Entreprenör ska hos oss åtgärda två reklamationer i vårt badrum. Vi har dock ett fel till som vi tagit upp men som vi inte bett dem åtgärda ännu då vi är osäkra på om nyttan uppväger risken. Duschstången är snedmonterad. Den avviker i lod med ca en cm på en meter. (Besiktningsmannen har ej noterat detta i slutbesiktningsprotokollet och vi är nu ganska precis 6 månader sedan slutbesiktning så det är snabba ryck att bestämma sig)

Vi har LIP tätskikt. Bör vi be entreprenör ta bort en platta, fylla igen det gamla skruvhålet, lappa tätskiktet och sedan återmontera platta och duschstången med tanke på plattans placering i badrummet och tätskiktssystem eller är det bara att ta en onödig risk avseende läckage/tätskiktsskada? (Kan tillägga att min fru inte ser att stången är sned medans jag gör det och stör mig som fan på det...)
 
Hur ser infästningsnordningen ut vid väggen?
Det kanske skulle gå att borra ett nytt hål 1 cm ifrån orginalhålet, och sen skruva fast det i samma hål i väggen igen.
 
Joh_81 skrev:
Hur ser infästningsnordningen ut vid väggen?
Det kanske skulle gå att borra ett nytt hål 1 cm ifrån orginalhålet, och sen skruva fast det i samma hål i väggen igen.
Det är ingen dold infästningsanordning utan det synliga är en rund platta med ett utstickande "rör" på som du skruvar igenom in i väggen. I "röret" fäster du sedan också duschstången med en skruv uppifrån. Det är ingen platta bakom täckbrickan såvitt jag vet. Så om man borrar upp ett nytt hål 1 cm från det gamla får man fylla det gamla hålet med siliconfog.
 
S
Syns det väldigt tydligt, eller märker ni det nu bara för att ni synat badrummet? Är det inget som kommer störa massivt så skulle jag inte åtgärdat det pga. risken med tätskiktet.
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
Bild ?
 
Modernt duschhuvud och blandare i en kaklad dusch med vatten som strilar ner, glasdörr synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kromad duschtermostat och reglage med synlig fästdetalj mot kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju inte så att man blir sjösjuk av att titta på det men... Det märks tydligare när du duschar och kommer riktigt nära. Men nej det är ju inte jättetydlig så det är därför vi funderar. Vi går nog i samma tankebanor som SueCia...

Dessutom insåg jag att det nu egentligen är 10 månader sedan slutbesiktning. Besiktningen för ett halvår sedan var en återbesiktning av fel upptagna i just slutbesiktningen. Byggaren kommer nog därför inte vilja gå med på att åtgärda i vilket fall som helst...
 
Det där borde ju gå att ändra och ändå få gamla hålet innanför fästet? Isf trycka in silikon så gamla hålet blir tätt.
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
H
kmartinb skrev:
Det är ju inte så att man blir sjösjuk av att titta på det men... Det märks tydligare när du duschar och kommer riktigt nära. Men nej det är ju inte jättetydlig så det är därför vi funderar. Vi går nog i samma tankebanor som SueCia...

Dessutom insåg jag att det nu egentligen är 10 månader sedan slutbesiktning. Besiktningen för ett halvår sedan var en återbesiktning av fel upptagna i just slutbesiktningen. Byggaren kommer nog därför inte vilja gå med på att åtgärda i vilket fall som helst...
Det du nämner med 6 månader är inget du behöver bry dig om.
besiktning gäller i 10år, du har rätt att ta upp saker lång tid
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
En granne sa faktiskt samma sak härom dagen... Jo det skulle man ju kunna göra. Jag har väl bara inte varit så pigg bara på att ha ett silicontätat hål 'i onödan' i duschutrymmet.
 
Nej, så klart, men bättre ett osynligt hål än sned stång säger jag.
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
Kanske det... Men då bråkar jag nog hellre med entreprenören och försöker få de att byta platta, lappa tätskikt samt fylla det gamla hålet. Jag är lite av pedantiskt perfektionist som vill att allt ska vara dubbelt bättre än perfekt... 😄
 
kmartinb skrev:
Kanske det... Men då bråkar jag nog hellre med entreprenören och försöker få de att byta platta, lappa tätskikt samt fylla det gamla hålet. Jag är lite av pedantiskt perfektionist som vill att allt ska vara dubbelt bättre än perfekt... 😄
Det låter inte så om du vill riskera tätskiktet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kolla att tillverkaren av ert tätskikt tillåter lagning i zon 1 först bara. Har ni kvar kakel från tidigare så ni får samma nyans ?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.