Nerre skrev:
Får en revisor verkligen både sköta bokföringen och vara revisor? Är inte tanken med revisorn att han ska granska bokföringen? Man kan väl inte granska sitt eget arbete?
Nej, han har nog ingen revisor eftersom det är en enskild firma men en som sköter bokföringen åt honom som
Kallas "revisorn" ...väldigt vanligt:)
 
mycke_nu skrev:
Vi använder själva ett amerikanskt bokföringssystem som inte finns i Sverige, men för fiberföreningen där jag är kassör skall vi lägga över bokföringen på FortNox, vilket ser mycket trevligt ut.

FortNox har dessutom något så ovanligt som bra service, och konverterar bla kundregister mm gratis.

Jag skulle rekommendera alla som har tid att bokföra själva och sedan låta en redovisningskonsult göra bokslutet och årsredovisningen om man inte vill sätta sig in i detta själv.
Vilket amerikanskt använder ni?

Ja fortnox är väldigt bra och det rekommenderar jag med till de jag känner
 
thestrut skrev:
Nej, han har nog ingen revisor eftersom det är en enskild firma men en som sköter bokföringen åt honom som
Kallas "revisorn" ...väldigt vanligt:)
Ja, precis.

https://www.accountfactory.com/blog/skillnaden-pa-revision-redovisning-bokforing/

"Om du lejer en revisor för att sköta din bokföring har du antingen 1) blandat ihop titlarna, eller 2) fått en över-/felkvalificerad och förmodligen alldeles för dyr redovisningskonsult."
 
D09
thestrut skrev:
Förstår inte riktigt hur du menar.

Det är fakturadatumet som styr.
De kundfakturor du gjort i december ska bokföras i december.
Hela fordran ska debiteras 15xx
Utgående momsen ska krediteras 26xx
Intäkten krediteras 30xx

Ett verifikat per faktura brukar fungera bra
Det blir alltså inga vändningar gällande detta i januari.. När fakturan betalats debiteras 19xx och 15xx krediteras 15xx bör bli 0 när allt runt årsskiftet är klart
Då tror jag att jag hänger med :)

Så det skulle kunna se ut såhär

2013 31/12

Konto 15xx debit 2406

Konto 26xx kredit 481
Konto 30xx kredit 1925

2014 vid betalning

Konto 19xx debit 2406
Konto 15xx kredit 2406
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D09
Edit

Kunde inte hålla mig tills ikväll så jag gjorde verifikationen som ovan och det stämde mycket bättre på resultatrapporten :)

Stort tack :)
 
D09
Ni är så grymma så ja ställer en fråga till ;)

Bakgrund

Under 2012 betalade jag en faktura på företagsförsäkringar för tidigt.

Bokförde denna som förutbetalda företagsförsäkringar.

Under 2013 så bokade jag om den till företagsförsäkringar

Kontering

2012

Checkräkning konto1930. Kredit
Förutbet försäkr konto 1731 debit

2013

Förutbet försäkr konto 1731 kredit
Företagsförsäkr konto. 6310 debit

Så lång allt väl.

Men när man fyller i blankett r5,r6,r7

Betalda förskott vid årets början så kommer den posten med, likaså från dagboken under betalda försäkringar.

Är inte det tokigt?

Ska man inte hämta posten under "betalda förskott vid årets början" från föregående års bokslutsunderlag B8?
 
Nerre skrev:
Får en revisor verkligen både sköta bokföringen och vara revisor? Är inte tanken med revisorn att han ska granska bokföringen? Man kan väl inte granska sitt eget arbete?
Bokföringsfirmorna sätter revisorn i ett eget rum och med en egen firma, så är den saken klar. För de flesta mindre bolag behövs ingen revisor, så det är bara en onödig utgift.
 
C
D09 skrev:
Är inte det tokigt?
Det ser rätt ut tycker jag.
Betalda förskott vid årets början = ingående saldo på 171x-174x
Ska man inte hämta posten under "betalda förskott vid årets början" från föregående års bokslutsunderlag B8?
I princip inte, men däremot skall de stämma överens. Om det inte gör det tyder det ju på att du gjort ytterligare konteringar på föregående år efter att bokslutet färdigställts.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
cpalm skrev:
Det ser rätt ut tycker jag.
Betalda förskott vid årets början = ingående saldo på 171x-174x

I princip inte, men däremot skall de stämma överens. Om det inte gör det tyder det ju på att du gjort ytterligare konteringar på föregående år efter att bokslutet färdigställts.
Tar jag inte med summan från ingående balans förutbetalda försäkringar så stämmer summan externa kostnader.

Kan inte se några andra konteringar gällande detta men ska dubbelkolla :)

Annars är det nog dags att runda av bokslutet och kontakta Skatteverket ang de nya verifikationerna för dec :)

Stort tack för all hjälp :)
 
D09
Dock förvånad att inte speedledger har automatiskt bokslut.

Känner en programmerare som jobbar där så jag ska jaga på han lite :)
 
D09 skrev:
Då tror jag att jag hänger med :)

Så det skulle kunna se ut såhär

2013 31/12

Konto 15xx debit 2406

Konto 26xx kredit 481
Konto 30xx kredit 1925

2014 vid betalning

Konto 19xx debit 2406
Konto 15xx kredit 2406
Exakt så:)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
C
D09 skrev:
Tar jag inte med summan från ingående balans förutbetalda försäkringar så stämmer summan externa kostnader.
Vad menar du med att externa kostnader stämmer? Stämmer mot vad?
Försäkringen skall ingå i kostnaderna för 2013 eftersom det är då den kostnadsförts. Det är hela poängen med periodiseringen.
När du bokade den mot 1731 under 2012 så blev den en fordran och inte en kostnad det året.
 
D09
cpalm skrev:
Vad menar du med att externa kostnader stämmer? Stämmer mot vad?
Försäkringen skall ingå i kostnaderna för 2013 eftersom det är då den kostnadsförts. Det är hela poängen med periodiseringen.
När du bokade den mot 1731 under 2012 så blev den en fordran och inte en kostnad det året.
Om jag tar fram rapporten för externa kostnader ( år 2013 ) så ligger kosten för företagsfördäkringen med där på rätt belopp :)
 
D09
korrigerat momsrapporterna för dec och jan. får väl se om skatteverket hör av sig ; )

Man kanske får sig en gratis genomgång av bokföringen he he

Nu stämmer det iaf och man kan känna att man börjar närma sig att komma i fas.
 
D09 skrev:
Man kanske får sig en gratis genomgång av bokföringen he he
Be careful what you wish for. You might get it.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.