Hej!

Håller på att fixa till en toalett på övervåningen och önskar lite hjälp med dimensionering.

Se bild för hur det ser ut idag.

Från toalett till stam, räcker 75 mm?
Kan man gå ner till 50 mm mellan toalett och brunn för handfat?

Är inte vinkeln mellan toalettavlopp mot den under lite väl 90-gradigt? :) Avloppet fortsätter alltså från toaanslutningen och rakt till vänster mot stammen.

Orsaken till bytet är att golvvärme ska läggas och det bygger upp ca 50-60 mm samt att det är brunn mm från 1970, och dom är väl inte typgodkända längre?
 
  • avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade inte vågat koppla på en toalett där. Framför allt inte pga av att det sitter en T-koppling istället för normala typ Y-koppling. du måste rikta flödet till vänster. Annars kommer du säkert få problem med golvbrunnen.
När det gäller 75/110 rör så bytte jag själv stamdel på 75 rör till 110 i samband av att jag kopplade på toalett.
 
Det har suttit en toalett där i 37 år utan problem, men som sagt så ska det bytas lite, så en vinkling blir det. Är det 110 rör som gäller alltså?
 
110 är standard från toalett. Hur vida det fungerar med 75 rör vill jag låta vara osagt. Man jag valde att byta ut. Var ett enkelt förfarande hos mig då det låg relativt lättåtkomligt i krypgrunden så hos mig var det ingen tvekan om att modifiera.
 
Då får det bli 110. Är det 75 som gäller från handfat då eller räcker det med 50?
 
50 från handfat. 75 från golvbrunnar
 
Ok, då återstår bara kopplingen då... :p
Tack för hjälpen!!!
 
Det finns golvbrunnar med 50 anslutning också, om det är trångt.

Prototypen
 
Men de brukar inte klara att svälja vattnet från badkar, vad jag förstår. Dusch går bra, dock.
 
Det ska bara svälja från ett handfat, brunnen är mer som en livförsäkring ifall att det börjar läcka. Toaletten är nämligen placerad på övre plan. Det leder till en följdfråga dock.

När nya brunnen ska monteras, vilken höjd ska man sätta den på? Om vi kollar på hur lagren ligger så ser det ut såhär...

Bjälklag (befintliga kassetter enligt bild) -> Glespanel med gv -> Spån -> Gips -> (fuktspärr) -> Klinker.

Min tanke är att montera den i höjd med gipset, tänker jag fel?
 
Du bör ju ha lite fall på golvet mot brunnen. Jag föreslår att du monterar brunnen 5 mm över gipset och sedan flytspacklar fall mot brunnen, så att spacklet blir 5 mm tjockt och uppåt.

Fast det bästa tycker jag är att montera brunnen 12 mm över spånet, prima, montera punktsvetsat stålnät och sedan flytspackla på det. Det blir billigare och enklare.

Om du inte tänker bygga med fall kan du sätta brunnen som du tänkt, i liv med gipset (som ska hellimmas med riktigt gipslim, inget annat).
 
Jag har letat efter t-kopplingar (med lite vinkel i början) direkt anpassad för en klosett, men inte hittat någon. Jag har inte mycket att bygga på uppåt, se bilden från toppen av tråden. Så en vinkel + klosettanpassning fungerar inte så bra.

Angående fallet så blir det ett litet fall, men det är bara en toalett som sagt. Brunner är mer en katastrofplan ifall det börjar läcka när jag är på semester eller något.

Usch, man ska inte börja röra i saker och ting. Det blir bara mer jobb! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.