JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det är väl egentligen inga firmor utan målvakter, och varför ska man skita i det? Varför ska jag söka byghlov och betala tusentals kronor i avgifter när andra ska slippa undan?
Nu är du lite för mycket. Det kan ju lika gärna vara bra renoveringsjobb som utförs och köparna blir väldigt nöjda?! Är det fult att dom tjänar pengar eller vad stör dig? Om det saknas bygglov/bygganmälan på en farstu lär knappast vara hemskt! Nej, mitt råd är att du ska tänka mer på dig själv och lev ditt liv och ha kul istället.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
ceno och 30 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nu är du lite för mycket. Det kan ju lika gärna vara bra renoveringsjobb som utförs och köparna blir väldigt nöjda?! Är det fult att dom tjänar pengar eller vad stör dig? Om det saknas bygglov/bygganmälan på en farstu lär knappast vara hemskt! Nej, mitt råd är att du ska tänka mer på dig själv och lev ditt liv och ha kul istället.
Lustigt att det kommer såna här svar, är du själv en fuskbyggare?
 
  • Gilla
  • Haha
parsen och 42 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nu är du lite för mycket. Det kan ju lika gärna vara bra renoveringsjobb som utförs och köparna blir väldigt nöjda?! Är det fult att dom tjänar pengar eller vad stör dig? Om det saknas bygglov/bygganmälan på en farstu lär knappast vara hemskt! Nej, mitt råd är att du ska tänka mer på dig själv och lev ditt liv och ha kul istället.
Därför att en ovetande köpare kan få vite för svartbygge? Nej, det är inget fel med att tjäna en slant på ett fint utfört arbete och en väl genomförd fastighetsaffär. Men som med allt som har med konkurrens att göra: samma regler måste gälla för alla och kunden ska inte inte bli blåst.
 
  • Gilla
Enolf och 23 till
  • Laddar…
Samma regler gäller redan. Köpare har undersökningsplikt. Hur Ska ni rädda Sveriges alla husköpare genom att anmäla alla misstänkta svartbyggen och ev ”fuskbyggen” ?
 
  • Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Samma regler gäller redan. Köpare har undersökningsplikt. Hur Ska ni rädda Sveriges alla husköpare genom att anmäla alla misstänkta svartbyggen och ev ”fuskbyggen” ?
Här har ts upptäckt att det förmodligen inte står rätt till. Det finns stor risk att en eventuell köpare blir lurad. Det är väl toppen om privatpersoner hjälper till att städa upp bland de som är oseriösa?
 
  • Gilla
splinter och 82 till
  • Laddar…
Hur vet du att det är någon oseriös? Vem avgör när hur var ?
 
  • Gilla
  • Ledsen
ceno och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur vet du att det är någon oseriös? Vem avgör när hur var ?
Om man är ett byggföretag och bygger ut huset utan bygglov så anser jag att det är oseriöst. Nu vet jag inte om det är så men TS indikerar att detta är vad som hänt
 
  • Gilla
ceno och 28 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur vet du att det är någon oseriös? Vem avgör när hur var ?
Ts skriver att tillbyggnad gjorts och att varken bygganmälan eller bygglov finns hos kommunen. Solklart fusk.

Också rätt oärligt att påstå att vi (vem det nu är) bör rädda alla husköpare från fuskbyggen. Ingen har påstått det. Men nu har TS uppdagat det här, och en färre lurad stackare är ju bättre än att alla åker dit?
 
  • Gilla
Enolf och 25 till
  • Laddar…
Ja. En farstu! Går säkert att få bygglov för i efterhand. Löjligt, tur man inte har såna angivargrannar.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
ceno och 13 till
  • Laddar…
Det här är inte TS grannar. Det är en eventuell köpare som kommer lida skada. En helt annan sak än om grannen byggt utan lov.
 
  • Gilla
Enolf och 20 till
  • Laddar…
Behövs det ens bygglov för en farstu?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
andreastorpare och 2 till
  • Laddar…
@Alla som ycker att TS ska sluta spionera

Tänk Er själva att Ni köper ett hus och efter 1-2 år så uppdagas det att det saknas bygglov och att kommunen kräver att utbyggnaden ska återställas (kan mycket väl hända). Man går då tillbaka till säljaren och måste starta en process som är både lång och svår för att försöka få ersättning. Dessutom måste man riva/återställa utbyggnaden som kostar pengar och minskar värdet på huset. Detta tär och orsakar otroligt lidande hos de flesta då bostaden är den enskilt största investering för 99% av oss.

Vad TS försöker göra är endast att varna köpare så att de ska slippa ovanstående. Är det så konstigt?? Jag tycker faktiskt att det är ovanligt snällt och att TS ska ha all cred i världen för sin osjälviska gärning.
 
  • Gilla
  • Älska
parsen och 119 till
  • Laddar…
Du behöver inget bygglov för att bygga en veranda.
”Det krävs bygglov för att göra en tillbyggnad men en attefallstillbyggnad är undantagen från krav på bygglov.”
Dvs en veranda på några kvadrat kräver inget bygglov, men:
”I de flesta fall krävs det då i stället en anmälan och ett startbesked för att få börja bygga.”
Det är det respektive kommun som beslutar om dessa rutiner.
Så nej, de som byggt ut med en veranda och sedan sålt huset har troligen inte byggt regelvidrigt utan bygglov.
 
  • Gilla
HegeFH och 1 till
  • Laddar…
Ts kan ju ställa sig utanför huset vid visningen med en skylt som säger att huset saknar bygglov
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Zidor och 6 till
  • Laddar…
Detta är tillbyggnaden.
Visa bilaga 456304
Förut fanns enbart en trappa till dörren.
 
  • Gilla
ovk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.