Mikael_L
Tomas J skrev:
men är det någon som vet vad som krävs för takbjälkarna.

Hej, du har snözon 2,5 eller 3 antar jag.

karta.jpg


http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=209&contextPage=1465

Ger vid handen att du behöver vanligt, men fint och rakt, brädgårdsvirke i dim 45x220 och bjälkarna i cc600.

ps, om det inte är ett bostadshus, utan någon bod där man endast tillfälligt vistas i under snöperioden skulle jag själv våga sätta dessa bjälkar i cc1200.
Jag tyckte ärligt talat att det var rätt rejält tilltagen dim för en ved och förråds-bod.
 
Redigerat:
Mikael_L
Tomas J skrev:
Nu har jag börjat gräva för plintarna men vill bara kolla så jag fattat det rätt innan jag bestämmer antalet plint.
Det ät ok att köra med 45x175 på både bärlina och golvbjälkar om jag tolererar lite svaj i golvet. Med den dimensionen så är det ok att sätta plintarna med 2m mellanrum.

Rätt uppfattat?
Det verkar helt OK.
Jag skulle skippat den mittersta plinten som du funderar på längs kortsidan.
De gör ärligt talat ingen nytta ifall du inte samtidigt sätter en bärlina i mitten under boden.
 
Jag bygger just nu ett förråd/uterum (endast sommartid) på 3x5m och har pulpet tak. Andvänder mig av 2x5" (45x120) de sitter ca 40cm CC. Rätt eller fel är frågan men jag hade ett antal över så därför blev det så. Slänger upp nån bild imorn.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Hej, du har snözon 2,5 eller 3 antar jag.

[bild]


[länk]

Ger vid handen att du behöver vanligt, men fint och rakt, brädgårdsvirke i dim 45x220 och bjälkarna i cc600.

ps, om det inte är ett bostadshus, utan någon bod där man endast tillfälligt vistas i under snöperioden skulle jag själv våga sätta dessa bjälkar i cc1200.
Jag tyckte ärligt talat att det var rätt rejält tilltagen dim för en ved och förråds-bod.
Ja du, det var betydligt grövre än vad jag hade räknat med.

OM det var ditt bygge, vad skulle du välja om du skulle sätta reglarna cc600, och som sagt det är en vedbod och redskapsbod vi pratar om.
 
Mikael_L skrev:
Det verkar helt OK.
Jag skulle skippat den mittersta plinten som du funderar på längs kortsidan.
De gör ärligt talat ingen nytta ifall du inte samtidigt sätter en bärlina i mitten under boden.
Trodde det skulle vara bra att med lite extra stöd påkortsidorna men nu när du säger det så låter det som sagt helt onödigt. Har redan grävt hålen så får se om jag sätter dit en plint ändå nu när grovjobbet redan är klart:)
 
hjerpe skrev:
Jag bygger just nu ett förråd/uterum (endast sommartid) på 3x5m och har pulpet tak. Andvänder mig av 2x5" (45x120) de sitter ca 40cm CC. Rätt eller fel är frågan men jag hade ett antal över så därför blev det så. Slänger upp nån bild imorn.
Det vore jättesnällt med ett par bilder för jag har haft svårt att hitta bilder på bodar med pulpettak.

OT. Går det att citera fler inlägg i samma svar? Jag kommer då inte på hur, så jag har nu fått skriva 3 olika svar för att kunna få med citat.
 
Mikael_L
Tomas J skrev:
Ja du, det var betydligt grövre än vad jag hade räknat med.

OM det var ditt bygge, vad skulle du välja om du skulle sätta reglarna cc600, och som sagt det är en vedbod och redskapsbod vi pratar om.
Det är ju inte så fantastiskt stor prisskillnad på 170, 195 och 220mm reglar och själv ogillar jag att chansa alltför flagrant så jag skulle nog helt enkelt kört med 45x220 i cc1200.
Och det är ju billigare än någon smäckrare dimension men istället på 600cc ... :)
 
Boden jag byggde är i alla avseenden kraftigare än de två bodar jag rev. Jag använde 45x95 under råsponten. CC 1100 om jag minns rätt. Förvisso har jag mindre spännvidd än du och antagligen mindre snö också, men normen för bostadshus måste väl även vara gjord för att tåla betongpannor? Byggmarknadsbodarna jag tog materialet ifrån hade en 45x95 i taknocken som enda bärande i taket. Kraftigare än så torde vara lämpligt, men 45x220 CC 60 låter mycket överdimensionerat.

Erik
 
Jag bidrar med några bilder på mitt bygge som är 3x5m och 3x2m extra "trall"
Återstår panel inne i "ute rummet", klä in takfot, vindskivor och en del målning..!
 
  • DSC04136.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC04151.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC04169.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC04170.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC04173.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:
Och det är ju billigare än någon smäckrare dimension men istället på 600cc ... :)
Jo, det har du ju rätt i.
Anledningen till att jag funderar på cc600 är för att på vedboddelen så ska jag inte ha något undertak utan bara sätta läkt(38x90) på takbjällkarna och sen plåt precis som hjerpe gjort. Kan man göra så om man kör med cc.1200 på takbjälkarna?

Tack hjärpe för fina bilder.
 
Bara lite målning kvar nu!
 
  • frigge_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Tomas J skrev:
Jo, det har du ju rätt i.
Anledningen till att jag funderar på cc600 är för att på vedboddelen så ska jag inte ha något undertak utan bara sätta läkt(38x90) på takbjällkarna och sen plåt precis som hjerpe gjort. Kan man göra så om man kör med cc.1200 på takbjälkarna?
Det borde vara möjligt. Det beror givetvis en del på ccavståndet för läkten, spikar du dom tätt ihop blir det ju mycket kraftigare än ett råspontstak i 21mm tjocklek.
Annars kan man väl gå upp lite i dimension, 45x45 är säkert billigare också än 38x90. Kanske 45x70 förresten, för att få lite mer anliggningsyta.
 
Mikael_L skrev:
Det borde vara möjligt. Det beror givetvis en del på ccavståndet för läkten, spikar du dom tätt ihop blir det ju mycket kraftigare än ett råspontstak i 21mm tjocklek.
Annars kan man väl gå upp lite i dimension, 45x45 är säkert billigare också än 38x90. Kanske 45x70 förresten, för att få lite mer anliggningsyta.
38x90/95 har jag mycket av från de emballagelådor jag slagit isär så därför tänkte jag använda dessa även som bärläkt. Har ju tänkt använda detta även till väggreglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.