Vi kan ju inte låsa in ungarna eller sätta två meter högt stängsel runt tomten. De måste få använda vägen när de tar sig till kompisar, cyklar och annat. Precis som barn gjort i alla tider. Det är inte E4:an eller ens genomfartsleder vi snackar om utan villagator. Tycker inte heller om att blomlådorna skall behövas, men det gör de tyvärr allt som oftast.
 
Carl_Elvis skrev:
Nu är ju hela idén med dylika farthinder att man ska köra långsammare. Inte att försöka bibehålla hög hastighet medan man låtsas att blomlådorna är chikaner på Monza-banan. ;)
Har man problem att upptäcka lekande barn för att blomlådorna stjäl all uppmärksamhet trots att man sänkt hastigheten, ja då ska man nog överväga att skicka tillbaka körkortet till Transportstyrelsen.
"Försämrandet" av våra gemensamma vägar får nog tillskrivas de som har svårt att visa hänsyn till andras säkerhet, vilket får som följd att många vill ha sådana här säkerhetssystem, för att skydda sig själv och sina nära.
Och varför sänker man hastigheten då? För att undvika att köra på blomlådorna såklart. Om inte blomlådorna krävde uppmärksamhet skulle man inte behöva sänka hastigheten. Ta motorväg. Där får man köra snabbt för att det finns väldigt få distraktioner som t.ex. blomlådor och rondeller. Dessa vägar är enligt din logik livsfarliga. I verkligheten är de de mest säkra vägarna och det händer flest olyckor i tätbebyggt område. Trots låg hastighet.

Ang. uppmärksamhet. Övergångsställen efter rondeller är de mest farliga. Orsaken är att uppmärksamheten läggs på rondellen och inte på övergångsstället efter. Detta får man t.o.m lära sig under körkortsutbildningen. Har man glömt denna princip kanske man skulle klippa sitt eget körkort och börja åka buss istället ( om de kommer fram mellan blomlådorna) wink.gif



"Många" vill ha sådana här säkerhetssystem utanför sin EGEN gata. Tror jag ska ställa ut lite blomlådor på huddingevägen som går förbi vårat hus. Det är nog inte många som skulle uppskatta min omtanke för mig själv och min familj. De äger trots allt vägen lika mycket som jag.
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Nerre skrev:
Det är såklart inget problem. Problemet är de som snittar 30, eftersom de toppar mycket mer än 30.
Det har vi fixat med fler blomlådor på vår gata.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag avskyr dessa "blom" lådor med, vi har ett helt gäng sånna i kvarteret, dels går det inte odla blommor i dem pga att botten saknas.
Detta gör att dem är tämligen lätta att flytta runt lite hur man vill, vilket gör iaf att de varannan dag står helt olika placerade, och dessutom felplacerade då man vid flera lådor tvingas ut i gruset utanför vägen då någon satt blomlådan i mitten på körbanan och sen fyllt upp hela ena körfältet med massa skit från trädgården som man inte orkar göra färdigt.

Placerar man dem RÄTT och ger f** i att flytta dem efter eget bevåg så gör dem så klart nytta, men när de flyttar på sig flera meter varannan dag osv så orsakar dem med förtret än nytta, här på gatan får man ju gå hela gatan igenom och flytta på alla lådor varje gång man får någon leverans med lastbil, för att sedan flytta tillbaka alla lådor när lastbilen kört iväg.

På vintern är det ju ett rent helsike med dessa lådor, alla får ju köra slalom och efter ett tag så blir det snorhalt i dessa spår.

Jag har iaf svårt att tro att kommunen har gett tillstånd till dem att ställa trälådorna mitt i vägen, de ska väl snarare stå placerade längs med kanterna på vägen.
Vore ju väldigt enkelt att måla fyrkanter på gatan där lådorna ska stå och sen faktiskt plantera blommor i dem så att det helt enkelt inte går att flytta dem hur man vill, står dem rätt placerade så kommer ju även lastbilar förbi dem.
 
il_duce skrev:
Övergångsställen efter rondeller är de mest farliga. Orsaken är att uppmärksamheten läggs på rondellen och inte på övergångsstället efter. Detta får man t.o.m lära sig under körkortsutbildningen.
Det är nog alla överens om (man får ju trots allt lära sig det på körkortsutbildningen.

Men nu går det inte riktigt att jämföra en rondell med allt vad det innebär med en lätt vänster-högersväng. Klarar man inte av en sån manöver utan att tappa fokus så gör nog en blomlåda varken till eller från.

