Jag hade tänkt att byta ut en befintlig t-koppling för en toalett i samband med renovering.

Se följande länk för bild
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/67903-dimensionering.html#post463105

Problemet är att jag inte kan bygga upp mer än max 7 cm till (det ska på golvvärme och och klinkers).

Duger rinkabys 4812 (HTP gren 110x88 3 muff) + klosettanslutning 4778 (HTP klosettanslutning) som sedan sågas till rätt höjd?

Blir vinkeln för snäv ändå?
 
det blir bra, det är inte säkert att det bara är att byta, dom ljusgråa röre brukar vara limmade och omöjliga att dra isär, såga försiktigt av och skarva om det (dom sprikker som kex om man sågar för hårt) om golvbrunne ska bytas om den är äldre än 15år och dedära är ca 30 år tror jag

//en som har provat
 
Installationen är 37 år gammal så det är väl dags nu då. :) Något tips för att få bort rören på bästa möjliga sätt? Bara det håller inne vid stammen så är jag nöjd, eftersom resten byts ut bortåt.
 
bara att kappa av på raksträckan mellan muggen ocg stammen,kör med en vanlig såg(fogsvanns) och grada av med en morakniv sedan smörjer du med diskmedel och trycker på nya delarna,

när du köper golvbrunnen, be om att få en "purus platta" till den, det kan vara till stor hjälp för att golvbrunnen ska ligga stadigt, rakt och hjälper snickaren att göra golvet
 
  • Gilla
GEKO
  • Laddar…
Ahh, ok! Tackar för hjälpen!
 
Hmm, jag får det inte att stämma rent matematiskt här. :) Ovankanten av röret som kommer från stammen ligger 100 mm under golvnivå. Toaletten ska sitta ca 700 mm från röret och jag har stora problem att hitta delar som går att kombinera för att inte bygga för högt... Bara grenröret kommer över denna 100 mm gräns. Är det bättre att låta det gamla sitta eller hur göra?
 
Ingen som har nåt tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.