån mer som har nån gissning?
 
simon_isacsson skrev:
det är helt klart många kvadratmeter för sitt pris, men priset kommer sig mest av att dom bygger så billigt det någonsin går utan att bekymmra sig om kvaliteten för fem öre.
Du verkar rätt insatt i hur de bygger så det skulle vara väldigt intressant med lite mer konkreta fakta, särskilt kring att de helt struntar i kvaliteten.
 
Är det för övrigt någon som vet vad de här husen kostar eller hur de verkligen är byggda? Många bara förutsätter att det är extrema budgetbygget där man gjort vad som helst för att pressa priset.
 
Mikael_L
andersmc skrev:
Är det för övrigt någon som vet vad de här husen kostar eller hur de verkligen är byggda? Många bara förutsätter att det är extrema budgetbygget där man gjort vad som helst för att pressa priset.
Radhusen verkar vara bostadsrättsradhus, och priset ligger tydligen också lite olika beroende på ort (självklart).
I göteborgstrakten (dvs bland de dyrare) :
http://www.boklok.com/Sverige/Vara-...agaende/Goteborg-Sjumilaparken/Lgh-till-salu/
 
Det är mycket svårare att göra en prisjämförelse när det är bostadsrätter. Tydligen är "ändhusen" 200000 dyrare än de som ligger mitt i. Det kan ju knappast vara det att produktionskostnaden är så mycket högre på dem, utan det är efterfrågan som styr. Och tydligen var skillnaden för liten, för det är de huset som gått först.
 
andersmc skrev:
Tror du verkligen att de bygger utan skiva bakom gipset? Hur ska det då gå för de människor som ska bo i de husen? Jag har visserligen hört talas om att det finns sådan hus, men knappast i Sverige. I USA möjligen, där är ju husen billiga.
Jag var med och byggde ett villaområde för ett av de stora byggbolagen i Sverige.
Innifrån: Gips, plast, isolering, utegips, luftspalt, ytterpanel.
 
andersmc skrev:
Tror du verkligen att de bygger utan skiva bakom gipset? Hur ska det då gå för de människor som ska bo i de husen? Jag har visserligen hört talas om att det finns sådan hus, men knappast i Sverige. I USA möjligen, där är ju husen billiga.

Jag skulle gissa på att det inte finns isolering i mellanväggarna. Är det nån mer som har nån gissning?
Är det verkligen krav på att ha något bakom gipsen?
 
Nä. Den väg haavard nämner bör klara alla krav på en ytterväg för bostad. Bygger man rad/kedjehus kan man behöva lägga på en skiva till i den lägenhetsavskiljande väggen (brandskyddskrav)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.