Barn behövs. Utan dem kommer det inte finnas någon som betalar in dina pensionspengar när du behöver dem. Inte heller skulle det finnas någon som torkar dig i ändan när den dan kommer. Som tack tycker jag gott du kan offra några sekunder om dagen.

Man kan såklart fundera på om blomlådor gör till eller från för säkerheten. Men då hjälper det inte att sitta på ett forum och vädra sina färgade åsikter. Då måste man ta till forskning. Det kan ju mycket väl vara så att de leder till fler olyckor men färre dödsolyckor till exempel.
 
Redigerat:
il_duce skrev:
Och varför sänker man hastigheten då? För att undvika att köra på blomlådorna såklart. Om inte blomlådorna krävde uppmärksamhet skulle man inte behöva sänka hastigheten. Ta motorväg. Där får man köra snabbt för att det finns väldigt få distraktioner som t.ex. blomlådor och rondeller. Dessa vägar är enligt din logik livsfarliga. I verkligheten är de de mest säkra vägarna och det händer flest olyckor i tätbebyggt område. Trots låg hastighet.

Ang. uppmärksamhet. Övergångsställen efter rondeller är de mest farliga. Orsaken är att uppmärksamheten läggs på rondellen och inte på övergångsstället efter. Detta får man t.o.m lära sig under körkortsutbildningen. Har man glömt denna princip kanske man skulle klippa sitt eget körkort och börja åka buss istället ( om de kommer fram mellan blomlådorna) [bild]



"Många" vill ha sådana här säkerhetssystem utanför sin EGEN gata. Tror jag ska ställa ut lite blomlådor på huddingevägen som går förbi vårat hus. Det är nog inte många som skulle uppskatta min omtanke för mig själv och min familj. De äger trots allt vägen lika mycket som jag.
Ojdå! Råkade visst tacka för ditt inlägg. Går inte att otacka. Nåväl, vi får väl se det som tack för debatten.
Längre än så här kommer vi nog inte, när du jämställer farthinder med rondeller i komplexitet.
 
il_duce skrev:
Ta motorväg. Där får man köra snabbt för att det finns väldigt få distraktioner som t.ex. blomlådor och rondeller.
Nej, det som gör motorväg säker är inte avsaknaden av distraktioner (det sitter gott om reklamskyltar och skit längs motorvägarna). Det som gör en motorväg säker är:

1. Inga korsningar
2. Separata vägbanor för vardera ritning (går inte att komma över i mötande körfält)
3. Förlåtande trafikmiljö (kör man av vägen så finns det inget farligt att köra in i)
4. God sikt (inga häckar som skymmer)
5. Avsaknad av fotgängare och cyklister
 
Carl_Elvis skrev:
Ojdå! Råkade visst tacka för ditt inlägg. Går inte att otacka. Nåväl, vi får väl se det som tack för debatten.
Längre än så här kommer vi nog inte, när du jämställer farthinder med rondeller i komplexitet.

Vad nu? Går det inte att "sluta gilla"? Jag har aldrig använt den funktionen, men jag har sett att den finns.
 
Jag älskar blomlådor då jag tycker att de är mycket finare i ett villaområde och skapar mer trivsel än vad andra farthinder gör. Tyvärr har vi inga i vårt område. Det finns många som kör föredömligt långsamt på vägen utanför oss där det är 40 (30 är det bara utanför skolorna i vår kommun). Jag brukar köra 25-30 och har noterat att det stora flertalet verkar hålla liknande hastigheter. Men sedan så finns det såklart de som inte tänker på andras liv och trivsel och väljer att köra 40-50 istället och bidrar till att föräldrar inte vågar låta sina barn gå till skolan själva utan skjutsar i bil vilket i sin tur leder till farliga trafiksituationer på skolorna också.

Själv så funderar jag på om jag kanske skulle göra en stor målning på överkörda barn och fästa på staketet för att se om det ger effekt.

En annan konsekvens av att man kör för snabbt (utöver risken för att köra över barn som förivrat sig ut i vägen) är att det helt enkelt blir en sämre trivsel när man vistas utomhus. Jag som vuxen tycker det är mycket trevligare att sitta och äta middag utomhus om jag slipper höra bilarna som kör förbi, det är bara de som kör för fort som hörs ordentligt. Och sedan så skulle jag gärna vilja lära mitt barn ordentliga trafikregler nu när hon håller på att lära sig cykla. Dvs att man cyklar på höger sida av vägen och inte på trottoarer. Fast det lär dröja innan jag låter henne cykla på vägen, precis som alla andra föräldrar inte låter sina barn cykla på vägen. Vilket leder till att barnen som cyklar där de inte ska istället riskerar att köra på de som är ute och promenerar.

