injonil skrev:
Jämför du med att byta takboard med att ha kvar papp och råspont? Lite udda jämförelse tycker jag nog...
Nej injonil, jag menade som jag skrev: bärläkt, ströläkt och papp.

//KoW
 
20k extra låter mera lagom ja. Tycker det är lite taskigt av LB-hus nästan, varför ska det vara så himla dyrt med råspont?
 
Har själv inte ställt frågan om byte till råspont, vi skriver på om ett Classic 185 med oinredd övervåning i morgon. Får ta och höra efter.

Iaf, ställer ett tak av board några speciella krav vid isolering av taket? ( vilket jag tänkte "göra själv" efter vi flyttat in )

Någon som isolerat dylik övervåning?
 
KnockOnWood skrev:
Nej injonil, jag menade som jag skrev: bärläkt, ströläkt och papp.

//KoW
Isf är det väl ganska enkelt; board är billigare vad gäller BÅDE material och arbete vilket gäller både vid nyproduktion och renovering.
 
eran skrev:
Iaf, ställer ett tak av board några speciella krav vid isolering av taket? ( vilket jag tänkte "göra själv" efter vi flyttat in )

Någon som isolerat dylik övervåning?
Jo, det är här jag anser att board har sina klara nackdelar. Board är inte platt som råspont och tar därför plats som minskar isoleringen. Hur mkt boarden hänger kan variera och det är därför svårt att få en bra luftspalt överallt. Boarden kan också komma att hänga mer med åren och därmed minska luftspalten. Det går inte heller att spika/skruva underifrån i boarden vilket kan vara till hjälp om man vill bygga luftspalten själv.

Dessutom försvårar board vid takutsprånget när man lägger insektsnätet vid själva takläggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.