13th Marine 13th Marine skrev:
Kul nästan jämt...

Någon som vet vad det röda som VPrören ansluter i kan vara?
Det röda är en valvmuff.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Sätt upp ett entretak om du inte redan har, finns billiga på tex Byggmax
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Det blöta är det bara på utsidan eller kommer det droppar från insidan också?
Ökar det då det regnar ?
Mest troligt är det kondens från rummet med elcentralen.
Man kan se upp i isolering och så får det inte vara, den kommer vid kalla delar av året att bli helt blött.
Man kan täta med byggskum som får en lufttätt yta om man inte skär bort överskott.
Likaså måste alla VP-rör tätas i en ända vanligen vid elcentralen så inte uppvärmd och fuktig luft kan stiga upp och nå där röret är kallare då får man direkt kondensvatten som rinner ner och droppar från ändan på röret.
Samma här en liten del byggskum eller annat tätningsmedel som fyller utrymmet mellan ledare och VP-rör.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det blöta är det bara på utsidan eller kommer det droppar från insidan också?
Ökar det då det regnar ?
Mest troligt är det kondens från rummet med elcentralen.
Man kan se upp i isolering och så får det inte vara, den kommer vid kalla delar av året att bli helt blött.
Man kan täta med byggskum som får en lufttätt yta om man inte skär bort överskott.
Likaså måste alla VP-rör tätas i en ända vanligen vid elcentralen så inte uppvärmd och fuktig luft kan stiga upp och nå där röret är kallare då får man direkt kondensvatten som rinner ner och droppar från ändan på röret.
Samma här en liten del byggskum eller annat tätningsmedel som fyller utrymmet mellan ledare och VP-rör.

Detta är första gången jag observerat det, men det kan ha hänt någon enstaka gång förr men då har nått annat fått skulden.

På utsidan verkar det garanterat läcka. På insidan är svårt att kolla då rören sticker ner bakom allt.

Huset har ett gjutet valv.
 
T tergo skrev:
tror att det är Genomföringsmuff AJI | Elbutik.se
Vilket är ett annat namn på valvmuff.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sätt upp ett entretak om du inte redan har, finns billiga på tex Byggmax
Huset har rätt utstickande takfot. Får förlänga taket istället i så fall.
 
  • Enplans tegelvilla, svart tak, rasskydd, grön gräsmatta, husnummer, dekoration i fönster, klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror vi kan vara överrens om att det är en valvmuff eller genomföringsmuff.

Men hur i helskotta kan det läcka genom dem? De borde vara inbäddade i betong
 
Vatten kan krypa de mest besynnerliga vägar.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Elcentral med numrerade säkringar och ledningar, burk på hylla, säkerhetsanordning för brand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det värsta röret var tomt, drog loss det och tryckte dit en bit trasa som får droppa ner i en bytta.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Det värsta röret var tomt, drog loss det och tryckte dit en bit trasa som får droppa ner i en bytta.
Köp en dragfjäder och för i så kanske du hittar felet.
 
G Grod4n skrev:
Köp en dragfjäder och för i så kanske du hittar felet.
Vattnet ser ut att komma utanpå röret, och på två andra som inte har mycket annat gemensamt.
 
Men prova förslaget som kom i tråden om att dra en sträng med någon tätningsmassa under dörrtröskeln. Det är nog ingen slutlig lösning, men det kan bli tätt för tillfället. Det ger väl också en bra indikation på om det är där vattnet kommer in. Teoretiskt kan det ju vara något helt annat, ex. ett vattenrör som läcker inne i betongen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ska kolla noggrannare imorgon och se vad jag kan se.

Förhoppningsvis inget läckage, stänger jag av vattnet är det avstängt. Och jag tror jag lyckats hitta läckan på värmesystemet :oops:
 
  • Ledsen
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
En liten statusuppdatering här, det torkade upp igår så för stunden har jag en torr elcentral :geek:
Trasan och burken får sitta kvar tills jag åtgärdat problemet, och kanske lite till.

Huvudmisstänkt är väggen till vänster om köksdörren utifrån sett, där lutar trappan lite mot huset så det står vatten där när det regnar, som troligtvis kan leta sig genom tegelfasadens bruk, sedan ner på källarväggen betonghålssten och hittar sin väg mellan betongvalv och betonghålssten ut på ett oturligt ställe.

Tänkt lösning är att spackla en klack mot huset så att vattnet inte ligger emot, samt förstärka skyddet vid dörrens tröskel för säkerhets skull.

Jag inser nu att avfuktaren jag nyss slängde nog inte alls var trasig, ytan det var fukt i centralen som drog JFBn den gången med...:rolleyes:

Stort tack för alla tips och funderingar!:heart:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Svart räcke, vått betonggolv, röd tegelvägg, gröndörr, reflektion, utomhus, dunkel dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu regnar det igen.
Kan vi ana var vattnet letar sig in? :oops:
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.