R Robert-san01 skrev:
Är det fortfarande totalt 40m2 med Attefallstillägget eller är det 15+30?
Undrar samma sak. Totalt 45 m2 ? (15+30) Som kan fördelas på flera byggnader?
 
Okay fristående 30kvm utan bygglov men bygganmäl? Hoppas att snarframtid nån i riksdagen lägger fram förslag att man kan bygga staket med max höjd 1.3m
 
30kvm växthus ok?
 
T Trollstugorna skrev:
Vad gäller med dessa byggnader vid strandskyddat område där strandskydd finns för byggnad på 14 redan. Tänkte vid utbyggnad av befintlig.
Vad står det i strandskyddsdispensen? Får byggnaden endast uppta den byggnadsarea som byggnaden idag har? Hur långt från vattnet ligger den?
 
Mikael_L
Talvan Talvan skrev:
30kvm växthus ok?
Kan inte tänka mig att det är något problem. Max höjd 4 meter, sen fritt fram.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan inte tänka mig att det är något problem. Max höjd 4 meter, sen fritt fram.
Får jag bygga kamin i den växthusen? Låta någon bo i dem?
 
Mikael_L
Du får hålla koll på om det är tänkt som en bostad och göra bygganmälan för komplementbostad eller om det inte ska vara bostad och göra bygganmälan för komplementhus.

I praktiken kommer nog många göra bygganmälan för komplementhus (och kalla det förråd/verkstad/gästhus/hemmakontor etc) för att slippa några byggkrav, lite administration och kostnader, för att ev låta det senare bli en bostad.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du får hålla koll på om det är tänkt som en bostad och göra bygganmälan för komplementbostad eller om det inte ska vara bostad och göra bygganmälan för komplementhus.

I praktiken kommer nog många göra bygganmälan för komplementhus (och kalla det förråd/verkstad/gästhus/hemmakontor etc) för att slippa några byggkrav, lite administration och kostnader, för att ev låta det senare bli en bostad.
Jag bygger växthus men använder som annat menar du?
 
Mikael_L
Jag tror att många kommer göra så. Jag vet inte vad myndigheterna riktigt ska kunna göra åt detta.

Det kommer troligen ramla ner i praxis och kanske något rättsfall i framtiden.

Vill man vara ordentlig och ärlig och göra rätt för sig så anmäler man rätt syfte med byggnaden direkt. Då är det inte heller någon risk för framtida problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.