Status
Tråden går ej att kommentera.
P paralun skrev:
Ironi? menar du av Foxconn i Kina?.....;)
(vad lever vi i för värld när man inte vet fakta, Facebooks?)
:p;)
 
  • Haha
Toold
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Bil måste jag ha så jag kan inte unvika de på det viset.
Det är en enorm skillnad på olika bilmärken var de byggs och var de köper sina komponenter ifrån.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
:p;)
Jo jag blir upprörd över all okunskap.
https://en.wikipedia.org/wiki/Foxconn_suicides
Sen ledde det här då till att Foxconn beställde 60000 robotar isf att ha personal som mådde illa.
Så är det med iPhone.....
 
A Alexn72 skrev:
Avstå att köra bil?
Behövs väl inte, solen sken idag så den är fulladdad.
Fast kanske bara jag som gjorde ett aktivt val att gå ifrån flytande bränsle för 15år sen.
Fossila bränslen har bara en fördel, och det är energidensitetet. Alla andra område är mindre trevliga
Som ägare av snöskoter, motorcyklar och entusiastbil kan jag inte riktigt hålla med dig där ;)
Men det är en diskussion för en annan tråd :D
 
dof dof skrev:
Som ägare av snöskoter, motorcyklar och entusiastbil kan jag inte riktigt hålla med dig där ;)
Men det är en diskussion för en annan tråd :D
Missförstå mig rätt... de fordon som förbrukar mest under året är de som gör mest "nytta" att byta ut.
Nog för att jag har en elmotorcykel med men det finns fossila med.
 
P paralun skrev:
Jo det var väl tur för dig att solen sken idag....;)
För de flesta så skiner inte solen och det kostar multum att fylla tanken.
Nu är ju ett strålande tillfälle att titta på alternativen...
De har aldrig varit så billiga i jämförelse
 
dof dof skrev:
Som ägare av snöskoter, motorcyklar och entusiastbil kan jag inte riktigt hålla med dig där ;)
Men det är en diskussion för en annan tråd :D
D
A Alexn72 skrev:
Missförstå mig rätt... de fordon som förbrukar mest under året är de som gör mest "nytta" att byta ut.
Nog för att jag har en elmotorcykel med men det finns fossila med.
Jo men nu uttryckte du dig som du gjorde.... "fake news" mao.
Inte så bra i rådande tider.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är en enorm skillnad på olika bilmärken var de byggs och var de köper sina komponenter ifrån.
Absolut.

Ta gärna en titt på var den största andel av de flesta metaller kommer ifrån så kan vi nog diskutera efter det.
Alla kritiska metaller bryts till största delar i diktaturer eller stater av riktigt vidrig karraktär.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Absolut.

Ta gärna en titt på var den största andel av de flesta metaller kommer ifrån så kan vi nog diskutera efter det.
Alla kritiska metaller bryts till största delar i diktaturer eller stater av riktigt vidrig karraktär.
Jo om man ser till katalysatorer så är Ryssland klart viktigt.
https://www.cnbc.com/2022/03/04/gold-markets-palladium-russia-ukraine-conflict.html
Nästan lika dyrt som guld....
 
P paralun skrev:
Jo om man ser till katalysatorer så är Ryssland klart viktigt.
[länk]
Nästan lika dyrt som guld....
Ja lås in bilen. Nästan alla annonser på billiga bilar fattas katalysator.

Lista över kritiska råvaror 2020 - Svemin
Kollade på den. Ryssland kina och en del andra vidriga stater står för nästan allting. Kunde hitta finland på en rubrik annars var de ont om annat.
 
Då USA gärna kör en del krigsföring så bör man ju bojkotta även dem eller är det skillnad?
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
P paralun skrev:
D

Jo men nu uttryckte du dig som du gjorde.... "fake news" mao.
Inte så bra i rådande tider.
Inget fake alls.
Om jag transporterar mig 2000mil per år med mina fordon men 20 mil är fossilt så är det bättre än 2000mil fossilt.
 
Nästan alla företag handlar med Ryssland på ett eller annat sätt. Tex har jag ett spel på Steam (e handel site för PC spel) det säljs i Ryssland.

Edit: valve ägare av Steam har blockat Ryssland så jag är safe
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Då USA gärna kör en del krigsföring så bör man ju bojkotta även dem eller är det skillnad?
Utan tvekan. Undviker mc donalds utav helvete.
Har dock en flaska sprit köpt i florida. Den köpte inte jag själv i för sig.
Fan va mitt spriskåp är problematiskt. Saknar ju bara nordkorea, kina och säkert nån till så har jag samlingen komplett. :p
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Absolut.

Ta gärna en titt på var den största andel av de flesta metaller kommer ifrån så kan vi nog diskutera efter det.
Alla kritiska metaller bryts till största delar i diktaturer eller stater av riktigt vidrig karraktär.
Bara elbilars batterier som i någon utsträckning kommer från sådana länder.
En vanlig fossilbil har inte mycket av värdet i form av ädla ovanliga metaller.
Mest stål, aluminium , koppar och plaster.

Och av de allra nyaste elbilarna har man i flera fall helt frångått Cobolt som kanske är mest problematiskt...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.