Jag tror inte att avgifterna är för låga idag på nya Brf er. Pengar sätts in till renoveringar och underhåll för framtiden om föreningen är seriös. Om det kommer till folks kännedom att nya Brf er går med minus resultat och att det är mer är en bokföringsteknisk grej så borde inte priserna inte ändras gentemot en äldre förening.
 
A
Dr Trä skrev:
Jag tror inte att avgifterna är för låga idag på nya Brf er. Pengar sätts in till renoveringar och underhåll för framtiden om föreningen är seriös. Om det kommer till folks kännedom att nya Brf er går med minus resultat och att det är mer är en bokföringsteknisk grej så borde inte priserna inte ändras gentemot en äldre förening.
Om så är fallet är det ju storm i vattenglas eftersom då är det endast bokföringen som behöver ändras och börja bokföra underhållsavsättningarna mot avskrivningarna i de nya reglerna.

Om det redan görs korrekt så finns heller ingen större anledning för HSB, Skanska, NCC m.fl. att gnälla och överklaga och ha sig, det är ju bara att sätta igång att köra med de nya reglerna.

Om så redan är fallet finns heller ingen anledning till att föreningarna kommer börja redovisa underskott såsom NCC påstår kommer ske eftersom avskrivningarna rimligen borde täckas av avsättningarna till underhållsfonden.
 
Redigerat av moderator:
A
mycke_nu skrev:
Det är makalöst fräckt av HSB när om säger att dom tillsammans med branschen skall bestämma ett regelverk tunt detta. NCB försökte köra över BFN på samma sätt i början av året.

Det är Bokföringsnämnden som bestämmer. PUNKT.
Ja, det är stötande, osmakligt och kränkande på en och samma gång. Det är t.o.m. så motbjudande att min iPad kraschade när jag försökte läsa om det på en tidningssajt.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Jag tror inte på prisfall för nybyggda hus som börjar redovisa röda siffror och negativt eget kapital. Priset/budviljan avgörs av läget, läget, läget, och i fjärde hand månadsavgiften. En gammal skuldfri förening som redan gjort avskrivningarna, och därmed kan visa plus i årsredovisningen, brukar inte ha mycket mer pengar i renoveringsfonden än vad en nybyggd förening har. Båda två kommer ta upp nya lån när det behöver renoveras. Däremot har den äldre föreningen oftast lägre avgift, tack vare lägre lån. Så vad köparen måste ta ställning till är: vilket renoveringsbehov finns de kommande fem åren (för längre tid kommer man ju inte bo där), och vad kommer det i så fall betyda för månadsavgiften? Jag sålde min förra BR strax innan stambytet. Föreningen var 70 år gammal, i princip skuldfri, och knappt några pengar i renoveringsfond, men i behov av stambyte som var inplanerat. Som boende visste jag att stambytet skulle innebära ca 1.000 kr i högre avgift. Det kommande stambytet var ingen hemlighet. Men den aningslöse köparen som vann budgivningen trodde att "höjningen blir väl nån 100-lapp". Han brydde sig inte ens om att fråga styrelsen. Jag fick ett mycket bra pris. Nu bor jag i ett nybygge (som kör progressiv avskrivning), och jag kommer förmodligen sälja nästa år. Även om vi då redovisar röda siffror kan köparen känna sig ganska trygg med att det nog inte blir så många renoveringar de kommande fem åren. Om han ens tittar i årsredovisningen. Och så är budgivningen igång igen.
 
Ja, precis. Det är lite tragiskt.

Anledningen att Bokföringsnämnden håller hårt på det här med avskrivningarna är att bokföringen skall avspegla det verkliga läget. Det hela är ju dock förgäves när köparen inte kan/vill eller ids förstå det som presenteras i klarskrift.
 
Hemmakatten
Jag tror att köparna är betydligt mer aningslösa än vad ni som är insatta tror. Min gissning är att 9 av 10 köpare inte bryr sig om att titta på årsredovisningen, än mindre fråga någon som kan. Jag har erbjudit mig att kolla en förenings ekonomi vid några tillfällen. Att ett av våra barn inte ville att jag skulle "lägga mig i" vid köp av första bostaden kan jag förstå. Men att vänner,som inte kan något om ekonomi, tackar nej visar på en stor okunskap och ignorans.
 
  • Gilla
MRK
  • Laddar…
Tragiskt att se hur byggbranschen sprattlar och försöker komma loss från kroken på köparnas och föreningarnas bekostnad.

– Årsavgifterna kanske inte behöver påverkas, säger Pauline Berglund mot bakgrund av att föreningars likviditet inte måste påverkas om man väljer att ha balanserade underskott i årsredovisningarna.

Yeah, right. Snacka om att försöka blanda bort korten. När det blir dags för stambyte finns det inte ett nickel i kassan.

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/det-finns-skal-for-borattskopare-att-se-upp_3527088.svd
 
Dr Trä skrev:
Jag tror inte att avgifterna är för låga idag på nya Brf er. Pengar sätts in till renoveringar och underhåll för framtiden om föreningen är seriös.
Tyvärr finns det en väldigt stark koppling mellan värdet på Brf och priset. Det gör att det frestelsen ofta blir alldeles för stor att sänka avgifterna. Jag sitter själv med i en Brf-styrelse och varit med om sådana försök. Då får man vara den där tråkiga personen som argumenterar emot. När vi sålde den sista hyreslägenheten var det t.ex en medlem i styrelsen som envist hävdade att avgifterna skulle sänkas pga detta. Det var en ganska snabb räkning (som han inte bemödat sig med) som visade att de pengarna skulle försvinna tämligen omgående och sedan hade vi fått höja igen.
Pengarna användes sedan till underhåll och extra amortering, således borta men har bidragit till att stärka föreningen.

Det är förvånande hur få som bemödar sig att kontakta styrelsen inför en affär. Frågorna som kommer är oftast lätta att prata bort eftersom frågeställaren inte har en aning om hur det funkar i en Brf. Inte sällan verkar man bara planera att bo en kortare period och intresserar sig bara för att avgiften inte höjs under tiden. Hur det går sedan får någon annan lösa… Väldigt få är nog medvetna att man köper in sig i ett/flera gemensamma hus som ska underhållas. Hur många köper en villa utan att bry sig om skicket på huset och bara kolla hur det ser ut inomhus? Intresset för att praktiskt jobba finns sällan heller hos den breda massan. Många har inte klart för sig skillnaden mellan en hyres- och
en bostadsrätt men har säkert mer eller mindre tvingats att köpa en Brf pga bristen på hyresrätter.

Det vore nog bra att tvingats ha suttit i en Brf-styrelse innan man får köpa en bostadsrätt men jag inser att det inte är så lätt att genomföra… :) Jag tror i alla fall det är bra att den här diskussionen kommit igång och förhoppningsvis inser fler att låg avgift inte är det viktigaste - en stabil och välskött förening borde få väga mycket tyngre.

Några länkar på vägen:
http://www.styrelsetips.se
http://www.borattkoparskolan.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.