D09
Hej

Har hjärnsläpp ha ha

Sitter med bokslutet och har 2 fakturor som utfördes i dec2013 men betalades i jan 2014.
momsen redovisades som vanligt i jan 2014. ( redovisar månadsvis )

Ser att bokföringsprogrammet visar inte som jag vill gällande underlagsblanketterna från skv.
dvs programmet tar inte med att bokslutet ska ha med kundfodringar per automatik.

Måste man skapa verifikationer

t ex kundfodran konto:1511 datum 31/12 2013
debit summan men var lägger man kredit, läste något om att man redan där lägger kredit mot moms samt tjänsten men blir inte det tokigt om momsen redan är redovisad och betald i jan.

Detta påverkar ju resultatet och det är ju trevligt om det är samma i programmet som i bokslutet ; )

övrig info:
enskild firma, kontantmetoden, momsredovisning månadsvis, förenklat bokslut.
 
C
Vilket program använder du? Vissa program har en knapp för att fixa detta vid bokslut.
 
D09
cpalm skrev:
Vilket program använder du? Vissa program har en knapp för att fixa detta vid bokslut.
Speedledger. :)

Jättenöjd i övrigt med programmet så byte är inte aktuellt i dagsläget :)
 
D09 skrev:
Speedledger. :)

Jättenöjd i övrigt med programmet så byte är inte aktuellt i dagsläget :)
Inte svar på din fråga men skall på föreläsning om speedledger på onsdag.
Har revisor idag men betalar runt nästan 50k om året inkl bokslut och tycker det är för mycket. Skall bli intressant och se om man klarar bokföringen själv...hmmm
 
50 kkr var ohyggligt dyrt. Jättestort AB??

Vi bokför själva och lägger ut bokslutet för ett AB. Kostar ca 8-9 kkr.
 
D09
verktygsgurun skrev:
Inte svar på din fråga men skall på föreläsning om speedledger på onsdag.
Har revisor idag men betalar runt nästan 50k om året inkl bokslut och tycker det är för mycket. Skall bli intressant och se om man klarar bokföringen själv...hmmm
Speedledger är kanon för iaf mig som pytteliten firma.

Så länge man betalar med företagskort eller via nätet så kommer alla siffror in direkt och risken för att knappa fel själv minskar rejält.

Sen känner programmet av det repetiva beteendet och ger förslag på kontering.

T ex du köper kontorsmaterial på ett speciellt ställe, nästa gång så kommer den ihåg detta och frågar om det är kontorsmaterial och sköter sedan debit och kredit etc

Det som saknas är stödet för bokslutet som vissa andra program har.

Sen hur speedledger funkar i mer komplicerade verksamheter vet jag inte :)

Brukar bokföra via mobilen varje dag om det händer något. Blir oftast bara att trycka ok så sköter programmet resten.
 
C
D09 skrev:
Speedledger är kanon för iaf mig som pytteliten firma.
Ja, är man nöjd skall man inte byta. Var mest nyfiken om det var något program jag "kan" då reskontran fungerar lite olika i olika program. Dock ingen koll på Speedledger, men hittade följande checklista för bokslut där det står hur du skall göra med kundfordran:
http://www.speedledger.se/s/help/se/e-bokforing/aktuellt/tips-infor-arsskiftet/?b=swb
 
Decembers moms redovisar du
Väl i februari hoppas jag:)

Och jo eftersom du har kontantmetoden eller boklslutsmetoden som den även kallas så bokar du upp intäkt samt utgående moms i december mot tex 1510...
När du sedan får betalt tex i januari bokar du inbetalningen mot 1510..

Då får du intäkten i den period den upparbetats.. Du får även betala momsen tidigare just vid årsskiftet, om du nu får betala..
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
50 kkr var ohyggligt dyrt. Jättestort AB??

Vi bokför själva och lägger ut bokslutet för ett AB. Kostar ca 8-9 kkr.
Nej för tusan! Jag och en anställd bara.
Jag lämnar in mina papper varje månad i bra ordning med alla underlag snyggt o prydligt i datumordning och allt. Allt för att göra det så lätt som möjligt för min revisor som möjligt. Gillar när det är ordning o reda.
Gör inga konteringar själv.
Men det kostar lite över 30k om året och cirka 16k för bokslutet inklusive min privata deklaration. Har haft samma revisor i 10 år och är nöjd men har insett att det kostar och har därför försökt att hitta lite andra vägar som tex speedledger.
 
D09
thestrut skrev:
Decembers moms redovisar du
Väl i februari hoppas jag:)

Och jo eftersom du har kontantmetoden eller boklslutsmetoden som den även kallas så bokar du upp intäkt samt utgående moms i december mot tex 1510...
När du sedan får betalt tex i januari bokar du inbetalningen mot 1510..

Då får du intäkten i den period den upparbetats.. Du får även betala momsen tidigare just vid årsskiftet, om du nu får betala..
Ajfan, antar att jag behöver städa lite då eftersom jag bokförde momsen för dec som vanligt dvs endast poster som ligger i december.

Sen så bokförde jag inbetalningarna som vanligt i januari.

Blir det tokigt om man bokför under 2013

Kundfordringar konto:1510 debit
Försäljning konto: xxxx kredit

Och sen vänder verifikationen under 2014?

Om isåfall, är det totalsumman under försäljning konto xxxx ( dvs inkl moms )
man lägger under kredit?
 
C
verktygsgurun skrev:
Men det kostar lite över 30k om året och cirka 16k för bokslutet inklusive min privata deklaration. Har haft samma revisor i 10 år och är nöjd men har insett att det kostar och har därför försökt att hitta lite andra vägar som tex speedledger.
Nu är det ju förstås inte bara antalet anställda som avgör, utan mer antalet affärshändelser varje månad osv.
2 500 per månad är väl i och för sig helt rimligt.
Men är det bara ett fåtal händelser så kan man lite gärna sköta (åtminstone den löpande) redovisningen själv tycker jag. Som en bonus lär man sig hur det fungerar och får kontroll över att det blir rätt.
 
Förstår inte riktigt hur du menar.

Det är fakturadatumet som styr.
De kundfakturor du gjort i december ska bokföras i december.
Hela fordran ska debiteras 15xx
Utgående momsen ska krediteras 26xx
Intäkten krediteras 30xx

Ett verifikat per faktura brukar fungera bra
Det blir alltså inga vändningar gällande detta i januari.. När fakturan betalats debiteras 19xx och 15xx krediteras 15xx bör bli 0 när allt runt årsskiftet är klart
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi använder själva ett amerikanskt bokföringssystem som inte finns i Sverige, men för fiberföreningen där jag är kassör skall vi lägga över bokföringen på FortNox, vilket ser mycket trevligt ut.

FortNox har dessutom något så ovanligt som bra service, och konverterar bla kundregister mm gratis.

Jag skulle rekommendera alla som har tid att bokföra själva och sedan låta en redovisningskonsult göra bokslutet och årsredovisningen om man inte vill sätta sig in i detta själv.
 
Får en revisor verkligen både sköta bokföringen och vara revisor? Är inte tanken med revisorn att han ska granska bokföringen? Man kan väl inte granska sitt eget arbete?
 
Detsamma gäller alla leverantörsfakturor.. Du bokar efter fakturadatum i december och drar momsen i december.. Skulden bokas på 24xx tills de betalas I januari eller när det blir:)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.