windestal
Fast sambon ska ju inte bara ha 50% av vinsten som din uträkning ger, utan 50% av inköpspriset också (det är ju pga inköpspriset hen har lån). Sambon bör enligt din uppställning alltså får 1 541 tkr (vinst)+ 1 500 tkr ("utköp" ur inköpspriset, eller hur du vill formulera det). Sambons andel skulle alltså vara 3 041 tkr, med ett lån på 1 500 tkr att ta över behöver hen få 1 541 tkr "kontant" också.
För att förtydliga: Att lösa sambons nuvarande lån kan inte räknas av mot vinsten, de ska räknas av mot inköpspriset. Tyvärr ökar detta din väns lånebehov med 1 500 tkr till totalt ca 5,5 miljoner. Om någon bank vill låna ut detta under vännens förutsättningar lämnar jag osagt.

Sen något annat: Du får väl inte dra av kostnader får lagfart, insats och pantbrev, utan ENDAST renovering/förbättringar (av de saker du har med) innan skatten beräknas? Isf ska skatten räknas på 2 350 - 200= 2 150, och blir 473. Sambons andel av vinst blir 2 350 - 375 - 473 = 1 502. Ingen jätteskillnad, men...
 
windestal windestal skrev:
Fast sambon ska ju inte bara ha 50% av vinsten som din uträkning ger, utan 50% av inköpspriset också (det är ju pga inköpspriset hen har lån). Sambon bör enligt din uppställning alltså får 1 541 tkr (vinst)+ 1 500 tkr ("utköp" ur inköpspriset, eller hur du vill formulera det). Sambons andel skulle alltså vara 3 041 tkr, med ett lån på 1 500 tkr att ta över behöver hen få 1 541 tkr "kontant" också.
För att förtydliga: Att lösa sambons nuvarande lån kan inte räknas av mot vinsten, de ska räknas av mot inköpspriset. Tyvärr ökar detta din väns lånebehov med 1 500 tkr till totalt ca 5,5 miljoner. Om någon bank vill låna ut detta under vännens förutsättningar lämnar jag osagt.

Sen något annat: Du får väl inte dra av kostnader får lagfart, insats och pantbrev, utan ENDAST renovering/förbättringar (av de saker du har med) innan skatten beräknas? Isf ska skatten räknas på 2 350 - 200= 2 150, och blir 473. Sambons andel av vinst blir 2 350 - 375 - 473 = 1 502. Ingen jätteskillnad, men...
Tack, tankevurpa grande från min sida.
 
windestal windestal skrev:
Sen något annat: Du får väl inte dra av kostnader får lagfart, insats och pantbrev
Jo kostnader för lagfart och pantbrev är avdragsgilla vid en reavinstbeskattning.

Alltså de kostnader man hade för detta när huset köptes.
 
B BryggareBus skrev:
Inget krav på att använda mäklarnas ofta höga belopp(som anger för att få ev säljuppdrag)
Ett oberoende värderingsföretag ger oftast ett lägre pris på fastigheten. Lämpligt när någon vill bo kvar!
När jag värderade huset inför bodelning så frågade mäklaren vad jag skulle ha den till, jag sa att det var för att jag skulle lösa ut tanten och han sa bara "Ok". Jag antar att om man gör en värdering för att höja lånen så försöker dom trycka mer på positiva saker i värderingen.

I vårat fall hade vi lagt in en mindre summa var av privata medel och sen gemensamma som handpenning, tyvärr var det ju jag som stod för räntorna under alla år, vilket jag inte kunde tillgodoräkna mej.

Jag fick snällt betala halva värdeökningen (minus skatt,arvoden osv), halva insatsen och en jävla massa pengar för lösöret och bilar osv. (som jag hade betalt från början) för att få bort henne.

Lyckligtvis räckte min lön till för att ta över det gamla lånet och låna till biten jag behövde för att lösa ut henne med, och även om det var jävligt surt att beala för allt en gång till så är det ju trots allt så att efter det har huset gått upp i värde markant pga de senaste årens uppgångar så jag är väl vinnare i slutändan ändå.

..Eller ja, hon och jag är fortfarande i konflikt, men i alla fall inte över huset.

En sak är säker, jag kommer ALDRIG mer sätta mej i den situationen igen, att tillåta att någon annan har ekonomisk kontroll/ägande över min bostad. ..Hur överens man än är så KOMMER man få en kniv i ryggen den dagen det tar slut.
 
windestal
H hempularen skrev:
Jo kostnader för lagfart och pantbrev är avdragsgilla vid en reavinstbeskattning.

Alltså de kostnader man hade för detta när huset köptes.
Men inte kan väl insats vara avdragsgill iaf?
 
windestal windestal skrev:
Men inte kan väl insats vara avdragsgill iaf?
Definitivt inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.