Jag har säkert missförstått/missat något, och det kanske inte alls gäller för högspänningsledningar. Dessutom var det nog fel att använda ordet strömfält. Men hittade nedanstående på nätet som kanske refererar lite till vad jag minns att dom pratade om vid vår arbetsplats.
Magnetiskt växelfält (nT) (det man normalt mäter?????)
Elektriskt växelfält (V/m)
http://www.fagerhult.se/products/technical-info/documents/FAGERHULT_elektromagnetiska-falt.pdf
Elöverkänslighet skall tydligen vara kopplat till det elektriska fältet (V/m)
http://www.viivilla.se/sakerhet-och-skador/elektriska-vaxelfalt--en-halsorisk.aspx
http://130.28.2.132/Publications\ITE_T134\ITE_T134.pdf
 
John J skrev:
Tycker detta är svar nog.

:)

[länk]

Jag med den "vetenskapliga" länken så är väl diskussionen över ? ;)

/K
 
J
klaskarlsson skrev:
Jag med den "vetenskapliga" länken så är väl diskussionen över ? ;)

/K
hade i alla fall inte velat utsätta min barn för det varje dag.
 
John J skrev:
hade i alla fall inte velat utsätta min barn för det varje dag.
Då hoppas jag att du varken har trådlöst nät till datorn hemma (och har slagit av det på ev. bärbar dator) samt inte ngn DECT telefon, och inte heller talar i mobiltelefon alltför mkt ?

Förvisso är mobiltelefonprat mer momentärt - i standby utvecklar den inte mkt radiostrålning och förvaras dessutom längre från kroppen - men ändå...

En tänkvärd sak vad gäller cancerformer i modern tid är att vi numer stoppar i oss betydligt mer "skit" än förut. Tittar man lite i maten innehållsdeklarationer, och funderar lite över skälen till att "smör" (som borde bestå av grädde och salt) innehåller över ett dussin ingredienser i vissa fall - så tror jag att vi har en bra ledtråd till ökad ohälsa, iaf i många av fallen.
men visst kan det vara en kombination - dock: Man har ganska bra koll på vilken direktverkan magnetfält har på kroppen - långtidsverkningarna debatteras förvisso fortfarande. Men vetenskapligt finns inte några starka belägg för skadeverkningar vid lägre nivåer.

Rapport från FAS finns bla här:
http://www.fas.se/fas_shop/ItemView.aspx?id=1540

/K
 
En försiktighetsprincip är väl rimlig här. Kraftledningarna ger oss till skillnad från de flesta andra trådlösa teknikprylarna en kontinuerlig exponering.
 
MathiasS skrev:
En försiktighetsprincip är väl rimlig här. Kraftledningarna ger oss till skillnad från de flesta andra trådlösa teknikprylarna en kontinuerlig exponering.
Det är helt sant - och jag drar mig också för att köpa hus precis intill kraftledningarna - av många anledningar.
1. Försiktighetsprincipen - har man annat alternativ så känns det bättre.
2. Huset kan bli svårsålt
3. Det låter, brummar och kan knäppa&spraka vid fuktig väderlek.
4. Utsikten är inte direkt vacker över fackverksmasterna :)

En liten bit bort så är det ok dock - och mobilmaster har jag inte ngt emot alls.

/K
 
J
klaskarlsson skrev:
Då hoppas jag att du varken har trådlöst nät till datorn hemma (och har slagit av det på ev. bärbar dator) samt inte ngn DECT telefon, och inte heller talar i mobiltelefon alltför mkt ?

Förvisso är mobiltelefonprat mer momentärt - i standby utvecklar den inte mkt radiostrålning och förvaras dessutom längre från kroppen - men ändå...

En tänkvärd sak vad gäller cancerformer i modern tid är att vi numer stoppar i oss betydligt mer "skit" än förut. Tittar man lite i maten innehållsdeklarationer, och funderar lite över skälen till att "smör" (som borde bestå av grädde och salt) innehåller över ett dussin ingredienser i vissa fall - så tror jag att vi har en bra ledtråd till ökad ohälsa, iaf i många av fallen.
men visst kan det vara en kombination - dock: Man har ganska bra koll på vilken direktverkan magnetfält har på kroppen - långtidsverkningarna debatteras förvisso fortfarande. Men vetenskapligt finns inte några starka belägg för skadeverkningar vid lägre nivåer.

Rapport från FAS finns bla här:
[länk]

/K
En enorm skillnad på magnetfält vid WLAN, DECT och 400kv.

Sedan gäller ju alltid regeln att "Strålningen avtar med kvadraten på avståndet."

klaskarlsson skrev:
Det är helt sant - och jag drar mig också för att köpa hus precis intill kraftledningarna - av många anledningar.
1. Försiktighetsprincipen - har man annat alternativ så känns det bättre.
2. Huset kan bli svårsålt
3. Det låter, brummar och kan knäppa&spraka vid fuktig väderlek.
4. Utsikten är inte direkt vacker över fackverksmasterna :)
Exakt mina åsikter, tack!

klaskarlsson skrev:
En liten bit bort så är det ok dock - och mobilmaster har jag inte ngt emot alls.

/K
Även med mobilmaster gäller avstavningsregeln ;)
Exakt mina åsikter, tack!
 
Redigerat av moderator:
Bumpar den här tråden.
Är det någon som vet om det finns REGLER på hur nära en 400kV kraftledning ett bostadshus får byggas?
Jag har hört lite olika rekommendationer och ffa. att det rekommenderas olika på olika ställen.

Tacksam för hjlälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.