K Kirre2 skrev:
Jag känner för både dig och din gamla pappa! Min mamma blev dement och innan vi hittade ett boende för henne var det jättejobbigt med räkningar, mediciner och annat.
Pappa var väl ganska klar i huvudet hela tiden, men han hade säkert lätt blivit lurad av säljare med smort munläder mot slutet av sitt liv... Tidigare var han på sin vakt och inte lättlurad alls.
Det gäller ju både att försöka skydda dem från att bli lurade och att låta dem bestämma över sitt liv. Hoppas du kan hitta en bra lösning och kanske övertyga din pappa om att nästa ägare får ta hand om renoveringar.
Vad rart av dig, tack.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H henche skrev:
Samma företag har knackat på hos oss och våra grannar nyligen (de gjorde jobb i området). Vi tackade nej till deras gratis besiktning, våra kompisar lät dem göra en besiktning. Resultatet av besiktningen var självklart att kallvinden var tvungen att saneras och tilläggsisoleras, ungefär samma resultat som för din pappa.

Den slutsatsen hade jag kunnat ge utan att inspektera vinden... men jag tror inte de gör något åt den gamla ångbromsen (i våra bekantas fall är det ångbroms) utan det ska bara tilläggsisoleras direkt på den gamla isoleringen (minerallull sedan tidigare och sedan ville de köra på lösull).

Företaget kanske är vettigt, men "gratis besiktning" som direkt leder till mögelsaneringar och tilläggsisolering utan att göra något med en gammal ångbroms från 60-talet gör mig skeptisk. Jag är iofs skeptisk till alla som knackar på dörren och vill sälja något som enligt dem måste göras omgående.
Vårt hus från 1943 "behöver en större renovering av tak med byte av tegelpannor (som är från 2002) papp och undertak är helt slut (från 2002 skall hålla 30-50 år)" huset är besiktigade av proffs tidigare utan anmärkning! 1 tegelpannor är trasig. Det är en d-j dyr bluff ingen seriositet där!
Blir utlovar reparation rätt utförd?
Stog 2 veckor på semestern och skrapade och målade vindskivorna! Någon engelsktalande kom när jag satt ute: "Dina vindskivor behöver renoveras, kom kom får du se vi är billiga och duktiga". Det blev ingen affär där heller.

Om jag ska leja någon vill jag kolla skatt, ekonomi och nyttja rot!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
K Kriss Marc skrev:
Vårt hus från 1943 "behöver en större renovering av tak med byte av tegelpannor (som är från 2002) papp och undertak är helt slut (från 2002 skall hålla 30-50 år)" huset är besiktigade av proffs tidigare utan anmärkning! 1 tegelpannor är trasig. Det är en d-j dyr bluff ingen seriositet där!
Blir utlovar reparation rätt utförd?
Stog 2 veckor på semestern och skrapade och målade vindskivorna! Någon engelsktalande kom när jag satt ute: "Dina vindskivor behöver renoveras, kom kom får du se vi är billiga och duktiga". Det blev ingen affär där heller.

Om jag ska leja någon vill jag kolla skatt, ekonomi och nyttja rot!
Rätt säker att du har mer vindskivor än flesta på forumet om det tog 2v...
 
W
Plumpt svar, väx upp!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag har 4st. Två på varje gavel Hur många har du? Hur tänkte du med ditt inlägg?
Min tanke var 1-2 dagars arbete..
Det tog 1dag att demonter från huset,1dag att köpa och göra nya delar, 1dag att slipa en sida på liggande på bockar på gräsmattan, 4timmar att köpa erfoderlig färg 4timmar att köpa linolja, 3dagar att olja 2 fdagar att grundmåla, 2dagar rengn, 2dagar att färdigmåla, 2dagaratt montera 1dag att återlämna lånade v erktyg och stege, 1dag att åka för att köpa stege, 1dag att köpa stege, 1dag att göra täckning för 2 fönster, 1dag att skrapa fönster 2 fönster, 1 dag att olja 2 fönster, 1dag att grundmåla 2 fönster, 1dag att måla 2 fönster, 1 timme att återmontera 2 fönster, 3timmar att förbereda nya stegen för användning och resa den, 1 timme att demontera och täcka två andtra fönster, 1dag att skrapa fönster 2 fönster, 1 dag att olja 2 fönster, 1dag att grundmåla 2 fönster, 1dag att måla 2 fönster, 1 timme att återmontera 2 fönster,timme att demontera de sista fönstren för i år,1dag att skrapa fönster 2 fönster, 1 dag att olja 2 fönster, 1dag att grundmåla 2 fönster, 1dag att måla 2 fönster, 1 timme att återmontera 2 fönster, 1dag att fälla stege och sälla undan den. Nu är semestervilan slut!
Vad tyckte du var roligt med dinn komenta?
Nu har jag 56 fönster kvar att måla på husen 48st från 1943 och 6på huset från tidigt 1800-tal.
Hur fort hade su gjort det? Eller hade du köppt tjänsten så det tagit 2 timmar att ringa ocg skriva avtal?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S
Om det finns svartmögel på vinden redan nu kommer det bli enormt mycket värre med tilläggsisolering.

Tilläggsisolera vinden kräver att husets ventilation ses över, det sämsta man kan göra är att bara smälla på mer isolering på vinden utan att veta att ventilation i huset fungerar bra. Vindens ventilation är betydligt mindre viktig här.
 
  • Gilla
Keoo
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Om det finns svartmögel på vinden redan nu kommer det bli enormt mycket värre med tilläggsisolering.

