Om man har barn så kan en nackdel vara den ständiga oron över att ungarna drattat i vattnet.
Grannpojken och hans kompis, bägge fem år, smög sig en dag ner till båtbryggan och trillade i men lyckades ta sig upp trots att de inte kunde simma och inte bottnade. Kom sedan hem genomblöta till mamman ...

Nu är våra barn så stora och de kan bägge simma ... det är ljuvligt att kunna släppa iväg dem ner till sjön för ett litet morgondopp eller en roddtur med jollen. Eller ett stilla kvällsfiske.
Vi har såklart medvetet tränat barnet till vattenvana.
Vi bor i södra Sverige men eftersom vi har en (pust) klippbrant på 16 möh upp från stranden så tror vi inte att själva huset kommer att ha problem med havsnivåhöjningen, däremot kommer vi att ha svårt att ta oss till jobbet om vattnet stiger en dryg meter.
Och vad gäller vinden kan jag bara hålla med, det gäller att inte placera inluftsventilerna i sydväst ...
 
Mitt hus står ca 30 m från en vik till Östersjön. Det blåser rätt mycket men har inte noterat att fasad eller metaller blir angripna. Inte så mycket salt på ostkusten.

Jag hade absolut tänkt mig en pool från början men tänkt om nu. Vinden gör att det väldigt sällan blir den tryckande värmen som det kan bli i mer skyddade lägen. Det gör att man sällan känner behov av att svalka sig. Jag tycker oftast det är för kallt att bada sjön.

Har traryd treglasfönster på hela gaveln och de ljudisolerar så mycket att jag måste öppna dörren för att ta reda på om det blåser mycket. Jag märker det inte inomhus. En fördel är också att man kan lägga ut sjövärmeslang till värmepumpen vilket fungerar mycket bra och är billigt.

Annars skulle jag kunna tänka mig att bo ett par hundra meter ifrån stranden med tillgång till båtplats. Utnyttjar inte själva stranden så väldigt mycket ändå. Det viktigaste är att ha utsikten över vattnet. Mycket lugnande.
 
Erfarenheter från sjötomt i Skärgården:
Det blåser,
Det luktar blää från havet,
Tidsvatten har blivir fruktansvärt hög de senaste åren (=halva gräsmattan under vatten och is),
Fasaden måste målas om oftare,
Skön utsikt.

EDIT: Glömde bort: allt skräp som kommer ut på stranden.
 
Bor just nu i ett hus vid havet (Östersjön) och bygger hus vid havet. Det nya huset bygger vi dock betydligt längre bort från vattnet än vad det första ligger...så kul är det inte när det blåser väst-nordväst i november...
Det som är mest påtagligt är väl att det allt som oftast blåser när man vill vara ute på gården, det blir sällan tryckande varmt och är snabbt kallt att vara ute såväl höst som vår. Innomhus märker man ju förståss inte så mycket. Dock tror jag nog att värmepumpen tvingas tuffa på en del extra för att kompensera för vindens avkylning. Men visst är det vackert med sjöutsikt och förmånen att kunna ha båt och badstrand(som jag för övrigt badat vid tre gånger denna kalla sommar ;)...det är väl kanske just det att man vill ha det man inte har och sedan när man har det så liksom vänjer man sig och nyttjar det inte på samma sätt...).
 
Jag måste få erbjuda en lite annan bild än de senaste 2 inläggen. Jag bor på sjötomt vid Mälaren (så inte ett hav som frågeställaren undrade om, men borde finnas liknande havsvikar), och mina erfarenheter (jämför först med maggiem):

Det blåser inte speciellt mycket. Vi skyddas av en ås västerut (så Mälaren är bara ett smalt sund på kanske 20 meter ditåt) och det blåser ju oftast västerifrån, speciellt när det blåser mycket. Vi har sjön åt söder, så även norrifrån har vi skydd av vinden då det lutar uppåt där och finns hus och skog ditåt. Så nordlig vind och västlig vind är vi rätt bra skyddade från. Sämst skyddade är vi från sydsydostlig vind, men den är sällan elak eller kall.

Det luktar inget

Tidvatten existerar inte

Fasaden är putsad

Skön utsikt (vi hade samma erfarenhet på en punkt!)

Och nu jämföra med Alsti18:

Iår, liksom alla år, så badade jag nästan varje dag från någon gång i maj till någon gång i augusti. Fyra månader av 12 är alltså badmånader. Tryckande varmt blir det dock på sommaren, men nog lite mindre tryckande än inåt land.

Det har man dock igen av att det är klart mildare under det kalla halvåret, vilket inte bara gör att mornarna blir lite skönare, när man går till bilen i -8 istället för -14 som det kan vara på barnens dagis samma dag, 1 mil inåt land, utan dessutom gör att man kan odla helt andra växter än de kan inåt land.

Dessutom har man nytta av sjön året runt. Bad och båt på sommaren, Ispromenader, långfärdsskridskor, skoter, skidåkning, vad man nu gillar, på vintern. På vintern blir tomten mycket större genom att man fortsätter ut på sjön...
 