Så snälla ni som hävdar er rätt att köra så snabbt som ni bara kan eller som inte klarar av att åka hemifrån i tid. Kan ni inte köra 20-30 inne i bostadsområdena och sedan köra för snabbt med era hårda farliga bilar på vägar där ni inte samsas med mjuka oskyddade gång- och cykeltrafikanter.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Stefan Bengtsson skrev:
Vad nu? Går det inte att "sluta gilla"? Jag har aldrig använt den funktionen, men jag har sett att den finns.
Jag lyckades inte via Appen iallafall. Om det sen är Appens fel eller den sena timmans inflytande på mina IT-skillz låter jag vara osagt.
Det hade nog inte varit rätt tillfälle att köra bil och behöva se upp för blomlådor iallafall... :D
 
Andreas_H skrev:
Och en av fyra har randiga kalsonger. Vägen är ingen lekplats.
Och rena bostadsområden utan trottoarer?
Ska barnen hoppa omkring i diket? Eftersom vissa kör i 50 -60 km/h när 15km/h vore lämpligare...

Fundera gärna en gång till innan ni kör för fort bland barn och villor, vem vill ha en 2 åring på sitt samvete?

Har ibland funderat på att putta ut en tom barnvagn i vägen när nån dåre kör altl för fort på vår lilla cirkelväg i området. Dumt men om vissa inte fattar man ska ta det lugnt...
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Det är nog alla överens om (man får ju trots allt lära sig det på körkortsutbildningen.

Men nu går det inte riktigt att jämföra en rondell med allt vad det innebär med en lätt vänster-högersväng. Klarar man inte av en sån manöver utan att tappa fokus så gör nog en blomlåda varken till eller från.

Barn behövs. Utan dem kommer det inte finnas någon som betalar in dina pensionspengar när du behöver dem. Inte heller skulle det finnas någon som torkar dig i ändan när den dan kommer. Som tack tycker jag gott du kan offra några sekunder om dagen.

Man kan såklart fundera på om blomlådor gör till eller från för säkerheten. Men då hjälper det inte att sitta på ett forum och vädra sina färgade åsikter. Då måste man ta till forskning. Det kan ju mycket väl vara så att de leder till fler olyckor men färre dödsolyckor till exempel.
Rondell-exemplet är just ett exempel på hur distraktioner påverkar bilkörandet. Självklart är det tänkt att man inte enbart ska tillämpa denna princip på rondeller utan även t.ex. vid korsningar, fartgupp, omkörningar. Det är så hjärnan funkar. Huvudfokus ligger på den risk som kommer först. Alltså blomlådor och rondeller. En nybörjare tittar fem meter framför bilen medans en erfaren förare tittar längre fram och kan bättre bedöma risker.

Har haft körkort i 15 år och kör över 5000 mil per år. Aldrig varit med om en olycka.
 
Nerre skrev:
Nej, det som gör motorväg säker är inte avsaknaden av distraktioner (det sitter gott om reklamskyltar och skit längs motorvägarna). Det som gör en motorväg säker är:

1. Inga korsningar
2. Separata vägbanor för vardera ritning (går inte att komma över i mötande körfält)
3. Förlåtande trafikmiljö (kör man av vägen så finns det inget farligt att köra in i)
4. God sikt (inga häckar som skymmer)
5. Avsaknad av fotgängare och cyklister
Dålig formulerat av mig. Man tillåter inga distraktion just för att det försämrar säkerheten.​


 
puda skrev:
Hur nära en utfart/parkering kan man plasera dessa blommlådor? kan den vara rakt bakom en parkering om man backar rakt bakåt?
Om den utgör hinder för dig att ta dig in/ut på din fastighet så får de vackert flytta på den. Att hindra tillträde till fastighet är ett lagbrott: någon jurist får väl beskriva exakt vilka lagar som kommunen bryter mot och vilka konsekvenser det medför för dem.

Var glad att det "bara" är en blomlåda. De är lätta att flytta på med ett spett. Min kommun fick för sig att de skull montera en skylt på stolpe på min garageinfart... Den du! Så superintelligent att entrepreneuren valde att på eget bevåg att placera stolpen på kommunens markplätt bredvid min tomt, väl vid sidan av min garageinfart.

Man undviker mycket problem och osämja med sina medborgare om man tar sig ut från kontoret och tittar på plats hur det ser ut i verkligheten, innan man fattar beslut om åtgärder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.