Tilläggsisolera vinden kräver att husets ventilation ses över, det sämsta man kan göra är att bara smälla på mer isolering på vinden utan att veta att ventilation i huset fungerar bra. Vindens ventilation är betydligt mindre viktig här.
Företaget kommer ju sanera samt ventilera vinden. Alla här förutsätter att företaget är ute efter att lura en gammal människa. Tycker det tråkig inställning. Har själv isolerat 3 hus. Har aldrig fått några problem efteråt. Tvärt om. En fräsch vind som de flesta svenska hus inte har enl statistik.
Ibland får man komplettera med fuktvakt/ ventiler eller annat. Givetvis ser man över ventilation inne i huset samtidigt. Det räcker ofta med en assisterande fläkt i badrum för att ändra fuktkvoten drastiskt.
 
S
Ö Örnie69 skrev:
Företaget kommer ju sanera samt ventilera vinden. Alla här förutsätter att företaget är ute efter att lura en gammal människa. Tycker det tråkig inställning.
Sanera och ventilera vinden, det är precis det jag förväntar mig att dom kommer att göra. Att ventilera vinden och sanera löser till 99% ingenting av grundproblemet. Då grundproblemet i princip alltid är fuktig luft från huset som kommer upp på vinden.

Så nej, jag tror inte dom kommer försöka lura någon. Jag tror inte dom kan så mycket annat än att isolera :)
Ö Örnie69 skrev:
Har själv isolerat 3 hus. Har aldrig fått några problem efteråt. Tvärt om. En fräsch vind som de flesta svenska hus inte har enl statistik.
Ibland får man komplettera med fuktvakt/ ventiler eller annat. Givetvis ser man över ventilation inne i huset samtidigt. Det räcker ofta med en assisterande fläkt i badrum för att ändra fuktkvoten drastiskt.
Håller med, ofta kan en fläkt som går 24/7 i badrummet avhjälpa problemet.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
B BTR skrev:
Det är bättre han tar in en trädgårdsmästare som röjer upp all sly på tomten.
Ja det kan ju bli några pinnar att stoppa i kakelugnen.
 
Ö Örnie69 skrev:
Företaget kommer ju sanera samt ventilera vinden. Alla här förutsätter att företaget är ute efter att lura en gammal människa. Tycker det tråkig inställning. Har själv isolerat 3 hus. Har aldrig fått några problem efteråt. Tvärt om. En fräsch vind som de flesta svenska hus inte har enl statistik.
Ibland får man komplettera med fuktvakt/ ventiler eller annat. Givetvis ser man över ventilation inne i huset samtidigt. Det räcker ofta med en assisterande fläkt i badrum för att ändra fuktkvoten drastiskt.
Det står specifikt i avtalet att företaget INTE tar ansvar för ändrade ventilationsförhållanden i och med isoleringen, så nä, de har inte för avsikt att påverka ventilationen. Och det är inget som min pappa har kapacitet att ta sig an och åtgärda själv. Sen är det inte mögelsanering (i min bok är sanering att man tar bort det som är angripet) utan ”behandling”.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Ja det kan ju bli några pinnar att stoppa i kakelugnen.
Gud, det är ett par vildvuxna rosenbuskar som skiljer tomten från gatan, det är inte sly. Lägg av.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Keoo Keoo skrev:
Det står specifikt i avtalet att företaget INTE tar ansvar för ändrade ventilationsförhållanden i och med isoleringen, så nä, de har inte för avsikt att påverka ventilationen. Och det är inget som min pappa har kapacitet att ta sig an och åtgärda själv. Sen är det inte mögelsanering (i min bok är sanering att man tar bort det som är angripet) utan ”behandling”.
Ventilationen av vinden är alltså ert ansvar att lösa efter att de satt igen den?
 
Keoo Keoo skrev:
Det står specifikt i avtalet att företaget INTE tar ansvar för ändrade ventilationsförhållanden i och med isoleringen, så nä, de har inte för avsikt att påverka ventilationen. Och det är inget som min pappa har kapacitet att ta sig an och åtgärda själv. Sen är det inte mögelsanering (i min bok är sanering att man tar bort det som är angripet) utan ”behandling”.
Jag har genomfört tilläggsisolering på 2 hus.
Vid båda gångerna så satte dom dit skivor så att ventilationen från takfoten fungerade efter isolering.
En seriös fackman åtgärdar så att ventilationen fungerar även efter tilläggsisolering..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
fotohasse fotohasse skrev:
Jag har genomfört tilläggsisolering på 2 hus.
Vid båda gångerna så satte dom dit skivor så att ventilationen från takfoten fungerade efter isolering.
En seriös fackman åtgärdar så att ventilationen fungerar även efter tilläggsisolering..
Om man aktivt friskriver sig från ansvar gällande ventilationsförhållanden så är man kanske inte särskilt seriös i åtminstone det avseendet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Så, nu har min pappa insett att detta är något som han bör avstå/avvakta med. Kontaktade därför den lokala chefen och förklarade situationen på telefonsvaren, vilket fick säljaren att ringa upp mig. Han menar på att eftersom det gått mer än 14 dagar sedan min pappa skrev på avtalet så går det inte att ångra, även om de inte gjort någon insats överhuvudtaget än. Argumentet var att de beställt materialet (vad jag förstår är materialet just det som detta företag använder sig av, så inte precis något skräddarsytt specialbeställt).

Jag har dålig koll på avtalsrätt men tänka mig att det juridiskt går för företaget att stå på sig, men tycker att det är magstarkt att hävda den rätten när man ingått avtal med en dement 90-åring. Finns det något man kan göra för att häva avtalet innan något arbete påbörjats?
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.