Det är ju en ide... Jag skulle ju kunna sätta en ventil ovanför innertaket i toaletten under, där dusch/bad/tvättställsrören ansluter till den nya stammen... Intressant. Jag väntar och ser om några problem uppstår. I så fall finns kanske lösningen där.
 
Jag tror inte att den vertikala sträckan blir problem. Vattnet från spolningen fyller inte ut röret helt när det får så hög fart. Det är horisontella sträckor som kan skapa en "vattenpropp" som suger luft efter sig.

Jag har sett en tabell på nätet (kan vara hos Uponor) som specade hur långa horisontella sträckor man kunde ha utan avluftning.
 
Skall tillägga att jag gjort en liknande installation här hemma. Men har kunnat ansluta till den avluftade huvudstammen på den vertikala sträckan. Jag har ca 2m från toan till den vertikala stammen. Jag har för säkerhets skull installerat en vacuumventil i fixturen (vägghängd toa, med fixturen åtkomlig bakifrån via en klädkammare). Det fungerar bra, tror att ventilen är onödig. Körde med ventilröret pluggat med en trasa några veckor innan jag installerade ventilen. Märker ingen skillnad.
 
Jag har två vertikala stammar upp i huset och spolar jag på toan på den ena som inte har avluftning så tömmer den vattenlåset i handfatet. Lyckligtvis tvättar man ju alltid händerna efter toabesök, så då fyller man ju på vattenlåset igen :) Har ingen golvbrunn, är bara en liten gästtoa.

Skall tilläggas att jag ska riva ut och bygga nytt badrum så det är därför jag inte har fixat det ännu.
 
Aj, då hade jag tydligen fel om att det inte blir en vattenpropp i en vertikal stamm.

Eller, hur lång horisontell sträcka har du från toan till stammen?
 
hempularen skrev:
Jag tror inte att den vertikala sträckan blir problem. Vattnet från spolningen fyller inte ut röret helt när det får så hög fart. Det är horisontella sträckor som kan skapa en "vattenpropp" som suger luft efter sig
I så fall skulle inte hyresgästerna i flerbostadshus, med oluftade stammar, få sina vattenlås utsugna av toalettspolande grannar.;)
Det hade vår Brf problem med tills vi ordnade korrekt avluftning vertikalt. :)
 
hempularen skrev:
Aj, då hade jag tydligen fel om att det inte blir en vattenpropp i en vertikal stamm.

Eller, hur lång horisontell sträcka har du från toan till stammen?

Ca 0,5m.

Det jag har hört är att det gäller vertikala stammar, inte horisontella.
 
Tompa74 skrev:
Det jag har hört är att det gäller vertikala stammar, inte horisontella.
Tja, det är ju i de vertikala delarna man riskerar att få ordentliga undertryck. I ett Φ 110 mm rör skulle man kunna få ett undertryck av en vattenpelare på ungefär en meter när man spolar toan och då vinner den ganska lätt mot ett vattenlås som har en vattenpelare på ungefär en decimeter att hålla emot med. Men har man grovt rör och toan spolar långsamt minskar förstås risken att man får en så perfekt vattenplugg i den vertikala delen.
 
Stängande djup på ett vattenlås är 5cm.
 
Då tätskikt och sådant är monterat, får jag väl vänta och se om det verkligen blir ett problem. "Man ska inte gå upp för backen förrän man är framme vid den..."
 
Det blev inga problem och min oro var obefogad. Kan iofs ha att göra med att jag inte har något vattenlås i handfatet, utan ett lås med membran som förmodligen extraknäcker som vacuumventil.
 
Björn_Nilsson skrev:
Kan iofs ha att göra med att jag inte har något vattenlås i handfatet, utan ett lås med membran som förmodligen extraknäcker som vacuumventil.
Det skulle du ha sagt från början. :D
Ja, membranlåset extraknäckar som vakumventil. Ett suveränt bra lås enligt mig, har ett själv.
Bra att det löste sig.
 
  • Gilla
D83
  • Laddar…
Känner ändå att jag måste provocera fram ett fel genom att plugga handfatet och översvämningsskyddet. Får se hur det går.
 
Mikael_L
Ja prova det och meddela oss hur det gick. Det tillför väl lite kunskap i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.