Gynteri
Borje88 skrev:
Tror inte dom menade att enbart golvtempen gick up 10 grader utan troligtvis gick resten av rumstempen upp också!?
När jag installerade mina fläktar så gick rumstempen upp 5 grader med samma inställning på värmen.
Oavsett vad som gick upp så är siffran ändå orimlig. Mitt bästa råd om man får sådana effekter är "Riv skiten!" :cool:
 
Inte orimligt med sådan effekt med fläktar på elementen, vad tror du det säljs fläktkonvektorer för?
Det låter ju mer rimligt att riva skiten ;).
 
storkarp skrev:
Fläktarna ger väl i princip samma effekt som att byta till större radiatorer d.v.s. lite bättre verkningsgrad om man har flytande kondensering på värmepump. Jämför denna besparing med elförbrukningen på fläktarna. Fläktarna i sig värmer också men endast med COP 1,0 vilket är uselt.
Får bli mycket större radiatorer då, blir ju en rejäl effekt ökning av att sätta fläktar på elementen. Kollar du med en ÅF på värmepumar så tror jag att en sänkning på vattentempen med 10 grader bör göra ganska mycket på verkningsgraden? Fläktarna drar inte mer än 0,5W/st så det blir inte så hög elförbrukning.
 
Borje88 skrev:
Hej Indus!!!
Skrev bara vad som gäller hos mig, jag kan ju inte säga att det blir samma resultat hos alla andra som köper den oavsett förutsättningar... jag kan ju inte hjälpa att du ev inte har fått samma besparing hos dig med dina fläktar??? sitter ju inte å hittar på en massa utan skriver bara faktan som jag har fått fram hos mig...
Lite siffror från i vintras(förbrukning i antal säckar, ny/gammal):
Okt 28/32, Nov 42/48, Dec 49/55, Jan 53/64, Feb 48/53, Mar 34/42, Apr 10/14.
Fick inte du sänka framledningstempen hos dig när du satte dit dom eller lät du bara värmen stiga i rummet?
Har inte tänkt å lura någon annan men när någon ber om åsikter om en produkt ska man då inte ge den åsikt och erfarenhet man har?!?! sen får väl var och en bilda sig en egen uppfattning utav alla åsikter å inte bara en.

Mvh
Nej du kan verkligen inte hjälpa att jag inte gjorde samma besparing som du. Ber om ursäkt om du trodde att jag trodde det.
Jag köpte fläktar för att slippa montera fler element utan någon som helst illusion om att jag skulle spara pengar.
Behövde inte sänka framledningstempen eftersom jag har termostater på elementen, de stänger när inställd temp har uppnåtts i rummet.
Jag tackar iallfall för inlägget, nu tror jag att folk har betydligt lättare att få en vettig uppfattning om dina besparingar och förbättringar.......det som var meningen...
 
Förklarar ju en del varför du inte har sparat nått!!!
Vet hur en termostat fungerar och vad den är till för men ett väl injusterat system gör att termostaterna inte behöver mer än finjustera värmen i rummet som i kombination med rätt flöden och låga framledningstemperaturer sparar energi...
 
Mycket åsikter, det är bra.

Slänger ur mig en tanke. Visst man ökar massflödet av luft genom elementet, men man ökar troligtvis även flödet förbi fönstret. Vad händer där, jo även där blir det forcerad konvektion.
Kan det tala emot? Eller väger vinsten (om det blir någon) upp mot ökad kylning av luften mot fönstret?
 
Får bli mycket större radiatorer då, blir ju en rejäl effekt ökning av att sätta fläktar på elementen. Kollar du med en ÅF på värmepumar så tror jag att en sänkning på vattentempen med 10 grader bör göra ganska mycket på verkningsgraden? Fläktarna drar inte mer än 0,5W/st så det blir inte så hög elförbrukning.
Jag testade lite primitivt med en fläkt till en radiator i uthuset. Det är det enda stället där den utlovade effekten av fläktarna hade varit lönsamt. Jag satte upp en vanlig fläkt på ca 30 watt och blåste in luften längs med radiatorn. Detta borde med god marginal motsvara elementfläktarna. Tyvärr kunde jag inte ens måta upp en enda grad i temperaturskillnad. Inte ens fläktens egna 30 watt kunde mätas. Det var 14 grader innan och hade jag lyckats höja till 16 hade jag varit nöjd. Jag har naturligtvis inga termostater eller annat som kan vara förklaringen. Frammatningen till radiatorn låg troligen på ca 27 grader och returen på ca 22 grader (mätte ej detta)
 
  • Gilla
alfwik
  • Laddar…
Om man sätter en fläkt under ett element i en bostadsrätt så behöver jag inte räkna på besparing. Får jag då högre temperatur i rummet. Funderar på badrummet som är lägenhetens kallaste rum. Är det lönsamt att köpa eller bygga själv.
 
Mikael_L
Fläkten kan inte spara någon energi (så elräkningen blir lägre) men däremot kan fläkten hjälpa till att få ut lite mer värmeenergi från radiatorn.
Så om någon annan står för uppvärmningskostnaden (hyresvärden) så kan fläkten bidra med något mer värme i rummet, utan att det kostar den boende något.

Om det blir mycket?, om det blir ens märkbart? ... tja, ingen aning, typ.
Ju varmare radiatorn är desto mer ger det, så har man ett lågtemperatursystem märker man kanske ingen skillnad.
 
  • Gilla
alfwik
  • Laddar…
B
A alfwik skrev:
Om man sätter en fläkt under ett element i en bostadsrätt så behöver jag inte räkna på besparing. Får jag då högre temperatur i rummet. Funderar på badrummet som är lägenhetens kallaste rum. Är det lönsamt att köpa eller bygga själv.
El I badrummet lär du ta hjälp av elektriker för att få till utan risk för elchock.

En fläkt på elementet kan ge högre temp ja, men ingen energibesparing.
 
  • Gilla
alfwik
  • Laddar…
harry73
Kul med 10 års trådlyft.
Visst kan det ge energibesparing under vissa omständigheter.
Ett exempel är att man har en värmepump som värmer ett vattenburen värmesystem.
Ventilatorerna gör att man får ur samma energi vid lägre framledningstemperatur ( på samma sätt som större radiatoryta)
Lägre framledningstemperatur gör värmepumpen effektivare.
Men ovanstående skrev jag också för 10 år sen
 
  • Gilla
Peder Sjöström och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.