Aha, jag måste säga att jag har bytt mina erfarenheter från Östersjö till liten insjö och nu är de likvärdiga dina. :cool:
Med andra ord - sjötomt? Ja! Men helst vid insjö och inte havet.

Och glömde just en fördel med sjötomt: egen skridskobana, kan bli hur stor som hels om man kör med en snöslunga.
 
Jag bor vid Östersjön numera, och jag gillar det inte alls. Har inte utsikt över havet såvida jag inte klättar upp i nån av tallarna bakom huset, så det roliga går bort.

Fint väder kommer oftast österifrån på sommaren, så temperaturerna går sällan upp till riktig härlig sommarhetta då det är vi på kusten som får ta den kalla havsluften och förvärma upp den åt er längre in i landet. . Och blir det mot förmodan riktig värme i luften så är det svinkallt i vattnet så man inte vill bada, och är det mot alla odds jättevarmt en längre tid så vattnet värms upp, ja då blir det gegga i vattnet.

Några fördelar? Ja, man kan ju fiska giftig fisk, men den blir alltmer sällsynt. Sen är det ett stort nöje att betala högre fastighetsskatt för något som bara är värdelöst. Men visst, man kan ju ta sig nånstans där det är öppet vatten och stå och glo på horisonten och känna storheten, men så jävla kul är det inte. :)
Men en sak som är bra på riktigt är att jag upplever det som att det är mindre molnighet och mindre nederbörd, men jag kanske inbillar mig.

Hade sommarstuga vid Hjälmaren förut, det var minsann fint det! Rena paradiset. Riktigt stor, men ändå väldigt grund sjö, så vattnet blev fantastiskt varmt redan efter ett par dagars värme. Fullt med god och giftfri fisk i vattnet. Och vilka solnedgångar! Och härligt varmt inlandsklimat.

Nä, satsa på någon av de stora sjöarna säger jag.
 
  • Gilla
Ljudfjollan
  • Laddar…
Men Roger, bodde inte du i Tunaberg? Där är det ju fint på sommaren. Har själv tillbringat mycket tid där eftersom "halva släkten" är Tunabergare.

Själv är jag uppvuxen i Oxelösund, också vid havet, och nu bor jag vid havet igen, fast långt norrupp, i Hälsingland. Om jag vrider på huvudet så ser jag en fyr skymta mellan träden.

Det kan säkert finnas fördelar med att bo vid större insjöar också, men jag gillar det här mer friska man får vid havet.
 
Tunaberg är väl inte bara Koppartorp och därikring..? Det är väl allt mellan Buskhyttan och Nävekvarn och ut mot havet vad jag förstått det som. Själv finns jag åt Buskhyttehållet, men inte i själva Buskhyttan, tack gode gud. :)

Om du är uppvuxen vid havet så kan jag förstå att du tycker om det, själv tillbringade jag min barndom vid en insjö, och det är där mitt hjärta finns. Snyft. ;)

Jag kom på en annan härlig "fördel" med att bo vid östersjökusten, och det är att husbocken trivs som fisken i vattnet. Många härikring som fått besök av den lille gynnaren..
 
Jag bor ca 150 m från havet i Böste och gillar läget skarpt. Finns många av grannarna som tycker för nära havet är störandet för det idoga porlandet medan andra tycker för nära kustvägen är störande. Mitten av de två torde vara den gyllene medelvägen.
 
kalle-kalle skrev:
Någon med erfarenhet att bo nära havet en si så där max 200-300 meter i från. vad har ni för positiva respektive negativa erfarenheter utav de?
Har en sjötomt i Sthlms skärgård på ca 1ha. 2 våning trävilla på 170 kvm ett hus för båten och ett badhus. håller på att bygga en 15x3m lång brygganläggning nu. den enda nackdelen är väl att det tar tid att sköta tomten.
 
C
Vi bor 5 (!) meter från vattnet i söder o öster. Huset, Villa Soludden, (smaka på det Ni....) ligger vid en insjö 7 km från kusten,sjön är 7 km lång o cirka 5 km bred,när det blåser rakt söderifrån är det bra tryck på fasaden.

Vad jag egentligen vill komplettera alla svar med är: Välj INTE de nya supertäta fönsterpartierna.... Du kommer att få kondens som gör att Du tar bort Din förhoppningsvis fina utsikt...

Carra
 
Hemmakatten
Ingen risk för vattenhöjning, eller? Tänker på klimatprognoserna man läst om.
 
C
Nej ingen risk för vattenhöjning.... av olika skäl..... nivåskillnad från tomten till vattenytan "normalt" cirka 1,8 m, i år är det cirka 2,6m och går dessutom att reglera, vi äger dessutom en del av sjön....

carra
 
Vi bor ca 100 meter från vattnet (östersjön). Vi bor längst in i en vik med jättefin utsikt. Det går inte så mycket vågor inne i viken så det är inte så mycket störande ljud. Det går en liten skogsremsa mellan oss och vattnet men de tidigare ägarna hade som tur var gallrat ut ordentligt så vi ser rakt ut mot finland. Det var kommunens mark så det var skönt att slippa göra en nattlig komandoräd själv. För två veckor sedan var kommunen själva ute och gallrade ytterligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.